• pentru că procedurile de atribuire a lucrărilor au fost demarate târziu, şansa ca drumurile aflate în administrarea Consiliului Judeţean să beneficieze de reparaţii vara aceasta este aproape egală cu zero • în cel mai bun caz, lucrările ar putea demara abia spre sfârşitul toamnei • astfel, deşi a pregătit 10,5 milioane de lei special pentru pietruire, plombare sau turnare de covoare asfaltice, CJ ar putea rămâne cu banii necheltuiţi, dar şi cu drumurile nereparate • vestea bună e că se lucrează la un contract cadru pe 2 ani şi chiar dacă anul acesta vor fi finalizate mai greu licitaţiile, de la anul se va putea începe treaba încă din luna martie • cât priveşte proiectele finanţate cu bani de la Guvern, sunt şanse să se deschidă şantierele chiar din această vară • este vorba despre modernizarea a câtorva zeci de kilometri de drumuri pietruite, care vor deveni şosele asfaltate • şi soarta acestora depinde, însă, de cât de repede vor semna documentele de finanţare oficialii de la Guvern
Criza prin care a trecut municipiul anul trecut, când gropile de pe străzi au rămas neastupate până la la sosirea iernii, pentru că Primăria Brăila nu avea un contract încheiat cu o firmă specializată în reparaţii, are toate şansele să se mute vara aceasta pe raza întregului judeţ. Asta deoarece Consiliul Judeţean abia acum se află în demersuri pentru încheierea unui contract cadru pe doi ani pentru repararea drumurilor, pe trei categorii de lucrări: pietruiri, plombări şi covoare asfaltice. Vechile contracte, încheiate cu câteva firme din Brăila şi Galaţi, au expirat anul trecut, iar pentru a se putea deschide noile şantiere trebuie reînnoite contractele, fie cu aceleaşi firme, fie cu altele, după cum vor arăta rezultatele licitaţiilor organizate prin intermediul Sistemului Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP). Problema e că birocraţia face ca procedurile de achiziţie publică să dureze foarte mult, iar dacă se mai întâmplă ca firmele participante să se conteste între ele, timpul pierdut creşte incontrolabil, ajungându-se la întârzieri de luni de zile. Inclusiv conducerea Consiliului Judeţean recunoaşte că vara aceasta este mai mult ca sigur compromisă, din punctul de vedere al începerii lucrărilor. “Cel mai probabil, o să ne ducem până în toamnă cu procedura de achiziţie. Mai grav va fi dacă ne vom confrunta cu contestaţii, pentru că în acest caz nu putem şti cât de mari vor fi întârzierile şi când vom putea începe efectiv lucrările de reparaţii pe drumuri. Fonduri există, s-au stabilit deja drumurile care trebuie să intre în lucru, dar nu putem da drumul la lucrări fără să respectăm procedurile legale de atribuire a contractelor de execuţie”, ne-a explicat vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ionel Epureanu.
La rândul său, preşedintele instituţiei, Francisk Chiriac, subliniază că, din punctul de vedere al strategiei de lucru, toate aspectele sunt puse la punct şi că, odată depăşit obstacolul licitaţiilor pentru contractarea firmelor de construcţii, reparaţiile vor intra într-un ritm normal. În cel mai pesimist scenariu, dacă se ajunge la contestaţii, lucrările ar putea începe abia în primăvara anului viitor. “Oricum ar fi, până la anul vom finaliza aceste proceduri, iar cum se încălzeşte vremea dăm drumul la treabă”, spune Chiriac.
