Acest memorandum este foarte important, intrucit polii de crestere vor fi finantati prin "Programul Operational Regional", in cadrul Axei 1 de sprijinire a dezvoltarii urbane, dar si din celelalte programe cu finantare europeana (POS Competitivitate, POS Mediu, POS Resurse Umane, POS Transport, Programul National pentru Dezvoltare Rurala si Programul Operational - Dezvoltarea Capacitatii Administrative).
"Scopul acestui act normativ este promovarea oraselor ca motoare ale dezvoltarii regionale si nationale, crearea unor noi relatii urban-rural si configurarea retelelor policentrice. Polii de crestere sunt orasele de Rang I si Rang 0 desemnate conform Legii nr. 351/2001: Bucuresti, Bacau, Brasov, Braila, Galati, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Oradea, Ploiesti, Timisoara. Pentru a implementa proiecte este nevoie de o strategie foarte clara de dezvoltare economica, sociala. Deja concuram cu judete care au realizari deosebite din punct de vedere al absorbtiei fondurilor europene. Este nevoie de o activitate eficienta. Trebuie atrasi in echipa oameni capabili sa se descurce fara a avea indrumatori, buni manageri. E o sansa pe care o are Braila si nu trebuie irosita. Aproape 50% din fondurile Programului Operational Regional vor merge catre acesti poli de crestere si in acest caz e nevoie de strategie de dezvoltare precisa, de proiecte fezabile, de manageri performanti", ne-a declarat Mariana Bitca, coordonator proiecte in cadrul Asociatiei Pro Democratia Club Braila.
Arealul de influenta si nevoile de dezvoltare ale acestora urmeaza sa fie identificate prin analize, studii de specialitate si consultarea autoritatilor implicate. Pe baza acestor analize se vor elabora Planuri Integrate de Dezvoltare si planuri de actiune aferente acestora, cu specificarea activitatilor/proiectelor si a surselor de finantare. "Autoritatile publice locale relevante trebuie sa isi consolideze relatiile functionale in teritoriul identificat si sa-si asume un rol clar in procesul dezvoltarii polilor de crestere. Modalitatile concrete de sprijinire a polilor de crestere prin intermediul programelor finantate din fonduri europene vor fi stabilite in cadrul Comitetului National de Coordonare (CNC) a programelor operationale, aflat in coordonarea Ministerului Economiei si Finantelor. Modul de orientare a resurselor nationale pentru sprijinirea polilor de crestere se va baza pe mecanismele de alocare a resurselor din Bugetul de Stat. Procesul de sprijinire a polilor de crestere nu va limita accesul celorlalte orase - poli urbani de dezvoltare (orase cu peste 10.000 de locuitori) la finantare din POR, tot prin Axa 1, pentru infrastructura urbana, sociala, structuri de afaceri, transport urban", se precizeaza in comunicatul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.
Reprezentantii ministerului au spus ca prin HG 1424/2007 referitoare la programul de sprijinire a autoritatilor locale in procesul pregatirii proiectelor finantabile prin POR, au fost primite si propuneri de proiecte de dezvoltare urbana de la citeva orase - poli urbani de dezvoltare. De altfel, investitorii straini si-au exprimat deja intentia de veni la Braila daca este luata in calcul dezvoltarea zonei metropolitane Braila - Galati.
Totul despre Programul Operational Regional 2007 - 2013
Programul Operational Regional 2007-2013 este un program care implementeaza elementele importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND, contribuind, alaturi de celelalte Programe Sectoriale, la realizarea obiectivului general al Strategiei National- Regionale care consta in diminuarea disparitatilor intre Regiunile Romaniei.
Programul regional va fi finantat in perioada 2007- 2013 din Bugetul de Stat si cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala - unul din Fondurile Structurale ale Uniunii Europene.
Analiza comparativa a Regiunilor de Dezvoltare evidentiaza, dupa 1990, un proces de crestere a disparitatilor de dezvoltare economica si sociala intre regiuni. Diferentele de dezvoltare dintre cea mai dezvoltata Regiune (Bucuresti - Ilfov) si cea mai putin dezvoltata (Regiunea Nord-Est), in termeni de PIB/locuitor, au crescut de aproape trei ori. In acelasi timp, se constata o crestere a disparitatilor intre Regiunile situate in jumatatea vestica a tarii (Nord-Vest, Centru si Vest), cu evolutii economice pozitive si un nivel in crestere a numerosi indicatori ai dezvoltarii economice si sociale si cele situate in jumatatea estica a tarii (Nord-Est. Sud-Est, Sud si Sud-Vest), mai putin dezvoltate.
Ca urmare a aparitiei si dinamicii acestor procese, puse in evidenta de analizele economice si sociale, a fost stabilit ca obiectiv global al POR sprijinirea regiunilor ramase in urma din punct de vedere al dezvoltarii, iar in cadrul regiunilor intrucitva mai prospere, a zonelor mai slab dezvoltate, prin valorificarea resurselor lor specifice, insuficient exploatate pana in prezent, in vederea accelerarii cresterii economice a acestor areale. "Principala cale identificata pentru atingerea acestui obiectiv o constituie alocarea diferentiata pe Regiuni a fondurilor, in functie de gradul general de dezvoltare al Regiunilor si anume, invers proportional cu marimea PIB / locuitor, astfel incit Regiunile mai putin dezvoltate sa beneficieze, proportional, de o alocare financiara mai mare. Aceste fonduri vor fi utilizate pentru finantarea unor proiecte cu impact major asupra dezvoltarii regionale si locale: reabilitarea si modernizarea infrastructurii de transport, educationale si de sanatate, imbunatatirea mediului de afaceri prin dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor (parcuri industriale, tehnologice, logistice, de afaceri etc) si sprijinirea initiativelor intreprinzatorilor particulari, valorificarea potentialului turistic si cultural prin sprijinirea dezvoltarii infrastructurii turistice si a initiativelor antreprenoriale in acest domeniu, sprijinirea dezvoltarii centrelor urbane cu potential de crestere economica, pentru a le crea conditii sa actioneze ca motoare ale dezvoltarii regionale si locale", au subliniat specialistii din cadrul Programului Operational Regional.
CASETA
Braila, fara strategii de dezvoltare
Mihaela DAN
Primarul municipiului, Constantin Cibu, admite ca nu exista o strategie de dezvoltare economica a Brailei, insa este de parere ca nu e treaba municipalitatii sa se ocupe de asa ceva, ci a Consiliului Judetean: "Nu avem o strategie pusa la punct, pentru ca e cearta permanenta intre CJ pe suprafetele dintre Braila si Galati, nici pentru municipiu nu avem planul de dezvoltare. Programele astea de dezvoltare economica nu le face primaria, pe banii ei, noi trebuie sa incercam sa atragem investitori prin conditiile pe care le punem in caietele de sarcini si facilitati. Noi nu avem un program de dezvoltare, avem doar niste suprafete destinate activitatii industriale si daca te uiti pe site, vezi ca exista zone care pot fi destinate dezvoltarii unei activitati sau alteia".