• o simulare a unui broker de asigurări arată că Brăila plus capitala şi Braşovul ar avea valori mai mici ale primei de asigurare obligatorie de tip RCA • deputatul Mihai Tudose spune că întreg sistemul de calcul al RCA ar trebui aşezat pe un fundament logic, ancorat în realitatea de pe şosele • schimbarea conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară ar fi un prim pas în acest sens şi ar urma să se întâmple, săptămâna viitoare, în plenul reunit al Parlamentului
Proprietarii brăileni de maşini ar fi printre cei mai norocoşi români când vine vorba de preţul asigurării obligatorii de tip RCA. O simulare realizată la nivel naţional de către un broker de asigurări, pornind de la grila propusă de ASF (Autoritatea de Supraveghre Financiară), arată că Bucureştiul, Braşovul şi Brăila ar fi oraşele care ar beneficia cel mai mult după limitarea preţurilor la RCA. Din respectivele calcule reiese că, de exemplu, în cazul şoferilor cu vârsta între 31 şi 40 de ani, cu maşini de 1,2 - 1,4 litri, clasa de Bonus 2, tariful va scădea cu 21%, de la 694 de lei/an la plafonul naţional de 549 de lei.
Aceleaşi calcule arată o serie lungă de discrepanţe majore şi ilogice de preţ între diferite localităţi din ţară. De exemplu, în judeţul Cluj, asigurarea se va ieftini cu 2% pentru şoferii din reşedinţa de judeţ – municipiul Cluj Napoca, dar se va scumpi cu 15% pentru cei din localitatea Aluniş, acelaşi judeţ. În topul scumpirilor conduce Maramureşul, cu 42% pentru şoferii din Baia Mare şi 78% pentru cei din localitatea Băiţa.
Îngrijoraţi de scumpirile la RCA, parlamentarii încearcă să găsească totuşi o soluţie pentru a reaşeza în ordine lucrurile pe piaţă. În primul rând, au încercat o discuţie cu preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu: „S-a văzut clar că, după acţiunile de protest ale transportatorilor, tendinţa clară a fost de a se arunca în sarcina populaţiei reducerea care fusese gândită pentru transportatori. Au fost solicitate lămuriri din partea conducerii ASF, dar prestaţia lui Negriţoiu a fost penibilă, după care nu s-a mai prezentat, motivat de faptul că a intrat în concediu de odihnă. S-a convocat şedinţa comisiilor reunite ale Parlamentului, iar acolo s-a convenit că propunerea pentru plenul reunit al celor două Camere va fi aceea de eliberare din funcţie a şefului ASF, din motive imputabile lui, mai precis, pe motiv de management prost. Votul pentru demiterea lui Mişu Negriţoiu va avea loc, probabil, săptămâna viitoare. Dincolo de această latură a problemei, sunt o mulţime de inechităţi şi situaţii ciudate de care şoferii se lovesc atunci când discutăm de asigurarea de tip RCA. Sunt multe de spus aici, dar am să mă rezum la câteva exemple: problema cu cartea verde – practic, sunt obligaţi toţi şoferii să o plătească chiar dacă unii dintre ei nu ajung niciodată să iasă cu maşina în afara graniţelor. Nu era mai logic să plătească această carte verde doar când ies cu maşina din ţară? Şi partea de bonus-malus este ciudată pentru că ar trebui ca, în mod logic, asigurarea să fie a şoferului şi de aici o întreagă discuţie. O altă problemă se referă la modalitatea de calcul pornind de la vechimea maşinii sau capacitatea cilindrică a acesteia. Privit în ansamblu tabloul este următorul: ca stat îl oblig pe şofer să încheie o poliţă de asigurare dar pentru asta îl las la mâna privatului, în timp ce supravegherea la modul real din partea ASF este zero, instituţie care practic trăieşte într-o altă lume, din cum ne arată realitatea din teren”, ne-a declarat social-democratul Mihai Tudose, preşedintele Comisiei pentru politică economică din Camera Deputaţilor.
În altă ordine de idei, interesant de punctat ar fi şi faptul că la eliberarea din funcţie, lui Negriţoiu i s-ar cuveni, potrivit contractului pe care-l are ca şef al ASF, 8 salarii compensatorii, o mică avere dacă ne gândim că leafa lunară a cestuia este de circa 13.000 euro. Tudose susţine însă că fiind revocat din funcţie pe motive imputabile, respectiv management prost, lui Mişu Negriţoiu nu i s-ar mai cuveni aceşti bani.