"Tancrad" SRL nu are de gând să renunţe la procesul pe care l-a deschis împotriva Primăriei Brăila, dacă instituţia în cauză nu renunţă la penalităţile impuse în cadrul contractului de reabilitare a bulevardului Dorobanţilor. Cel puţin acesta este punctul de vedere al directorului executiv Lucian Stanciu. "Ne-au băgat penalităţi fără niciun temei. Întârzierea lucrărilor nu este din cauza noastră, în contextul în care, după cum se ştie, pentru consolidarea canalului colector a trebuit să facem altceva decât ceea ce era prevăzut în proiectul iniţial. Dacă nu erau acele cintre ruginite şi mizeria pietrificată din interior, am fi terminat demult lucrarea", ne-a declarat directorul Stanciu. Potrivit acestuia, în momentul când "Tancrad" şi-a luat utilajele şi a încetat lucrul pe şantier, înlocuirea cintrelor cu probleme fusese finalizată pe toată porţiunea unde se aflau acestea. În prezent, mai trebuie curăţate depunerile pietrificate, pe câteva sute de metri, apoi se poate aplica metoda de consolidare, ce constă în cămăşuirea tunelului subteran cu o substanţă specială. "Pe acele tronsoane ale canalului colector unde nu existau cintre şi nici nu erau depuneri s-a făcut deja cămăşuirea. În total, noi am mai avea de lucrat pe jumătate din lungimea tunelului, adică pe un kilometru şi jumătate, dintr-un total de trei kilometri", a precizat directorul Stanciu.
Reamintim că, în data de 8 iunie anul curent, Primăria Brăila a fost notificată oficial de Tribunalul Brăila că există un dosar pe rol prin care SC "Max Boegl" SRL România solicită recepţia lucrărilor efectuate până în prezent în cadrul contractului de reabilitare a bulevardului Dorobanţilor, respectiv rezilierea contractului pentru lucrările rămase de realizat şi plata de daune morale şi materiale. Cu alte cuvinte, consorţiul care a lucrat până acum pe Dorobanţi, adică asocierea de firme "Max Boegl" - "Switelsky" - "Tancrad" - "Euro Construct", şi-a luat sculele şi a părăsit şantierul. Şi nu a făcut-o oricum, ci mai înainte a dat în judecată Primăria, solicitând plata unor daune. Iar dacă Tribunalul a informat municipalitatea pe 8 iunie despre existenţa dosarului, înseamnă că procesul a început cu câteva săptămâni înainte. Aşadar, de mai bine de o lună de zile, pe bulevardul Dorobanţi nu mai lucrează nimeni.
Penalizările impuse de Primăria Brăila, pentru întârzierea lucrărilor de reabilitare a bulevardului Dorobanţilor se ridică la circa 900.000 lei (9 miliarde de lei vechi n.n.), după cum ne informa fostul primar Aurel Simionescu. Asta în contextul în care proiectul de modernizare a bulevardului Dorobanţi, în valoare de circa 30 milioane de euro, finanţat cu bani europeni, a început în 2011 şi ar fi trebuit finalizat până în decembrie 2013, inclusiv în ceea ce priveşte consolidarea vechiului canal colector al municipiului, ce se întinde de-a lungul acestei artere rutiere. După cum o ştiu deja toţi brăilenii, proiectul nu a fost gata integral până în decembrie 2013. Fuseseră finalizate partea de infrastructură subterană şi rutieră, însă o componentă foarte importantă, şi anume consolidarea canalului colector, nici măcar nu începuse.
Motivaţia oficială pentru această situaţie a fost pusă pe seama unor cintre metalice montate în anii '80, într-o perioadă când tunelul subteran, aflat la 10 metri sub bulevardul Dorobanţilor, începuse să se surpe, pe porţiunea situată între Str. Gării şi Calea Galaţi. Se pare că cei care au întocmit proiectul de reabilitare habar nu au avut de existenţa acelor cintre - armături semicirculare menite să stabilizeze tunelul - care între timp ruginiseră puternic şi nu mai prezentau siguranţă. Mai mult, în jurul acestora se depuseseră materii fecale şi alte deşeuri care în timp s-au pietrificat, fiind foarte greu de îndepărtat.
