Mergi la conţinutul principal

Afaceri de toata frumusetea

Femei exceptionale

Intr-o lume condusa de barbati, intr-o tara care nu s-a scuturat inca de prejudecati, intr-un oras in care majoritatea femeilor lucreaza in fabricile de confectii ori la casele de marcat din supermarketuri, citeva femei si-au tinut visele aprinse si au reusit sa treaca peste piedicile puse in primul rind de o mentalitate colectiva care nu le avantajeaza. Unele au reusit sa acceada in functii de conducere, purtind responsabilitatea unor decizii extrem de importante si dificile, altele s-au remarcat inregistrind succese de invidiat in tot soiul de domenii. Sint brailence care au reusit in sport, in cultura sau in afaceri, sint brailence care s-au infipt acolo unde toti credeau ca au loc doar barbatii, sint femei de succes.
De astazi, dar si in editiile viitoare ale cotidianului "Obiectiv - Vocea Brailei", in cadrul campaniei "Femei exceptionale" o sa aflati povestile acestor femei uluitoare.

Brailencele sint recunoscute pentru frumusetea lor si pentru faptul ca sint ingrijte. De altfel, multitudinea de saloane de infrumusetare din oras dovedeste interesul publicului pentru ingrijirea personala. De la saloane de lux la saloane de cartier, ingramadite in scara blocurilor, oferta de servicii si preturi satisface pe toata lumea. Cu toate acestea, in Braila exista trei saloane care au devenit o marca si un nume in acest domeniu. Doua dintre ele lucreaza pentru imaginea brailencelor inca de dupa Revolutie, iar cel de al treilea numai de citiva ani. Toate trei au impus insa pe piata un standard ridicat al calitatii serviciilor si dau tonul in ceea ce priveste noile tendinte. Saloanele "Carmen", "Femina Serv" si "Kameea Concept" sint trei saloane de prima mina din Braila, conduse de trei femei de succes.

Salonul il datorez tatalui meu

Carmen Dedu lucreaza in acest domeniu de 30 de ani. Numele ei a ajuns o marca in sine, iar salonul sau ofera servicii la nivelul celor mai pretentioase saloane din lume. Spune ca datoreaza totul tatalui sau, care a invatat-o sa munceasca din greu pentru ce isi doreste. "Salonul il datorez lui. Desi era unul dintre cei mai bogati privatizati din oras, in vechiul regim, si as fi putut avea orice fara sa muncesc, tatal meu m-a invatat ce este munca si cum se obtine profitul. El a fost cel care mi-a insuflat dorinta de a munci si tot el m-a invatat ca in viata, oricit de greu ar fi, trebuie sa faci ceea ce iti place. Coafura este pasiunea mea de 30 de ani si o fac si acum cu aceeasi daruire ca la inceput". Carmen este mindra de faptul ca numele ei a ajuns practic o marca, dar mai ales pentru ca meritele ei sint recunoscute atit pe plan national, cit si pe plan international. "Prin anii '80, faceam tot posibilul ca sa pot participa la concursurile internationale de hair styling, pentru ca aveam posibilitatea sa iau contact cu mari maestri, dar si sa obtin niste informatii despre acest domeniu, care in Romania nu erau accesibile. Acum, spre satisfactia mea, sint invitata la aceste concursuri, pentru a face demonstratii, sint invitata sa particip la congrese, intruniri, olimpiade, seminarii, in toata lumea. Numele “Carmen” e cunoscut si sint multumita ca munca enorma pe care am depus-o de-a lungul anilor a dat roade". Ne povesteste intimplarea cea mai aproape de sufletul ei, legata de incununarea desavirsirii ei profesionale: "La primul meu concurs, in 1978, trebuia sa execut o tunsoare ce se numea “Vidal Sasoon”, dupa numele celui care a inventat-o. Este cel mai mare maestru in viata, din acest domeniu. Am plins atunci pentru ca la noi, in Romania, se executa cu lama, iar la concurs trebuia sa o execut din foarfece. Si nu avea cine sa imi arate cum se face. Acum citiva ani l-am intilnit pe marele maestru la un eveniment international si am plins iarasi, de bucurie, pentru ca mi-a apreciat munca. Asta este o mare satisfactie", a mai adaugat emotionata Carmen. Ne spune ca, dupa parerea ei, succesul in acest domeniu se obtine numai prin multa munca si o permanenta perfectionare: "Nu ratez nici un eveniment national sau international pe aceasta tema. Intotdeauna am incercat sa fiu la curent cu tot ce se intimpla in aceasta lume, iar la nivelul orasului nostru, am fost mereu un deschizator de drumuri. Coafura e o arta si, ca orice arta, cere sacrificii. Dar, daca iti place, trebuie sa le faci, nu mai simti oboseala. Trebuie sa te implici in permanenta si sa iti ridici nivelul de pregatire profesionala". Carmen este mindra de pregatirea ei si spune ca este practic o istorie vie a acestei meserii. Are insa si nemultumiri legate de ce se intimpla in acest domeniu. O deranjeaza faptul ca tinerii nu inteleg ca daca doresc salarii la nivel occidental, trebuie sa munceasca pe masura. Nu este multumita nici de faptul ca se lucreaza la negru si sanatatea clientilor e pusa in pericol: "Este greu pentru ca avem probleme cu personalul. Chiar daca salonul meu intrece in calitate si dotari chiar unele saloane din Europa, nu gasesc mereu oamenii dispusi sa munceasca asa cum trebuie. Tinerii doresc bani multi, dar in afara, pentru acei bani, chiar se munceste. In afara nu se lucreaza in ture, ca la noi. Exista o singura tura, cu pauza de masa, si normal ca atunci cind nu platesti doi oameni pentru aceeasi treaba, unul ia salariu dublu. Dar la noi mentalitatea nu s-a schimbat. Vor program lejer si bani multi. Nu asa se face treaba". Referitor la munca la negru ne explica: "Multa lume prefera sa isi faca manichiura acasa la manichiurista, sau vine persoana respectiva acasa la client. Dar nu isi dau seama ce riscuri de imbolnavire exista. Nu au sterilizatoare cum cer normele europene. Cu masajul e aceeasi problema. Am avut masori care practic furau clientele de la salon. Asa e la noi. In Romania exista posibilitate de afirmare, ai sanse sa reusesti, dar trebuie sa muncesti pe bune. Tinerii trebuie sa inteleaga asta". Ne mai spune ca, in curind, faptul ca UE a impus niste reguli stricte in acest domeniu va duce la o selectie a saloanelor: "Nu vor supravietui pe piata decit cele dotate cu tot ce trebuie, cu servicii de calitate si produse pe masura. Se va face o selectie. Apoi, clientele vor face o selectie, cind vor vedea cum e sa te duci la un salon care nu respecta normele si la unul de nivel european. Lucrurile se vor reglementa. Bineinteles ca si preturile pentru servicii vor creste, dar lumea va veni nu in fiecare saptamina pentru servicii proaste, ci o data pe luna, pentru unele de calitate". De altfel, pentru calitatea serviciilor, una dintre cele mai mari firme internationale de produse cosmetice a plasat salonul "Carmen" pe locul doi din tara, in urma unui studiu efectuat pe saloanele din provincie.

