Ziarul "Obiectiv - Vocea Brăilei" a inițiat o nouă rubrică "Să iubim natura" cu articole scrise și documentate de Marius Vernescu. Membru al Societății Ornitologice Române (SOR) din 1997, Vernescu este coordonator al Sucursalei din Brăila din anul 2012 și până în prezent. Ca membru SOR, Marius Vernescu a luat parte la diverse proiecte de voluntariat, atât în județul Brăila cât și în țară. De asemenea în cadrul SOR a fost implicat în diverse proiecte ca expert ornitolog în decursul anilor. Totodată, Marius Vernescu a lucrat alături de profesorii de la Universitatea Ecologică din București la întocmirea Planului de Management al Luncii Buzăului, dar și în alte proiecte de monitorizare a păsărilor.
Ca în fiecare an școlar, proiectul Școli și Grădinițe Prietenoase cu Natura al Societății Ornitologice Române a avut un impact pozitiv la nivel național, reușind să adune din ce în ce mai mulți copii implicați alături de cadrele didactice din școlile și grădinițele respective.
Păsările, aricii, insectele polenizatoare, dar și amfibienii sau reptilele din curtea școlii au avut ajutoare de nădejde și în acest an. Odată cu anul școlar, s-a încheiat cea de a VIII-a ediție a programului național Școli Prietenoase cu Natura, și, ca în fiecare an, elevii au alimentat hrănitorile în sezonul rece, au oferit locuri de cuibărit și adăposturi speciilor comune din apropierea școlii, au plantat numeroase specii de arbori, arbuști și plante cu flori pentru ca micile viețuitoare să găsească hrană și locuri de adăpost și cuibărit și au concurat la Olimpiada Speciilor.
În anul școlar 2023-2024 au participat nu mai puțin de 62.004 de elevi, 2.701 cadre didactice participante și 808 de instituții de învâțământ înregistrate.
Credem că educația pentru natură este calea prin care copiii nu doar că reușesc să cunoască miracolele lumii vii, ci devin pe zi ce trece din ce în ce mai atenți și mai plini de grijă față de natură. Doar așa pot deveni adulți responsabili, care să aibă grijă de planetă, mai bine decât am făcut-o noi până acum.
În fiecare an școlar atragem în programul Școli și Grădinițe Prietenoase cu Natura zeci de mii de copii și mii de profesori și educatori, care împreună creează un mediu prietenos, cu elemente de habitat de care au nevoie speciile care populează sau doar vizitează curtea școlii sau a grădiniței, fiind ghidați permanent de echipa de proiect. Chiar dacă unele activități sunt numite de noi ”obligatorii”, copiii se implică cu plăcere și entuziasm și sunt așteptate cu nerăbdare să revină în calendarul naturii de către cei care participă în continuare din dorința de a învăța într-o ”Școală Prietenoasă cu Natura”. Aveți câteva gânduri ale copiilor implicați, din toată țara, în acest proiect educativ.
