Potrivit Hotaririi nr. 1860/decembrie 2006, personalul autoritatilor, institutiilor publice, precum si cel al unitatilor aflate in subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, incadrat pe functii pentru care, prin fisa postului, are stabilite sarcini care necesita deplasari frecvente cu mijloace de transport in comun are in continuare dreptul la decontarea cheltuielilor de transport efectuate pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu in cadrul localitatii in care isi desfasoara activitatea. Conform art. 37 al noului act normativ "decontarea cheltuielilor de transport mentionate se efectueaza de regula, lunar, pe baza unei note justificative aprobate de ordonatorul de credite sau de o alta persoana desemnata de catre acesta, in care trebuie sa se specifice mijloacele de transport utilizate si cheltuielile efectuate, insotite de acte doveditoare"
Justificari si calcul economic pentru deplasari
Pentru a avea o imagine mai clara referitoare la noile metode, ne-am adresat conducerii DGASPC Braila care a confirmat ca este vorba de o procedura complicata, dar avind in vedere ca legea trebuie respectata, si institutia braileana a procedat la aplicarea prevederilor in vigoare incepind din acest an. "Este un act normativ care reglementeaza acum intr-o noua maniera aceste plati care se fac pentru abonamente. Daca pina acum se cumparau abonamentele la inceputul lunii si nu se urmarea cu exactitate ceea ce se intimpla, acum legiuitorul a stabilit alte reguli. Astfel, deplasarea personalului de acasa la serviciu se face pe cont propriu, abonamentele in interes de serviciu se platesc la sfirsitul lunii si nu la inceputul acesteia si numai dupa ce se face o analiza. Daca este mai convenabil pentru unitate decontarea biletelor de transport actionam asa, iar daca este mai economic sa platim abonamentele, optam pentru aceasta solutie. E o poveste foarte complicata pe care noi o rezolvam in felul urmator: am solicitat fiecarui serviciu sa estimeze costul deplasarilor efectuate de catre asistentii sociali, de catre psihologi si sa avanseze o propunere astfel incit sa fim aproape de ceea ce vrea legiuitorul. Astfel, variantele sint: ori decontarea tuturor biletelor de transport din interiorul localitatii ori a abonamentelor, dar in cel de-al doilea caz, aceasta se face numai cu aprobarea conducatorului unitatii din care face parte persoana si a conducatorului compartimentului financiar contabil si doar in cazul cind, din calcul, rezulta ca acest sistem este mai economic decit utilizarea biletelor de calatorie individuale. Deci, vom plati, vom deconta, dar nu se mai dau astfel de abonamente pe care salariatii le foloseau pina la sfirsitul anului 2006 chiar in interes personal. Diferenta este ca inainte nu ceream o justificare de aceasta maniera si nici un calcul economic de genul celui precizat in hotarirea nr.1860 din decembrie 2006. Sa zicem ca un asistent face, de exemplu, intr-o luna 30 de deplasari. Atunci calculam daca e mai avantajos sa-i platim un abonament sau sa-i decontam biletele. La sfirsitul lunii urmatoare constat ca acelasi asistent social a facut 80 de deplasari. El poate sa-si cumpere abonament si eu ii decontez abonamentul facind o socoteala, deoarece e mai economicos. Aceasta o face departamentul financiar-contabil caruia i-am dat o tema in plus. In institutia noastra sint 105 persoane care au beneficiat de abonament, luna de luna, pina la sfirsitul anului trecut", ne-a declarat Alexandru Sculschi, director general al DGASPC Braila.