"Ar fi bine sa lasam animozitatile de o parte si sa facem schimb de experienta"

Profira Gagu lucreaza in bransa tot de 30 de ani. De profesie cosmeticiana, si-a deschis salonul "Femina Serv" imediat dupa revolutie, fiind prima din Braila si a cincea din tara care a facut acest lucru. Acum este multumita ca la momentul respectiv a facut acel pas: "Trenul a fost in gara mea si m-am urcat in el. Nu regret pasul facut. Am avut curajul sa fac acest pas imediat dupa revolutie si faptul ca mi-a placut enorm aceasta meserie m-a facut sa ma zbat ca sa reusesc". Profira povesteste cum, la inceputul anilor 90, problema cea mai mare era accesul anevoios la informatie: "Toate serviciile le aveam la standardele pe care le puteam atinge atunci. Era o lipsa de informatie...in timpul vechiului regim nu puteam obtine informatii decit daca ma duceam in excursii la Moscova. Apoi, dupa '89, era o problema sa te aprovizionezi cu produse de calitate. Distribuitorii nu veneau decit in orasele mari si eu trebuia sa alerg dupa ei, nu ca acum. Lucrurile s-au schimbat foarte mult, in bine". Profira mai spune ca, un lucru cu care a avut de luptat in cariera a fost mentalitatea clientilor: "M-am luptat sa le formez o educatie profesionala in acest domeniu. Sa ii obisnuiesc cu alte tehnici, alte produse, alte metode decit cele pe care le stiau ei. A trebuit sa ii obisnuiesc in primul rind cu ideea de salon privat". Crede ca doar prin munca asidua si informare reusesti sa mentii o afacere in top. "Am plecat cu informatia pe care o aveam din cadrul “Cooperativei Igiena”, apoi am incercat sa am acces in permanenta la cele mai bune si noi informatii pe domeniu, sa ma ridic la nivelul standardelor din afara, sa pot sa ofer clientelor mele noutati atit pentru Braila cit si pentru Romania". Ne mai explica ca singurul regret e legat de faptul ca, din cauza muncii continue, si-a neglijat poate familia, insa e multumita de faptul ca a gasit tot sprijinul de care a avut nevoie in mijlocul celor dragi. "Stiam din start in ce ma bag. A fost o perioada in care am jonglat intre familie si afacere, copil, scoala. Acum lucrurile s-au mai linistit. Copilul a crescut. Problema este ca, asa cum e in orice afacere de altfel, daca nu esti prezent 24 din 24 de ore, nu faci nimic. In plus, acum clientii sint informati si nu e posibil ca un client sa vina sa imi povesteasca de nu stiu ce tratament facut prin Japonia si eu sa nu stiu despre ce e vorba sau sa nu pot sa il ofer. Asa merg lucrurile". Profira Gagu are aceasi nemultumire ca si colega ei de breasla, legata de personal: "Tinerii nu au rabdare sa isi formeze clienti, sa invete cum sa se comporte. E greu sa formezi un tinar si de multe ori pleaca". Pentru a rezolva carenta de oameni pregatiti pe acest domeniu in Braila, s-a gindit sa deschida o scoala de cosmetica, coafura, frizerie, manichiura, pedichiura: "De 17 ani fac acest lucru voluntar practic. Din salonul meu au iesit oameni care acum fac bani grei in alte parti. Asa ca am decis sa vind informatia de care dispun. Scoala mea e acreditata de Ministerul Educatiei si de Ministerul Muncii". Este mindra de faptul ca e membru fondator al "Intercoiffure Romania", afiliata la "Intercoiffure Mondial": "Din aceasta organizatie fac parte saloanele de lux din lume. In cadrul acesteia isi desfasoara activitatea maestri cu experienta si care au facut istorie in domeniu. Oricum, scoala de cosmetica din Romania e una dintre cele mai bune din lume, tehnicile de masaj facial romanesti fiind foarte apreciate in afara".
