• conducerea Poliţiei Locale Brăila le atrage atenţia şoferilor că este eronată interpretarea potrivit căreia Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie le-a retras dreptul agenţilor locali de a le da amenzi şoferilor care parchează neregulamentar • un singur aspect s-a schimbat, în urma sentinţei emise pe 19 iunie de ÎCCJ: poliţiştii locali nu îi mai pot amenda pe proprietarii de maşini care refuză să precizeze identitatea persoanei aflate la volan în momentul când s-a făcut oprirea sau staţionarea neregulamentară
Contrar tuturor speculaţiilor vehiculate în ultimele zile, Poliţia Locală are în continuare competenţe pentru aplicarea de sancţiuni pe linie rutieră. Asta a ţinut să precizeze conducerea Poliţiei Locale Brăila, după ce mulţi şoferi au înţeles că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dat o sentinţă prin care ar retrage dreptul poliţiştilor locali de a aplica astfel de sancţiuni. De fapt, este vorba despre un singur aspect, referitor la competenţa de a solicita proprietarului sau deţinătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum şi de a aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relaţiilor solicitate. ÎCCJ a precizat, în cadrul şedinţei din data de 19 iunie a.c., că astfel de informaţii pot fi solicitate doar de agenţii constatatori ai Poliţiei Rutiere. De asemenea, sancţiunile în astfel de speţe pot fi date tot de agenţii Poliţiei Rutiere. Până în prezent, dacă un vehicul era găsit parcat neregulamentar, iar proprietarul din acte al acestuia refuza să se prezinte la sediul Poliţiei Locale şi să precizeze cine se afla la volan atunci când s-a săvârşit contravenţia, agenţii locali aplicau sancţiuni destul de severe, ce depăşeau 1.000 de lei. Din momentul emiterii sentinţei de către ÎCCJ, astfel de măsuri pot fi luate doar de agenţii Biroului Rutier din cadrul Poliţiei Naţionale.
“Poliţiştii locali din cadrul Serviciului Circulaţie Rutieră doar vor informa participanţii la traficul rutier despre faptul că, neprezentarea conducătorilor auto la sediul Poliţiei Locale Brăila ca urmare a invitaţiei aplicate pe parbrizul autovehiculului depistat staţionat neregulamentar atrage sancţionarea contravenţională conform prevederilor art. 39, art. 102 alin. (1) pct. 14 şi art. 105 pct. 10 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Această sancţiune, în lumina deciziei Î.C.C.J., va fi aplicată de către lucrătorii din cadrul Biroului Rutier al I.P.J. Brăila”, se precizează într-un comunicat semnat de Georgică Tănase, directorul Poliţiei Locale Brăila.
La fel ca şi până acum, poliţiştii locali vor putea constata şi aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar. De asemenea, agenţii Poliţiei Locale pot aplica sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule.
Mai concret, conform prevederilor art.7 din Legea nr.155/2010, în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, poliţia locală are următoarele atribuţii :
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină, polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni, acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.