Problema, in general, in Romania, nu e ca se dau amenzi prea multe, ci ca de regula acestea se dau selectiv. Problema e ca masina de zeci de mii de euro a unui smecher ori a unui mahar de prin politica ori afaceri are "sanse" mai mici de a fi oprita in trafic decit batrina Dacie a unui om obisnuit. Cersetorul ori hotul de buzunare din autobuz are "sanse" zero sa fie intrebat de bilet, comparativ cu un elev banal, care a evitat compostarea biletului imediat dupa ce s-a urcat din statie. Firma unuia cu spate are "sanse" minime sa fie controlata, fata de chioscul de la colt de bloc. Gasca din fata scarii, care asculta manele si injura de mama focului la miezul noptii, are aceleasi "sanse" reduse de a fi amendata. Iar in general, cei care platesc amenzile sint exact cei care au respect si teama fata de lege, cei care au fost prinsi in rarele ocazii in care au incalcat regula si care se gindesc ca neachitarea unei amenzi ar putea avea efecte nedorite asupra lor. Cei care nu-si platesc amenzile sint de regula exact cei pe care ii doare in cot de legi, de respectarea unor norme de convietuire sociala ori pur si simplu de regulile bunului simt. Si culmea e ca, din rindul acestora, fac parte si unii dintre cei care trebuie sa aplice bine legea. Si de ce ar aplica-o cum trebuie, din moment ce nu exista amenzi pentru cei care dau amenzi aiurea? Sau de ce ar plati unii amenda, atita vreme cit, daca n-o fac, trebuie sa se roage cineva de ei sa presteze munca in folosul comunitatii, iar dupa cinci ani amenda oricum se prescrie? Pacat ca singura amenda pe care o pot lua cei care fac astfel de legi e votul din patru in patru ani. Si pacat ca cei in masura sa dea amenda o fac, de regula, aiurea sau deloc.
Amenda de la capatul prescrierii
Problema, in general, in Romania, nu e ca se dau amenzi prea multe, ci ca de regula acestea se dau selectiv. Problema e ca masina de zeci de mii de euro a unui smecher ori a unui mahar de prin politica ori afaceri are "sanse" mai mici de a fi oprita in trafic decit batrina Dacie a unui om obisnuit. Cersetorul ori hotul de buzunare din autobuz are "sanse" zero sa fie intrebat de bilet, comparativ cu un elev banal, care a evitat compostarea biletului imediat dupa ce s-a urcat din statie. Firma unuia cu spate are "sanse" minime sa fie controlata, fata de chioscul de la colt de bloc. Gasca din fata scarii, care asculta manele si injura de mama focului la miezul noptii, are aceleasi "sanse" reduse de a fi amendata. Iar in general, cei care platesc amenzile sint exact cei care au respect si teama fata de lege, cei care au fost prinsi in rarele ocazii in care au incalcat regula si care se gindesc ca neachitarea unei amenzi ar putea avea efecte nedorite asupra lor. Cei care nu-si platesc amenzile sint de regula exact cei pe care ii doare in cot de legi, de respectarea unor norme de convietuire sociala ori pur si simplu de regulile bunului simt. Si culmea e ca, din rindul acestora, fac parte si unii dintre cei care trebuie sa aplice bine legea. Si de ce ar aplica-o cum trebuie, din moment ce nu exista amenzi pentru cei care dau amenzi aiurea? Sau de ce ar plati unii amenda, atita vreme cit, daca n-o fac, trebuie sa se roage cineva de ei sa presteze munca in folosul comunitatii, iar dupa cinci ani amenda oricum se prescrie? Pacat ca singura amenda pe care o pot lua cei care fac astfel de legi e votul din patru in patru ani. Si pacat ca cei in masura sa dea amenda o fac, de regula, aiurea sau deloc.