Un şlep ancorat de mai mult timp în zona balastierei "Concivia", de lângă Portul Militar Brăila, s-a scufundat, luni seară, în jurul orei 17.30. Din câte se pare, nava a luat apă la bord din cauza unor fisuri. Proprietarul, firma brăileană "Tremula" SA, ar fi încercat să evacueze apa, însă nu a reuşit să o facă în timp util, astfel că şlepul a ajuns pe fundul Dunării, iar în prezent i se mai vede doar acoperişul cabinei de comandă.
"Şlepul nu mai avea, din decembrie 2014, acte de navigaţie valabile. Reparaţiile pentru repunerea sa în funcţiune ar fi costat foarte mult. Cât a fost Dunărea scăzută, a eşuat la mal şi probabil că au apărut fisuri în tablă. După ce a crescut nivelul apei, acele fisuri şi-au spus cuvântul, iar magaziile navei au fost inundate. Noi pregătisem pompe pentru evacuarea apei, însă n-am mai avut timp să începem operaţiunea. Intenţionam să tăiem şlepul să îl valorificăm la fier vechi, însă acum va trebui să facem demersurile necesare pentru a-l scoate din apă. Am contactat deja o firmă specializată din Constanţa care să facă operaţiunea. Costurile sunt foarte mari, dar trebuie să recuperăm epava. Am primit şi o notificare în acest sens de la Căpitănia Brăila", ne-a declarat Elena Baciu, contabilul şef al firmei "Tremula". Această societate are ca obiect de activitate exploatarea forestieră şi transportul lemnului, având în dotare mai multe nave fluviale - remorchere, şlepuri, gabare.
"Epava nu constituie pericol pentru navigaţie. Este semnalizată cu geamanduri de culoare roşie, iar operatorii navali au fost notificaţi cu privire la prezenţa ei în zonă", ne-a declarat Vlăduţ Brânză, căpitanul şef al Căpităniei Brăilei. Potrivit acestuia, proprietarul şlepului, firma SC "Tremula" SA Brăila, a fost notificat să scoată epava din apă în termen de 10 zilei. "I s-a dat un termen pentru ranfluare, potrivit articolului 103 din Ordonanţa Guvernului nr. 42 din 1997. Dacă nu se va conforma, ne vom adresa administratorului de cale navigabilă, respectiv Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi, care va trebui să efectueze operaţiunile de ramfluare, cu forţe proprii sau prin intermediul unui agent economic specializat, dar pe cheltuiala proprietarului epavei, respectiv a firmei «Tremula» SA", ne-a declarat căpitanul şef Vlăduţ Brânză.
În momentul de faţă, în zona de jurisdicţie a Căpităniei Brăila, care începe de la kilometrul fluvial 160 şi se termină la km. fl. 237, există mai multe epave scufundate de ani de zile. Împingătorul "Găeşti" zace pe fundul fluviului încă din anii 90, în zona km. fl. 169 plus 300 m. Tot din anii 90 este scufundată şi draga "Fileşti", la km 172 plus 700, adică în apropierea trecerii bac "Stânca". Draga "Fileşti" are şanse minime să mai fie recuperată vreodată, deoarece la ora actuală este pur şi simplu îngropată în mal. Pe braţul Arapu se află remorcherul "Târgu Mureş", scufundat tot în anii 90, iar cea mai nouă "achiziţie" a Dunării este barja 2219, care s-a scufundat în 2010, la kilometrul 169 plus 200 m, mal stâng.
"Căpitănia Brăila a urmat procedurile legale de fiecare dată, notificând mai întâi proprietarii sau operatorii navelor scufundate, apoi AFDJ Galaţi, cu privire la obligaţia de ranfluare a acestora. Operaţiunile de ranfluare sunt, însă, extrem de scumpe, iar la ora actuală agenţii economici specializaţi în aşa ceva sunt foarte greu de găsit", ne-a explicat căpitanul şef Vlăduţ Brânză.