O intrebam daca, in acest moment, piata infrumusetarii din Braila este saturata de saloane. Ne raspunde afirmativ: "Pentru un oras ca Braila sint prea multe saloane. Poate unele saloane ar trebui sa isi revizuiasca atitudinea fata de ceea ce pot oferi, produse, servicii, competenta salariatilor. Iar munca la negru, adica serviciile facute acasa, nu va disparea, pentru ca se scot bani frumosi din asta,desi se pune sanatatea in pericol". Profira ne spune ca nu poate exista ca profesionist daca nu participa la competitii de acest gen din tara si din strainatate. In acest sens, s-a gindit sa si lanseze o provocare colegilor din Braila: "As vrea sa ne intilnim in cadrul unei competitii la nivel de judet, in care sa ne intrecem in maiestrie. Cred ca ar fi bine sa lasam animozitatile de o parte si sa facem schimb de experienta. Poate colegii mei vor adera la aceasta idee. Ar fi un lucru deosebit". Ii este dor de primii angajati, de care este inca legata sufleteste: "Lor as vrea sa le multumesc pentru ca au avut incredere in mine si m-au invatat meserie. Sint adevarati profesionisti si pot da si acum lectii. Ei au fost meseriasii mei de concurs, asa cum ii alintam eu, iar sfaturile pe care mi le-au dat mi-au folosit. S-au pensionat de la mine si le multumesc pentru ce au facut".

"Diferenta e facuta de pasiune si de sufletul pus in aceasta afacere"

Camelia Negrea a deschis Kameea Concept in 2002 si spune ca a facut acest lucru pentru ca ii place frumosul si pentru ca a simtit ca asa se poate exprima cel mai bine in acest domeniu. Nu i-a fost teama de concurenta sau de faptul ca nu se va putea impune pe o piata deja saturata: "S-a dovedit ca Braila avea nevoie de asa ceva, de oameni care sa faca lucruri cu pasiune. Diferenta e facuta de pasiune si de sufletul pus in aceasta afacere. Eu spun ca ideea de a deschide un salon in Braila, chiar si in conditiile unei piete pline cu destui concurenti, este un pariu suta la suta cistigat". Camelia crede ca trebuie sa ai viziune in afaceri si spune ca faptul ca e femeie, mai ales in domeniul frumusetii, e un atu: "Eu cred ca in zona industriei frumusetii, chiar daca sint multi barbati care fac performanta, femeile sint cele care dicteaza totusi...". Despre reusita afacerii ei, spune ca a contat in primul rind seriozitatea si profesionalismul: "La noi nu a contat niciodata citi bani
are in buzunar persoana care ne-a trecut pragul, oricare client a
fost tratat la fel, cu servicii de inalta calitate. Apoi, cred eu, au
contat: curatenia, disciplina, seriozitatea si profesionalismul. Reteta unei afaceri de succes este formata din echipa, viziune si lucruri facute cu pasiune". Este multumita de faptul ca sotul ii este alaturi insa ii pare rau ca, din cauza programului, nu mai apuca sa stea suficient de mult timp cu copilul. Desi printre clientii sai se numara si nume cunoscute ale showbiz-ului romanesc, nu doreste sa se laude cu acest lucru. De un an, a deschis un salon "Kameea Concept" si la Bucuresti. O intrebam daca nu este dificil sa conduca doua afaceri in orase aflate la o distanta apreciabila unul de celalalt. Ne raspunde ca echipa formata la Braila este extrem de profesionista si stie prea bine ce are de facut, lucru care face lucrurile mult mai usor de condus.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati pe facebook.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

Comentarii

 
 

INFORMAŢII CONTACT

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu