CULTURA/ ARTA
g/
Foto19muzeu -
• lucrările expuse sunt semnate de fotograful Dragoş Cernica Nistor şi artistul vizual Traian Ţamuris
Cristina DOSULEANU
Joi seara, mansarda Centrului Cultural Nicăpetre a devenit un loc special, în care arta fotografică, filosofia şi muzica s-au îmbinat în cel mai fericit mod posibil. Artistul fotograf Dragoş Cernica Nistor este autorul câtorva zeci de lucrări, comentate, care constituie un adevărat eseu filosofic. Ideile fotografiilor, care subliniază ideea trecerii inexorabile a timpului, au fost explicate chiar de autor. "Deunăzi am observat că timpul s-a pus pe trecut. Am luat trecutul şi l-am aşezat în faţa timpului. În acest fel, oricât ar încerca timpul să treacă, el va împinge trecutul înainte, în viitor, conectându-mă în atemportalitate. Totul se petrece în propria viaţă care este limitată, deci şi atemporalitatea mea este limitată şi am hotărât să profit de imortalitatea propriei mele vieţi, imortalizând-o. Aşa au apărut aceste fotografii din expoziţie. O fotografie delimitează timpul, este parte din timp, este viaţă. Începe cu ideea, continuă cu reglarea aparatului, urmează încadrarea, momentul expresiei creatoare a apăsării declanşatorului şi apariţia incipientă a fotografiei odată cu crearea delimitării temporale, care poate fi văzută ca o leziune a timpului. Această lezare limitată a timpului are caracter absolut imoral, adică o fotografie este imorală prin însăşi natura ei", a explicat artistul fotograf Cernica Nistor Dragoş. Apoi, artistul Traian Ţamuris şi-a prezentat propria idee despre timp şi despre dualitatea original/copie folosindu-se de imaginile şi fotografiile realizate atunci când a lucrat primul bust al Sfâtului Ierarh Andrei Şaguna, mitropolitul Transilvaniei, aşezat la Apateu, în Ungaria. "Aici este mărturia realizării unui element foarte solid din bronz, cu materiale fluide: ipsos, metal topit. M-am pregătit pentru realizarea acestei lucrări cu mult timp înainte, m-am capacitat, şi de aceea lucrul în sine a luat extrem de puţin timp. Deşi am făcut o copie a originalului şi apoi o altă copie, lucrarea este tot originală. A fost un moment de reflecţie, cum anume copia devine original. De aceea am făcut şi un alt joc, pe imaginile care reprezintă lucrul la acest bust am pictat. Chiar şi afişul expoziţiei este origial, deşi au fost copiate, însă, am intervenit pe fiecare afiş, astfel că toate afişele au devenit originale, lezând astfel ideea de copie şi de original", a mărturisit Traian Ţamuris. Criticul Maria Stoica a precizat că expoziţia face parte din programul "Brăila înseamnă acasă" şi că cei doi autori au o certă valoare. A mai subliniat tenacitatea lui Traian Ţamuris atunci când îşi doreşte să realizeze o lucrare şi faptul că numele lui va rămâne în istorie ca autor al primului bust al mitropolitului Andrei Şaguna. "Despre Dragoş Cernica ştiu că este un fotograf atent la absolut toate detaliile, că fiecare fotografie a sa este un joc al trecutului cu prezentul, al umbrei cu lumina, al chipului proiectat cu chipul real".
Expoziţia va fi deschisă timp de o lună. Organizatorul manifestării este Muzeul Brăilei.