* comenzile “curg” în continuare, iar unitatea investește în modernizarea capacităților de producție * ultima mare întreprindere rămasă în viață după căderea comunismului continuă să ofere locuri de muncă pentru peste 1.500 de angajați, iar conducerea dă asigurări că zvonurile legate de presupuse concedieri colective și externalizarea producției către firme subcontractoare sunt complet rupte de realitate
Șantierul Naval, ultima mare întreprindere brăileană din industria grea rămasă în viață după anii tulburi ai tranziției de la economia socialistă la cea capitalistă, reușește să țină în activitate peste 1.500 de angajați, iar perspectivele sunt bune. Vard Brăila este unul dintre cele două șantiere navale din România ale grupului norvegian VARD, membru, la rândul său, al grupului italian Fincantieri. ”Eficientizarea activității șantierului este o prioritate. În ultimii doi ani s-a investit mult în modernizarea și îmbunătățirea capacităților de producție: lățimea navelor construite a crescut de la 22 la 32 de metri, iar capacitatea de lansare de la 3200 la 6000 de tone. De asemenea, au fost achiziționate patru macarale noi de 100 de tone și o hală mobilă. Alături de proiectele deja confirmate, VARD întrevede oportunități de tranziție spre «zona verde» – proiecte cu tehnologii ecologice pentru reducerea poluării - inclusiv pentru șantierul naval Vard Brăila”, ne-a informat Alina Puia, diractorul Șantierului Naval Vard Brăila. Potrivit acesteia, noul an a debutat cu vestea bună a semnării unui nou contract de către Grupul VARD, pentru construcția unei noi nave de pescuit, dotată cu cele mai noi tehnologii. Corpul navei, cu un grad avansat de echipare, va fi construit la Vard Brăila, debitarea primei table având loc pe data de 17 ianuarie 2022. Asta după ce, la finele anului trecut, mai exact pe 24 decembrie, s-a lansat la apă o navă de tip pescador construită la Brăila pentru un client norvegian. A fost ultimul proiect livrat anul trecut de șantierul naval, 2021 fiind, de altfel, un an atipic, în sensul că, pe lângă navele construite de obicei aici, activitatea de producție a fost axată și pe comanda primită de la constructorii podului peste Dunăre. Astfel, la șantierul naval au fost realizate modulele metalice care, puse cap la cap, vor forma puntea viitorului pod. ”2021 a fost anul în care șantierul a gestionat provocările create de pandemie cu scopul protejării angajaților, atât din perspectiva sănătății la locul de muncă, cât și pentru a asigura front de lucru pentru toți salariații. În ciuda condițiilor dificile, Vard Brăila a încheiat în 2021 un proiect de suflet pentru navaliștii brăileni, dar și pentru comunitatea locală. Au fost finalizate toate cele 86 de module care vor forma tablierul („puntea”) podului peste Dunăre de la Brăila. Modulele sunt depozitate în șantier, urmând să înceapă să fie lansate si transportate la locul de amplasare al podului de la mijlocul lunii februarie”, ne-a mai informat directorul Puia.
Anul acesta, în afară de nava de pescuit care urmează să intre în producție, cei peste 1500 de angajați ai șantierului lucrează deja la alte două nave de tipul “Windfarm Service Vessel” – nave care vor deservi ferme de instalații eoliene amplasate pe mare. ”În anul 2022 obiectivul conducerii grupului Vard în general, și al șantierului Vard Brăila în particular, este în continuare acela de a lucra intens pentru a obține noi comenzi și pentru a asigura încărcare pentru forța de muncă actuală”, dă asigurări conducerea șantierului brăilean.
Reclamații de la angajați, explicații de la conducere
Există, însă, și nemulțumiri în rândul unor angajați, care se plâng că le-au fost reduse orele de muncă pe motivul lipsei de comenzi. Recent, un salariat al Vard Brăila ne-a contactat la redacție pentru a reclama faptul că a fost forțat, alături de alți colegi, să ia o zi de concediu pe săptămână pentru că secția unde lucrează nu are activitate la început de an. Autorul sesizării ne-a mai spus că există zvonuri că Vard ar intenționa să își concedieze proprii salariați, comenzile urmând a fi onorate prin intermediul unor firme subcontractoare. Conducerea șantierului ne-a declarat, însă, că zvonurile respective nu au nicio legătură cu realitatea. Astfel, ni s-a precizat că, atunci când este necesar, pentru acoperirea vârfurilor de încărcare în zone specifice de activitate, șantierul folosește și subcontractori, aceasta fiind o soluție folosită de toți operatorii din această industrie. În ceea ce privește reducerea orelor de muncă, măsura ar fi vizat un număr foarte mic de angajați, pe o perioadă limitată de timp. ”Doar patru angajați, din cei peste 1.500, au avut temporar programul de lucru redus, într-o secție a cărei activitate are încărcare mai mică în această perioadă a anului. De altfel, au fost căutate mereu soluții alternative pentru situațiile și perioadele în care unele tipuri de lucrări sunt mai puțin solicitate. Aceste soluții sunt discutate și convenite cu sindicatul și au în vedere protejarea locurilor de muncă. O astfel de soluție a fost trimiterea, în vara anului trecut, a peste 200 de muncitori, coordonatori și ingineri proiectanți, în Italia, pentru a lucra în șantierele Grupului Fincantieri. Acest demers va continua și în prima jumătate a lui 2022. Detașarea salariaților în Italia sau Norvegia este, de altfel, o procedură recomandată în cadrul Grupului Fincantieri, ca schimb de experiență.
Ca alternativă, pentru a asigura forța de muncă necesară și a echilibra încărcarea la nivel de departamente, pentru unii angajați organizăm cursuri de recalificare în vederea reintegrării în fluxul de producție cu competențe lărgite. Scopul tuturor acestor acțiuni este de a menține forța de muncă calificată, ca număr și competențe, și de a rezista concurenței de pe piața muncii din alte țări europene. VARD concurează pe piețe din ce în ce mai exigente, fapt pentru care există o preocupare intensă de a consolida competitivitatea Grupului”, a precizat conducerea șantierului naval Vard Brăila.
VARD vrea înființarea unei noi clase de învățământ dual
Cei de la VARD intenționează să înființeze o nouă clasă de învățământ dual în Brăila. În cea mai recentă ședință de CLM a fost aprobat un proiect de hotărâre privind încheierea unui contract de parteneriat între Municipiul Brăila, Liceul Tehnologic ”Anghel Saligny” și societatea VARD SA Brăila pentru formarea profesională a elevilor prin învățământul dual începând cu anul școlar 2022-2023. Astfel, absolvenții de clasa a VIII-a vor avea la dispoziție 14 locuri pentru domeniul de pregătire profesională Mecanic, calitatea profesională Lăcătuș construcții navale.
Aceasta este a doua încercare de înființare a unei clase de învățământ dual a societății VARD pentru formarea profesională a elevilor. La admiterea din anul școlar 2021-2022, la Liceul Tehnologic ”Anghel Saligny” au fost propuse 12 locuri pentru specializarea Lăcătuș construcții navale, din care au fost ocupate doar 6 locuri.
Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, ce are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore și unitatea de învățământ. Prin învățământul dual elevii învață o meserie, iar la finalul celor trei ani de studiu sunt pregătiți practic pentru piața muncii.
Cât timp învață în sistem dual elevii beneficiază de burse și alte forme de sprijin material din partea companiilor cu care încheie contracte de pregătire practică.