Evident că posibilitatea ca în acest an să nu se facă nicio reparaţie pe drumurile judeţene nu avea cum să treacă neobservată în tabăra opoziţiei. Într-o conferinţă de presă organizată recent, noul preşedinte al PNL Brăila a făcut comentarii sarcastice faţă de această situaţie, criticând dur modul de lucru al administraţiei pesediste şi spunând că, din punctul său de vedere, nu doar anul în curs este compromis ci întregul mandat al actualei conduceri a Consiliului Judeţean, care n-o să reuşească să facă nimic concret în privinţa reabilitării drumurilor judeţene. “Nu a fost niciodată gândit un Master Plan pe drumurile judeţene care să fie pus în aplicare, aşa cum ar fi logic şi normal. Pleci de undeva şi te ramifici până termini toată reţeaua... Eu cred că întreg mandatul ăsta e ratat, nu doar vara asta. Ar fi bine să fie doar această vară. Cred că mandatul ăsta este ratat, din punctul de vedere al reabilitării drumurilor”, a declarat Dănăilă, contrazicându-l astfel pe Chiriac, care afirmă că există o strategie foarte bine pusă la punct şi că singurul motiv pentru blocajul actual ţine de dificultatea procedurilor birocratice de angajare a firmelor specializate asfaltări. “Faptul că dăm vina pe legile făcute de parlamentarii aceluiaşi partid nu poate fi o scuză reală pentru ceea ce se întâmplă în judeţ. Sunt drumuri judeţene unde oamenii intră cu maşini mari din alte judeţe, urmărind o hartă pe GPS, şi unde rămân blocaţi pentru că drumurile respective sunt de pământ sau cu doar puţină piatră pe ele. Dacă a plouat cu o zi - două înainte şi au intrat cu o maşină de 150 de tone, acolo au rămas! S-au dus primarii cu tractoarele să îi scoată şi aşa mai departe. Deci sunt cazuri de genul ăsta şi se întâmplă în judeţul Brăila!”, a mai punctat liderul opoziţiei brăilene.
10,5 milioane de lei aşteaptă să fie cheltuite
Oficial, faptul că s-a intrat deja în vară, iar Consiliul Judeţean abia acum organizează licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor pe drumurile judeţene a fost cauzat de întârzierea cu care s-a votat bugetul judeţului. Iar bugetul judeţului s-a votat târziu, adică abia în luna februarie, fiindcă a trebuit să se aştepte votarea bugetului naţional. Mergând pe acest fir logic, de vină pentru toate întârzierile existente în proiectele judeţene sunt Parlamentul şi Guvernul care, în loc să finalizeze în timp chestiunile legate de buget, aveau cu totul alte preocupări la începutul anului, votând în regim de urgenţă ordonanţele pe tema Justiţiei, împotriva cărora s-a protestat în stradă.
Pe lângă chestiunea bugetului votat prea târziu, Consiliul Judeţean a întâmpinat probleme şi cu felul cum a fost gândită procedura de achiziţie a contractului referitor la turnarea de covoare asfaltice pe drumurile judeţene. La prima urcare pe Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP), documentaţia a fost respinsă. “Ni s-a cerut să avem mai mulţi ofertanţi. Am refăcut documentaţia şi am ridicat-o din nou pe SEAP”, ne-a explicat preşedintele Chiriac.
Din bugetul propriu, Consiliul Judeţean va finanţa activităţile de pietruire, plombare şi turnare de covoare asfaltice pe şoselele pe care le are în administrare. Spre deosebire de 2016, când s-a alocat o sumă record, de 50 milioane de lei, în anul în curs suma prevăzută de CJ pentru acest tip de lucrări este de 10,5 milioane de lei. Concret, pentru 2017, CJ ar vrea să repare prin pietruire 16,25 kilometri de drumuri judeţene, alocând în acest sens suma de 750.000 lei. Pentru plombări asfaltice a fost prevăzută la buget suma de 1.500.000 lei, care ar trebui să “acopere” peticirea a 40.000 metri pătraţi de carosabil. În fine, pentru turnarea de covoare asfaltice pe un total de 34,31 kilometri, s-au alocat 8.240.000 lei. Toţi aceşti bani vor fi cheltuiţi doar dacă licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor vor fi finalizate cu succes până când nu se va strica vremea. Dacă licitaţiile vor fi gata abia prin noiembrie, CJ va rămâne cu banii necheltuiţi, dar şi cu drumurile nereparate.