Într-un atare context, a trebuit refăcut proiectul de consolidare. Totodată, s-a organizat o licitaţie pentru încredinţarea lucrării, deoarece aceasta nu mai putea fi finanţată cu bani europeni, ci doar cu bani de la bugetul local. A durat doi ani până când s-au finalizat aceste proceduri, contractul fiind atribuit, la finele lui 2015, tot firmei "Tancrad", cea care a lucrat de la bun început la reabilitarea bulevardului Dorobanţilor. Şantierul a fost redeschis abia la începutul acestui an, iar ritmul de lucru a fost destul de redus, fapt ce a determinat Primăria să aplice acele penalităţi în valoare de 900.000 lei.
"Am tot făcut reparaţii pe banii noştri, dar garanţia nici măcar nu a început!"
Nu se ştie deocamdată dacă "Tancrad" va reveni pe şantier. Conducerea acestei firme susţine că, atât timp cât Primăria nu renunţă la penalităţi, nu numai că nu se va întoarce dar va merge înainte cu procesul în justiţie, solicitând daune morale şi materiale de la municipalitatea brăileană. Înainte de a-şi termina mandatul, fostul primar al Brăilei, Aurel Simionescu, spunea că, dacă "Tancrad" nu revine, s-ar putea organiza o nouă licitaţie, pentru găsirea altei firme. "Avem în continuare la dispoziţie cele 4 milioane de lei alocate de la bugetul local pentru finalizarea acestei lucrări. Dacă nu se poate cu «Tancrad», atunci s-ar putea încerca cu altă firmă", spunea Simionescu.
Reamintim că, săptămâna trecută, cu doar o zi înainte de finalizarea oficială a mandatului, fostul Consiliu Local Municipal s-a întrunit pentru a vota, în regim de urgenţă, prelungirea cu încă doi ani, deci până în 2018, a termenului de execuţie a consolidării canalului colector de sub bulevardul Dorobanţilor.
Noul primar, Marian Dragomir, a preferat să nu emită deocamdată un punct de vedere legat de această problemă. "Întâi vreau să mă pun la punct cu datele problemei", ne-a spus acesta.
În ceea ce priveşte bulevardul Dorobanţilor, mai este o problemă legată şi de calitatea lucrărilor executate până acum de firma "Tancrad" şi consorţiul din care a făcut aceasta parte, alături de "Max Boegl", "Switelsky" , "Euro Construct". Brăilenii se plâng de faptul că asfaltul nu este bine turnat, că sunt probleme legate de capacele de canalizare etc. În plus, mai este şi situaţia liniilor de tramvai ce vibrează nepermis de mult deşi, teoretic, ar fi trebuit să fie perfect silenţioase.
Conducerea "Tancrad" susţine că, până acum, a remediat toate problemele ce i-au fost aduse la cunoştinţă. "Din 2013, de când s-a reluat circulaţia pe bulevard, am reparat tot ce a fost de reparat. Există, însă, o problemă: din cauza acestei situaţii neprevăzute, cu consolidarea canalului colector, nu s-a făcut nici până acum recepţia lucrărilor deja finalizate. Carosabilul este gata de trei ani, perioadă în care s-a circulat pe el şi e normal să apară o anumită uzură. Cu toate astea, perioada de garanţie prevăzută în contract, de cinci ani, încă nu a început, pentru că nu s-a semnat procesul verbal de recepţie. Aşa că facem reparaţii pe cheltuiala noastră, dar nu le facem în garanţie. Abia după ce o să se facă recepţia oficială începe garanţia, deci o să o luăm de la capăt cu reparaţiile, ceea ce nu prea este normal", ne-a declarat directorul Lucian Stanciu.