* Autoritatea Navală Română ne-a informat că încă se fac cercetări pentru stabilirea circumstanțelor și cauzelor incidentului naval din data de 18 iulie * identitatea celui vinovat de producerea tragediei nu a fost dezvăluită public, precizându-se doar că respectivul este posesor al unui certificat valabil de conducător de ambarcațiune * în ceea ce privește ambarcațiunile care circulă cu viteze foarte mari în zona falezei brăilene, ni s-a transmis că nu există limită de viteză stabilită clar de actuala legislație, dar că s-au făcut controale în teren și s-au dat 4 amenzi în valoare totală de 31.000 lei
După cum se știe, victima accidentului nautic din data de 18 iulie a decedat la spital. Bărbatul de 40 de ani care se afla în barca pescărească lovită în plin de o ambarcațiune de agrement fusese foarte grav rănit. Din câte se pare, elicea ambarcațiunii i-a sfârtecat un picior pe care medicii au fost nevoiți să îl amputeze. Bărbatul a fost ținut câteva zile în comă indusă la Terapie Intensivă, însă organismul său a cedat în cele din urmă. Reamintim că în barca lovită în plin se mai aflau o femeie de 26 de ani, rănită ușor, precum și alți doi bărbați, de 28, respectiv 32 de ani, care au scăpat nevătămați. Despre conducătorul ambarcațiunii de agrement, cel responsabil pentru producerea accidentului, autoritățile n-au oferit informații clare. Neoficial, circulă zvonuri că ar fi vorba despre fiul unui cunoscut interlop brăilean. Oficial, în baza noilor legi privind protecția datelor personale, identitatea acestuia nu este dezvăluită de către autorități. La o solicitare făcută de cotidianul nostru săptămâna trecută, Autoritatea Navală Română ne-a răspuns, ieri, comunicându-ne că încă se fac cercetări pentru stabilirea circumstanțelor și cauzelor incidentului naval din data de 18 iulie, din zona kilometrului fluvial 172 plus 500, mal stâng. Despre conducătorul ambarcațiunii implicate în incident ni s-a transmis doar că acesta ”este din Brăila și este posesor de Certificat internațional de conducător de ambarcațiune de agrement, valabil”.
Având în vedere că în ultima perioadă au apărut foarte mulți proprietari de bărci, ambarcațiuni de agrement sau ski jet-uri care circulă cu viteză mare pe sectorul brăilean al Dunării, în zona falezei municipiului, am solicitat Autorității Navale Române să ne precizeze care este regimul de viteză permis pentru acest tip de ambarcațiuni și ce măsuri a luat, concret, Căpitănia Brăila pentru disciplinarea celor ce nu respectă regulile. Ni s-a transmis că, pentru ambarcațiuni, nu este stabilit, în mod special, regimul de viteză permis, acesta fiind prevăzut pentru toate tipurile de nave și definit ca fiind ”viteză de siguranță”. ”În Regulamentul de Navigație pe Dunăre (OMT nr. 859/2013), la art. 1.04 sunt stabilite pentru conducătorii de nave îndatoririle generale de vigilență. Alin. 1 prevede: Navele în marș trebuie să respecte în orice moment viteza de siguranță.
Viteza de siguranță este definită la art. 1.01 lit. d) pct. 11) din regulament: termenul «viteză de siguranță» înseamnă o viteză la care o navă sau un convoi poate naviga în deplină siguranță, să efectueze manevre și să oprească în limitele de distanță impuse de circumstanțele și de condițiile date.
Conform prevederilor art. 23 din OG nr. 42/1997, ambarcațiunile sunt nave în înțelesul ordonanței menționate”, a precizat Autoritatea Navală Română.
Totodată, am mai fost informați că, în zona de juristicție a Căpităniei Portului Brăila, în anul 2021 au fost inspectate/controlate, din oficiu sau în urma unor sesizări, 110 nave, dintre care 23 ambarcațiuni. ”De la începutul sezonului, pentru deficiențele constatate la ambarcațiuni, au fost aplicate sancțiuni privind nerespectarea unor reguli de siguranță a navigației (reguli de vigilență, purtarea vestei de salvare, navigația în zona portuară), după cum urmează: 4 amenzi în valoare de 31.000 lei; 7 avertismente cu recomandări privind respectarea dispozițiilor legale; pentru 4 conducători au fost făcute instruiri/recomandări”, ne-a mai transmis Autoritatea Navală Română, fără a preciza dacă printre cei patru conducători de ambarcațiuni amendați se numără inclusiv cel care a provocat incidentul grav din data de 18 iulie.