• un cititor al cotidianul ”Obiectiv” a semnalat că, odată cu corespondența poștală obișnuită, factorul poștal i-a distribuit și un material de propagandă semnat de AUR • directorul Oficiului Județean de Poștă Brăila ne-a confirmat că factorii poștali distribuie și pliante cu AUR în baza unui contract național cu această formațiune politică • numai la Brăila, angajații Poștei au avut de distribuit aproape 210.000 de pliante electorale inscripționate cu sigla partidului AUR • EFOR a lansat platforma Colectorul de publicitate politică unde pot fi sesizate astfel de derapaje
Cutiile poștale din Brăila sunt ocupate de câteva zile cu pliante electorale din partea AUR, partidul lui George Simion. Acestea conțin mesaje și îndemnuri electorale pentru alegerile europarlamentare de anul viitor și anunță totodată și câțiva candidați din fruntea listei. Mesajele AUR au fost însoțite de cuvinte ca ”idealuri”, ”patrioți” și au cuprins, totodată, și numele site-ului acestui partid și un număr de telefon unde pot fi contactați reprezentanții formațiunii politice.
Un cititor al cotidianul ”Obiectiv” ne-a semnalat că, odată cu corespondența poștală obișnuită, factorul poștal i-a distribuit și un material de propagandă semnat de AUR. ”Recent, am primit un mandat poștal, adus de poștăriță la adresa de domiciliu. Odată cu mandatul, poștărița mi-a înmânat și un pliant electoral din partea partidului AUR. Am observat că la fel a procedat și cu vecinii cărora le aducea pensia. Am întrebat-o dacă distribuirea acestor pliante este o inițiativă personală a dumneaei și mi-a răspuns că respectivul partid a încheiat un contract cu Poșta și că împărțirea pliantelor este, deci, sarcină de serviciu. Nu știu cât de legală este o astfel de operațiune, având în vedere că mai e un an până la alegeri”, ne-a transmis un cititor, prin intermediul unei sesizări adresate redacției.
Totuși, legea nu interzice propaganda politică și electorală în afara perioadelor în care au loc alegeri. Contactați pentru o oferi un punct de vedere, reprezentanții Oficiului Județean de Poștă Brăila au confirmat pentru cotidianul ”Obiectiv” că este vorba despre un contract comercial de prestare a serviciului de postmesager, care se adresează oricărui client sau partener contractual, indiferent de culoarea politică, spun ei. ”Da, avem un contract național de distribuire, din casă în casă, pentru AUR. Toate gospodăriile din Brăila au primit câte un pliant. Deci este un contract național de postmesager încheiat la noi, la companie, pentru toate gospodăriile din țară (...) Suntem în cele șase zile de distribuire ale acestor pliante și factorul poștal când a dat mandatul persoanei de care spuneți dumneavoastră, i-a înmânat și acest pliant. Noi le-am primit în data de 9.08 și pe 10 am început distribuirea. Mai avem distribuire până mâine inclusiv (vineri, 18 august a.c.). Noi lucrăm cu toată lumea. Oferta noastră este pentru toată lumea care are nevoie de serviciul nostru de distribuire. AUR a plătit și a asigurat pliantul. Acesta a ajuns la compartimentul Comercial, la București, care și-a dat avizul că poate face o propagandă și noi doar îl distribuim. Acum a încheiat doar AUR, dar în alți ani am avut și cu alte partide”, a declarat pentru redactorul ”Obiectiv”, directorul Oficiului Județean de Poștă Brăila, Camelia Ifrim. Conform sursei citate, numai la Brăila, Poșta Română a avut de distribuit aproape 210.000 de pliante cu AUR. Întâmplător sau nu, în perioada menționată s-au distribuit și pensii, astfel că, odată cu banii, pensionarii au primit de la poștași și acest pliant în care primul mesaj care atrage atenția este că anumite forțe oculte - nu se specifică exact care sunt acestea - vor face orice pentru a-i împiedica pe marii ”patrioți” de la AUR să câștige alegerile...
Serviciul postmesager al Poștei Române este, practic, un sistem de distribuire intern, contracost, care constă în materiale de reclamă, marketing sau publicitate, marketing politic sau publicitate electorală (fluturași, flyere, pliante, cataloage, broșuri).
EFOR lansează platforma Colectorul de publicitate politică
Pe de altă parte, societatea civilă s-a sesizat că a început campania electorală pe banii statului cu mult înainte de startul oficial. ”Unele partide politice au început deja promovarea cu tentă electorală prin acțiuni precum organizarea de caravane medicale, consultații oftalmologice sau de meditații în autobuze sau sedii de partid. Unele partide au montat corturi pentru a strânge semnături, iar altele poate își fac reclamă prin panouri publicitare. Însă este posibil să fie mult mai multe activități organizate decât putem vedea de la nivel central”, afirmă reprezentanții Expert Forum (EFOR) într-un comunicat trimis presei.
”EFOR a lansat Colectorul de publicitate politică, o platformă care are scopul de a aduna aceste informații din toată țara și de a le raporta autorităților dacă nu sunt legale. În afara campaniei electorale, există foarte puține reglementări legate de promovarea partidelor, astfel că acestea au o libertate mult mai mare. Dar chiar dacă partidele au dreptul de a organiza astfel de activități, cu siguranță unele dintre ele întrețin o competiție nesănătoasă, mai ales când sunt finanțate din bani publici. Mai mult, unele dintre aceste practici sunt populiste, iar promisiunile nu sunt realiste. Vom monitoriza aceste activități constant, până la începerea campaniei electorale.
Colectorul include și răspunsuri la cele mai frecvente întrebări legate de promovarea partidelor politice în afara campaniei electorale. Platforma este disponibilă la https://banipartide.ro/sesizare/”. În acest context, Obiectiv – Vocea Brăilei va sesiza această inițiativă pornită de AUR.