În ceea ce priveşte drumurile pietruite şi şoselele planificate să intre în lucru, acestea ar fi cele a căror stare este cea mai precară dintre toate. Astfel, se va aşterne un strat de piatră, pe DJ 203R, între localităţile Ulmu şi Cireşu, între Batogu şi Ioneşti, precum şi între Lişcoteanca şi DN 23, pe o lungime totală de 5,55 km. Tot strat de piatră se va pune şi pe DJ 255A, între satul Muchea şi intersecţia cu DJ221 şi între Romanu şi Scorţaru Vechi, pe un tronson însumat de 10,70 km.
Covoare asfaltice se vor turna pe DJ 202H, între Gradiştea şi Ibrianu, pe DJ 211, în zona localităţilor Roşiori şi Tătaru, precum şi între Zăvoaia şi Bordei Verde. Vor mai beneficia de covoare asfaltice DJ 221, pe tronsoanele Romanu-Gemenele-Râmnicelu şi Râmnicelu-Constantineşti-Şuţeşti, dar şi DJ 203, între Galbenu şi Jirlău, Ulmu şi Vultureni şi pe porţiunea Scărlăteşti-Dudescu-Zăvoaia.
În ceea ce priveşte plombele asfaltice, conducerea CJ precizează că acestea vor fi turnate pe acele porţiuni de drum judeţean unde este nevoie urgentă de reparaţii provizorii.
Chiar dacă toate aceste lucrări s-ar putea să înceapă foarte târziu în toamnă sau chiar să nu mai înceapă deloc anul acesta, conducerea Consiliului Judeţean dă asigurări că, în ceea ce priveşte calitatea execuţiei, nu se va accepta nicio abatere de la standarde. “Vom avea în permanenţă echipe în teren care să verifice modul cum se lucrează. Nu facem niciun rabat la calitate”, spune preşedintele Francisk Chiriac. Ca să arate că nu glumeşte pe tema calităţii, CJ a refuzat să deconteze mai multe lucrări executate, în toamna anului trecut, de firmele “Cricons” şi “Gendab”. Ca să îşi primească banii, acestea au fost puse să refacă asfaltările, pe anumite porţiuni din DJ 211B Bărăganu-Tătaru, DJ 211A Viziru-Bordei Verde, DJ 221 Ianca-Şuţeşti şi DJ 202A Racoviţa-Ariciu.
Drumurile modernizate cu bani de la Guvern ar putea intra, totuşi, în lucru
Câteva drumuri judeţene ar putea intra, totuşi, în reparaţii, încă din vara acestui an. Este vorba, de fapt, de modernizări, adică de transformarea unor porţiuni de drum pietruit în şosele asfaltate. Aceste lucrări nu sunt finanţate cu bani de la buget, ci cu bani de la Guvern, alocaţi prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Potrivit conducerii CJ, în privinţa acestor drumuri chestiunile tehnice sunt rezolvate deja, fiind nevoie doar ca oficialii de la Guvern să semneze documentele pentru începerea finanţării. Lucrările vor viza modernizarea a 17 kilometri din drumul judeţean din Insula Mare, care leagă Brăila de comuna Măraşu; 2 kilometri, între Bordei Verde şi Lişcoteanca; 4 kilometri, între DN 23 şi Cotu Lung; 7 kilometri, între municipiu şi comuna Vădeni; 10 kilometri, între Mihai Bravu şi Victoria; 11 kilometri, între DJ 212A şi lacul Blasova, din Insula Mare.
În plus, Consiliul Judeţean se află pe punctul de a obţine o finanţare uriaşă de la Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional (POR), pentru modernizarea drumului care face legătura între localitatea Gulianca, aflată la graniţa cu judeţul Vrancea, şi comuna Viziru. Drumul respectiv tranzitează practic judeţul Brăila, putând fi o rută intens folosită de şoferii din Moldova care merg spre litoral. Pentru modernizarea sa este nevoie de o investiţie de 93,4 milioane de lei, din care circa 90 milioane vor fi asigurate de UE, iar 2,8 milioane lei vor reprezenta contribuţia Consiliului Judeţean. Deocamdată, este nevoie ca proiectul să primească viza finală a Uniunii Europene, iar lucrările efective ar putea demara în primăvara anului viitor.