"O simpla deschidere de usa in timpul unei ore si poti sa-ti dai seama daca profesorul se implica la ore sau nu"
Pe de alta parte, cadrele didactice si directorii scolilor spun ca ar fi bine daca noua lege a calitatii in invatamint ar pune la dispozitia conducerilor criterii de evaluare obiectiva, astfel ca profesorul care isi face meseria cu abnegatie sa fie stimulat. "Daca am putea avea un fond al calitatii muncii, cu criterii, pirghii serioase de acordare, ar putea ca salariile sa ramina la fel pentru toata lumea, iar prin aceste premii sa se stimuleze profesorii care muncesc cu sufletul si cu mintea, nu neaparat cei care obtin rezultate la olimpiade sau organizeaza actiuni. Noi, ca directori, la acest moment, nu avem nici pregatirea necesara si nici pirghiile corespunzatoare. Aceste premii, lunare, ar trebui acordate de catre o comisie, in care, pe linga director sa fie reprezentanti ai comunitatii, ai administratiei, astfel incit aceste decizii sa fie corect luate. Noua comisie a calitatii invatamintului ar trebui sa stabileasca exact aceste criterii. In sistem ar trebui facuta o restructurare, pusa la punct o strategie, insa nu avem oameni care sa ne conduca. Mi-e si rusine sa spun cine ne conduce in minister", a spus prof. Maria Pisica, director al Scolii "Fanus Neagu. Fondul de premiere de 2% se da profesorilor cu activitati deosebite, nu tuturor, insa tot apar probleme. "La noi acel fond de 2% se da profesorilor care au activitati deosebite intr-o anumita luna. Daca acest fond ar fi mai mare ar fi bine. Noi, care avem doar clase I - VIII avem sponsorizari reduse, iar alte activitati mai greu se pot realiza, mai ales ca acum avem scoala in reabilitare. Pentru salariile de merit, gradatiile de merit, nu este criteriu de vechime, insa toate cele afirmate in documentele depuse trebuie dovedite cu materiale scrise ori abnegatia cu care lucreaza la clasa un profesor, nu se cuantifica asa mereu. Omul trebuie sa-si asume responsabilitati, iar pentru asta trebuie recompensat. Daca am avea bani sa facem acest lucru ar fi bine", a apreciat si prof. Ioana Patra, directorul Scolii "Ion Bancila". Problema premierilor de 2% a fost discutata si la Scoala "I.L.Caragiale", unde directorul a hotarit ca nu pot fi premiate toate cadrele didactice. "Dupa ce am fost la formarea directorilor, in prima serie, am impartit acest fond 2% corect, dar oamenii percepeau gresit. Se gindeau ca acel 2% il primesc pentru activitati extracurriculare, or nu este asa. Acum, dupa ce am citit proiectul de lege a calitatii cred ca ar fi ideal sa existe un asemenea fond, dar directorul trebuie sa aiba o mina forte, sa aiba o masura corecta pentru fiecare. Ar fi ideal sa avem astfel de fonduri, dar nu stiu daca se poate din bugetul actual. Ca director este destul de usor sa vezi cine isi face treaba si cine nu. O simpla deschidere de usa in timpul unei ore si poti sa-ti dai seama daca profesorul se implica la ore sau nu, daca se lucreaza cu sufletul sau nu. Ar trebui gasite pirghii pentru a reduce neimplicarea profesorilor in actul educational. Sint cadre didactice care isi fac meseria cu pasiune si altele care au atitudine de functionari", crede prof. Oprisan Presada, directorul Scolii "Caragiale.
"Acel fond de 2% il dam la toata lumea pentru ca s-a considerat ca fiecare se straduieste sa-i aduca pe copii in clasa"
La Colegiul National "Nicolae Balcescu" majoritatea profesorilor au rezultate la concursuri si olimpiade, majoritatea se bucura de salarii de merit sau gradatii de merit insa totusi, conducerea scolii simte nevoia unor fonduri care sa diferentieze cadrele didactice si chiar a conceput un altfel de plan de finantare. "Ar fi bine daca ar exista o finantare de baza, care sa asigure aceleasi salarii pentru toti si o finantare complementara, care sa-i detaseze pe cei care realizeaza un invatamint de calitate. Noi chiar am propus asa ceva Primariei, dar nu ne-a acceptat proiectul, a preferat sa mearga tot pe vechiul sistem. Ar fi bine daca am putea stimula persoanele care fac meseria cu pasiune, ambitie si profesionalism. Diferentierea se face acum prin salarii de merit si gradatii, dar cum la noi ia aproape toata lumea, ar fi bine daca am avea acest sistem complementar de finantare", a explicat si directorul Colegiului "Balcescu", Petru Cosnita.
Singura problema cu aceste fonduri de premieri este ca in unele scoli directorii ar putea sa le dea tuturor, nu numai celor care merita, pe principiul ca toata lumea munceste, iar rezultatul ar fi nul. "Ideal ar fi sa se mareasca acel fond de premiere, practic sa se infiinteze unul mai mare. Colegii sint nemultumiti de salariile de merit, de gradatiile de merit pentru ca sint foarte putine pentru ca noi nu avem rezultate deosebite la concursuri si olimpiade. Daca ar fi stimulati poate alta ar fi situatia. Acel fond de 2% il dam la toata lumea pentru ca s-a considerat ca fiecare se straduieste sa-i aduca pe copii in clasa. Avind in vedere acest mod de acordare nu avem reclamatii, dar sint toti nemultumiti", a spus prof. Doina Matei, directorul Scolii nr. 24.