Plenul Senatului a hotărât ieri ca prerogativele ANI să fie sesizarea ANAF ori a Parchetului, după caz, cu raportul de analiză pe care-l întocmeşte în urma constatării unei diferenţe mai mari de 10.000 de euro între modificarea averii pe durata mandatului şi veniturile din aceeaşi perioadă. În acelaşi timp, ANI nu mai poate comunica raportul său de analiză şi comisiilor de control al averilor care s-ar fi reînfiinţat pe lângă curţile de apel. Acestea, formate din doi judecători şi un procuror, ar fi avut competenţe ca, pe baza acestui raport, să înceapă controlul averilor şi, în funcţie de ce ar fi rezultat în urma acestui control, să trimită mai departe cauza instanţelor competente, inclusiv cerând confiscarea averilor.
Aceste comisii de control al averilor au fost înfiinţate prin Legea 115/1996, dar, după cum a explicat preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, Gyorgy Frunda, ele funcţionau pe lângă curţile de apel înainte de existenţa ANI. "Niciun moment în România de după '90 nu a existat Agenţie şi comisii, acest lucru se propune doar acum (...) Prin Legea de înfiinţare a ANI în 2007, acele comisii au fost desfiinţate, adică în locul lor a fost înfiinţată Agenţia", a explicat Frunda.