• la o scară mult mai mică față de acum 30 de ani, când reprezenta una dintre unitățile de elită ale Aviației Militare Române, Aerodromul de la Ianca începe să se trezească la viață • astfel, după două decenii de degradare care au urmat desființării unității militare de aici, aerodromul găzduiește din nou activități de zbor, odată cu preluarea de către Aeroclubul României care, de anul trecut, a început să repare pista și vechile hangare • anul acesta, din februarie au început cursurile teoretice pentru piloți aeronave ușoare, iar de duminică, 27 aprilie, cursanții care au absolvit cu cele mai mari medii aceste cursuri vor începe pregătirea practică • sunt 28 de cursanți, din județele Brăila, Galați, Vrancea și Buzău • pregătirea lor se va face cu două avioane ultraușoare ICP Savannah, intrate recent în dotarea Aeroclubului Teritorial Ianca • pe 17 mai, la Ianca va avea loc un mare miting aviatic
În anii '80 și la începutul anilor '90, cerul Brăilei se cutremura frecvent din cauza boomului sonic provocat de avioanele militare care decolau de pe pistele Bazei Aeriene de la Ianca, depășind rapid bariera sunetului, în misiuni de patrulare sau exerciții de zi cu zi. Erau vremuri când Aerodromul de la Ianca găzduia o parte importantă din flota de MIG-uri supersonice a României, unitatea militară de aici fiind una dintre cele mai mari din țară, cu hangare, piste de beton și un cartier de blocuri în toată regula, cu toate facilitățile, pentru piloți, mecanici și familiile acestora. La începutul anilor 2000, însă, unitatea militară de la Ianca a fost desființată, avioanele au fost redistribuite sau date la casat, personalul s-a împrăștiat pe la alte unități ori s-a îndreptat către civilie, iar Aerodromul a intrat într-o lungă conservare, întinsă pe mai bine de două decenii. Hangarele s-au degradat, praful purtat de vânt s-a acumulat pe pistele betonate formând cruste de pământ năpădite de bălării și întreaga aerobază, altădată plină de viață, a sunat a pustiu ani de zile. De anul trecut, însă, lucrurile au început să se schimbe. După cum se știe, în 2022, Consiliul Județean Brăila a cedat Aerodromul de la Ianca Aeroclubului României, structură a aviației civile care organizează cursuri de zbor și demonstrații aviatice. Transferul s-a concretizat în 2024, când Aeroclubul României a început să facă primele reparații ale pistei betonate și ale hangarelor, fiind înființat și Aeroclubul Teritorial Ianca, structura care va administra efectiv fostul aerodrom militar trecut acum în civilie. Anul trecut, în luna mai, inaugurarea oficială a Aeroclubului Teritorial Ianca a fost marcată cu un miting aviatic la care au participat formațiile de elită ale Aeroclubului României.
Activitatea propriu-zisă a Aeroclubului Teritorial Ianca a început în luna februarie a acestui an, când s-a dat startul cursurilor teoretice gratuite de zbor destinate tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 23 de ani. Cursurile teoretice au început pe 8 februarie, fiind înscriși 60 de tineri, din județele Brăila, Galați, Vrancea și Buzău. După pregătirea teoretică, la care au fost studiate 9 materii distincte, s-a dat un examen, iar cei care au obținut notă de trecere vor putea începe cursurile practice, ce vor debuta chiar în acest sfârșit de săptămână, mai exact duminică, 27 mai, după cum ne-a informat Cosmin Nicolae, comandantul Aerodromului Ianca. Potrivit acestuia, s-au calificat pentru cursurile practice de zbor 28 de cursanți. Aceștia vor beneficia de pregătire practică la sol și în zbor. Ei își vor primi brevetul de pilot după ce vor acumula minim 40 de ore de zbor. Astfel, pregătirea practică ar putea dura până la sfârșitul anului sau chiar mai mult. ”Depinde de starea vremii. Dacă nu vom avea condiții meteo bune pentru derularea orelor de zbor, cursurile s-ar putea prelungi, până când toți cursanții vor acumula minimul de 40 de ore”, ne-a explicat comandantul Cosmin Nicolae. Pe lângă cei 28 de tineri care se pregătesc pentru brevetarea ca piloți, mai sunt și 12 tineri care fac cursuri de parașutism.
Pe lângă aceste cursuri de zbor și parașutism destinate tinerilor începători, Aeroclubul Teritorial Ianca va găzdui, pe parcursul anului, și cantonamente de pregătire pentru Lotul Național de Acrobație cu Avionul și Lotul Național de Parașutism.
Multe vești bune de la Ianca
O veste bună este că, recent, în dotarea Aeroclubului Teritorial Ianca au intrat două avioane ultraușoare ICP Savannah, ”gata să formeze noi generații de piloți în această locație de tradiție pentru aviația română”, după cum se anunță cu mândrie pe pagina de Facebook a aerodromului de la Ianca. Unul dintre cele două avioane ajunse la Ianca a fost cedat de structura teritorială București a Aeroclubului României, iar celălalt a venit de la structura similară de la Arad.
O altă veste bună este că Aerodromul Ianca are deja o înfățișare nouă după o activitate intensă de curățare, defrișare a vegetației excesive și reparație a hangarelor și corpurilor administrative. ”Lucrările încă sunt în desfășurare, pista betonată este reparată pe o lungime de 1.000 metri (dintr-un total de 2.000 - n.n.), dar amenajăm și o pistă de iarbă pentru activități periodice de școală cu planorul”, mai precizează reprezentanții aerodromului.
Cu toate aceste transformări, chiar dacă nu mai are alura unui adevărat șoim pe care o avea în urmă cu 30 de ani, când era o componentă importantă a aviației militare române, Aerodromul Ianca începe să-și recapete aripile, având acum cel puțin grația și suplețea unei rândunici ce se bucură din plin de libertatea zborului!
În fine, o a treia veste bună este că, pe 17 mai, Ianca va găzdui un nou miting aerian la care vor fi prezenți, ca și anul trecut, piloții de elită ai Aeroclubului României și, posibil, în calitate de invitați, piloți ai Aviației Militare, cu cele mai performante aeronave de luptă.