“După ce am început urmărirea transmisiunii live «UITE BARZA», copiii au devenit extrem de entuziasmați și implicați. În fiecare dimineață, veneau la școală nerăbdători să împărtășească ultimele noutăți despre cuibul de barză, discutând cu pasiune despre numărul de ouă și stadiul de dezvoltare al puilor. Nu doar la școală, dar și acasă au continuat să urmărească cuibul, implicându-și părinții și frații în această activitate captivantă. Mulți dintre ei povesteau cum au petrecut minute întregi observând comportamentul păsărilor și notând schimbările zilnice. Această activitate nu numai că le-a stârnit curiozitatea și iubirea pentru natură, dar i-a și unit, creând o comunitate mică de observatori pasionați. Copiii erau mândri să împărtășească aceste experiențe și să discute cu colegii despre descoperirile lor.” – Școala Primară Monterra, P. Corina
„Povestea preferată, pe care am auzit-o de la mai mulți copii, este despre Olimpiada Speciilor, cea mai apreciată activitate din program, deși toate sunt minunate. Însă aceasta le-a placut mult, deoarece au învățat să diferențieze specii asemănătoare de păsari și să le recunoască pe cele pe care le întâlnesc în pădure, curte sau grădină. Le-am vazut de multe ori uimirea și încântarea provocate de acest lucru, iar prima informație cu care mă întâmpinau la școală era despre ce pasăre au mai văzut în curtea școlii sau în drumețiile ori călătoriile cu părinții.” – Liceul Teoretic Elf, B. Cătălina
„Pentru copiii noștri, care majoritatea au autism într-o formă severă, activitățile din programul ”Școli prietenoase cu natura” au fost o adevărată terapie, ce a dat roade neașteptate. Prin realizarea activității de hrănire a păsărilor în anotimpul rece din hrănitoare suspendate, copiii au avut parte de o interacțiune nemijlocită și profundă cu mediul înconjurător, interacțiune atât de anevoioasă în mod normal celor cu un astfel de diagnostic.” – Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Sf. Vasile” Craiova, M. Paula- Mădălina
”Copiii au fost fascinați de toate povestioarele, dar în special de ”Lumea Sânzianei devine din ce în ce mai mare”. Au fost încântați să realizăm jocuri de rol și să confecționăm împreună personaje, măști, animale. Le-a făcut plăcere și a fost o întreagă aventură să ne plimbăm prin pădure, să o observăm și să ne bucurăm de minunățiile întâlnite (frunze de dimensiuni și culori diferite, păsări care ciripeau splendid, o pisică pufoasă întâlnită la întoarcere, conuri, copaci bătrâni și plini de amintiri)”. Grădinița Heidi, Brașov – H. Ioana
”La grupele mici, activitatea cea mai atractivă pentru copii a fost când au explorat colegele curtea împreună cu ei în căutare de furnici. Au fost fascinați de lupe și foarte bucuroși când au descoperit mușuroiul de furnici. A devenit o activitate aproape zilnică să verifice dacă furnicile mai lucrează (asta în funcție de anotimp, pentru că au urmărit și toamna și iarna și primăvara). La grupa mare cel mai mult le-a plăcut să exploreze pădurea. Am avut plăcerea să urmărim de foarte aproape cum hrănește ciocănitoarea puii, am găsit un mascul de rădașcă, am văzut veverițe și am găsit ouă sparte de pițigoi. A fost o zi fantastică, copiii au fost foarte încântați”. Grădinița cu Program Prelungit Licurici, Târgu-Mureș – I. Judit
Și din județul Brăila au participat elevi și cadre didactice, după cum urmează: s-au înscris în program, în luna octombrie 2023, la începutul anului școlar, șapte școli din trei localități (Brăila, Romanu și Tichileşti). Două școli sunt nou înscrise în program, iar restul sunt la a doua, a treia sau chiar a șasea ediție.
Doar pentru o școală, Şcoala Gimnazială Tichileşti, s-a primit raportul din partea cadrului didactic coordonator, prin care au fost prezentate activitățile realizate împreună cu elevii în cadrul programului ”Școli prietenoase cu natura”. Această școală desfășoară activitățile programului încă din 2016, iar anul trecut a fost premiată cu un panou mare informativ, pentru calitatea activităților de până acum.
La capitolul grădinițe, la începutul anului școlar 2023-2024, s-au înscris șase grădinițe din cinci localități (Brăila, Făurei Sat, Horia, Surdila Gaiseanca, Surdila-Greci).
La toate cele șase grădinițe, cadrul didactic coordonator a trimis raportul activităților realizate cu preșcolarii, la sfârșitul anului școlar. Patru s-au înscris în program pentru prima dată, iar două grădinițe participă deja în al doilea an.
Având în vedere faptul că a început un nou an școlar, cadrele didactice și elevii doritori de a participa la acest proiect vor fi anunțați, în speranța continuării acestui proiect interesant și educativ în același timp. Provoc elevii și mai ales cadrele didactice să participe la acest proiect în număr cât mai mare, deoarece activitățile în natură sunt speciale și dorite de copii.
https://www.sor.ro/scoli-prietenoase-cu-natura-editia-viii-2023-2024/