• conducător auto pe maşina de gunoi, Damian Iboleanu, de 49 de ani, este acuzat că a încălcat măsurile de securitate în muncă şi că a lăsat trei colegi să se înghesuie pe treptele din spate ale maşinii, la mersul înapoi • unul dintre lucrători s-a dezechilibrat şi a căzut sub roţile autospecialei • tragedia s-a petrecut pe o stradă din Baldovineşti, în octombrie 2014 • victima era în stare avansată de ebrietate, având o îmbibaţie alcoolică în sânge de 2,60 mg la mie •
Omor din culpă, neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă - acestea sunt acuzaţiile puse pe seama unui conducător auto anchetat şi trimis în judecată de procurorul criminalist din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Brăila, Mircea Ciutac.
În vârstă de 49 de ani, Damian Iboleanu, din satul Tătaru, comuna Dudeşti - conducător auto la RER Ecologic Service SRL - are, de trei ani de zile, un coleg de serviciu pe conştiinţă, după ce l-a lăsat să se caţere pe treptele din spatele maşinii de gunoi şi a dat cu spatele, încălcând legislaţia rutieră şi legislaţia muncii, în condiţiile în care acesta era beat mort. Victima a fost scoasă de colegi de sub roţile maşinii de gunoi conduse de Iboleanu şi a decedat la spital. Şoferul anchetat şi trimis în judecată nu se consideră vinovat de moartea colegului de serviciu.
Angajatul RER a alunecat şi a căzut sub roţi
Angajat în funcţia de conducător auto la SC RER Ecologic Service SRL Brăila, Damian Iboleanu avea în primire, în octombrie 2014, autospeciala gunoieră (autocompactor) marca Iveco.
În ziua de vineri, 24 octombrie 2014, Iboleanu îşi desfăşura activitatea împreună cu echipajul compus din servanţii Nicolae Muche, Iulian Ciupitu şi Viorel Iulian Ciolan (victima), angajaţi ai aceleeaşi societăţi, urmând să colecteze deşeuri din comuna Vădeni şi din satele aparţinătoare.
În jurul orei 8:30, precizează anchetatorii, autospeciala condusă de Iboleanu a pătruns pe strada Câmpului din satul Baldovineşti, inculpatul efectuând manevra de mers cu spatele, aflându-se în imposibilitatea de a întoarce autovehiculul pe stradă. Autospeciala este prevăzută în partea din spate cu două trepte special amenajate, pe care se aflau Muche (pe treapta din dreapta) şi Ciupitu şi Ciolan (pe treapta din stânga). Ciolan, victima, era plasat către interior, în afara zonei de vizibilitate dinspre cabină. Procurorul criminalist precizează:
“După ce autovehiculul condus de inculpat a parcurs, astfel, circa 66 de metri, victima s-a aplecat către înainte (în cuvă), iar imediat după aceea s-a dezechilibrat, a alunecat pe treapta metalică udă şi uzată, lustruită prin folosire îndelungată, şi a căzut către înapoi, fiind călcată de roata din stânga spate. Muche Nicolae şi Ciupitu Iulian nu au observat momentul căderii victimei, dar au realizat lipsa acesteia imediat după aceea şi i-au cerut şoferului să oprească”.
Angajaţii RER Ecologic Service l-au văzut pe bietul Viorel rănit grav, sub maşina de gunoi, între roţile din stânga, şi l-au tras afară. Au apelat apoi numărul pentru urgenţe 112, iar la scurt timp la faţa locului a sosit o ambulanţă care l-a transportat pe muncitorul rănit la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila, unde a decedat la ora 11:43.
Potrivit raportului medico-legal de necropsie întocmit de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Brăila, victima a suferit un şoc traumatic şi hemoragic, “consecinţa unui politraumatism cu echimoze, plăgi contuze şi zone escoriate multiple, hemoragie difuză, fracturi costale bilateral şi traumatism lombar grav, cu cominuţie intensă a bazinului, leziuni care au condus în mod direct şi necondiţionat la deces”.
Mama lucrătorului ucis în accident va cere despăgubiri
Potrivit legislaţiei muncii, Damian Iboleanu, şoferul maşinii de gunoi care l-a strivit pe Viorel Iulian Ciolan, era obligat să nu expună la pericol de accidentare alte persoane în timpul procesului de muncă (Legea nr. 319/2006) şi să utilizeze corect maşinile şi echipamentele de transport. În plus, spun anchetatorii, inculpatului îi reveneau obligaţiile specifice locului de muncă, mai ales în calitate de conducător al echipajului, respectiv “de a transporta servanţii în cabina autospecialei (mai ales pe timp de ploaie), de a nu permite în nicio ipoteză deplasarea a mai mult de câte o persoană pe o treaptă din spatele maşinii şi numai cu dirijarea unui lucrător operativ aflat la sol şi, mai ales, de a nu efectua manevra de mers cu spatele având lucrători pe treptele din spate”.
Damian Iboleanu era obligat, de asemenea, să respecte regulile de circulaţie, printre care şi aceea privind efectuarea manevrei de mers cu spatele, după ce s-a asigurat că o poate face fără să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic. Nu în ultimul rând, potrivit legislaţiei, mersul cu spatele nu poate depăşi distanţa de 50 de metri şi nu se poate face decât cu dirijarea din partea unei persoane aflate în afara autovehiculului.
“În consecinţă, în sarcina inculpatului se reţine conduita culpabilă în sensul că a efectuat manevra de mers cu spatele fără a se asigura că o poate face fără a crea o stare pericol pentru alte persoane, asigurare care ar fi trebuit să constea în dispoziţii date servanţilor subordonaţi lui de a-l dirija de la sol şi de a se deplasa în cabină, ori pietonal, iar nu pe scări şi în niciun caz trei persoane pe cele două trepte. Culpa concurentă a victimei constă în prezenţa la serviciu în stare avansată de ebrietate (având o îmbibaţie alcoolică de 2,60 mg la mie) şi a efectua deplasarea pe strada Câmpului din Baldovineşti în mod nepermis, pe una din scările din spate, ca al treilea servant”, concluzionează procurorul de caz.
Culmea, fiind audiat pe parcursul cercetărilor, conducătorul auto a precizat că nu se consideră vinovat de producerea accidentului de la Baldovineşti, în care şi-a pierdut viaţa colegul său de serviciu. Damian Iboleanu a descris, însă, faptele exact cum s-au întâmplat ele, având o “percepţie personală” asupra culpei.
Cazul a fost trimis instanţei de judecată, SC RER Ecologic Service SRL urmând a fi citată la proces în calitate de parte responsabilă civilmente. De altfel, mama lucrătorului mort în accident a precizat că va solicita despăgubiri, fără a spune cât anume.