Platoul din faţa Palatului Administrativ va fi reamenajat din temelii, fiind gândit un lifting peisagistic total. Fântâni arteziene muzicale cu jocuri de lumini, jardiniere luxuriante, pavele de granit, bănci cu spoturi luminoase încastrate în soclu, stâlpi de iluminat cu panouri fotovoltaice sunt doar câteva dintre punctele forte ale planului gândit de municipalitate pentru a înviora griul tern al actualului platou betonat din faţa Palatului Administrativ. Practic, funcţionarilor care au ferestrele spre Calea Călăraşi le va fi foarte greu să se concentreze la sarcinile de serviciu atraşi cel mai probabil de "minunăţiile" ce ar urma să populeze platoul. Lăsând gluma la o parte, să trecem la nota de plată: 5,2 milioane de lei (inclusiv TVA) din care 4,3 milioane lei din fonduri europene nerambursabile. Iată aşadar şi explicaţia largheţei cu care proiectanţii au prevăzut în planuri "minunăţiile" despre care aminteam mai sus. Acum, de la planuri la realitate nu mai e prea mult pentru că municipalitatea a lansat chiar de 1 aprilie (şi nu este o glumă) anunţul de licitaţie pentru atribuirea contractului de lucrări, iar bătălia finală va fi undeva la finele lunii în curs. Devizul de lucrări este de circa 4,8 milioane lei inclusiv TVA, iar licitaţia efectivă va avea loc în mai puţin de două săptămâni. A, şi un amănunt deloc de neglijat: spaţiul disponibil pentru viitoare proteste în faţa Palatului Administrativ se va restrânge considerabil. Plus că, date fiind costurile proiectului şi spectaculosul rezultatului previzionat, este puţin probabil ca, după finalizarea lucrărilor, să mai fie autorizat vreodată un protest la geamurile Primăriei, Prefecturii ori a Consiliului Judeţean. Municipalitatea promite că, atunci când va fi nevoie, platoul va fi disponibil şi pentru proteste.
La începutul acestei luni, mai precis chiar în ziua de 1 aprilie, a apărut în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) anunţul municipalităţii cu privire la o viitoare licitaţie pentru atribuirea unui contract baban de lucrări privind reabilitarea platoului din faţa Palatului Administrativ. Este vorba despre un proiect intitulat "Reabilitare pasaj pietonal Platoul Piaţa Independenţei" pentru realizarea căruia mini-parlamentul local şi-a dat avizul favorabil în urmă cu un an. În linii mari, se doreşte refacerea întregului platou din faţa clădirii unde îşi au sediul autorităţile locale, inclusiv a spaţiilor verzi. Din parcurgerea listei de lucrări programate şi descrierea acestora se poate deduce că, în final, rezultatul va fi unul spectaculos, amplificat de luminarea prin sporturi încastrate în pavaj, luminile fântânilor arteziene, (două în faţa Palatului Administrativ şi o a treia în lateralul clădirii, spre Colegiul Naţional "Ghe. Murgoci"), ceea ce va asigura după finalizare un peisaj deosebit. Ar urma să fie montate nu mai puţin de 70 de jardiniere de diferite dimensiuni şi forme, plus 120 de băncuţe al căror soclu va avea încastrate spoturi luminoase. De altfel, spoturi de lumini vor fi încastrate şi în pavelele din jurul insulelor de verdeaţă de pe platou şi a fântânilor arteziene. Vor fi aduşi şi plantaţi arbori şi arbuşti noi inclusiv specii de flori care vor da o notă aparte de culoare peisajului urban gândit pentru zona din faţa Palatului Administrativ. Dar nu numai acest platou este vizat de programul de reabilitare întrucât şi zona dinspre Colegiul Murgoci este prinsă în plan, zonă unde ar urma să fie reamenajate spaţiile verzi, amplasate bănci şi amenajată o fântână arteziană la capătul dinspre treptele ce coboară pe Faleza Dunării. Ar mai trebui adăugat că urmează ca statuia lui Al. I Cuza de pe platou să fie mutată pe bulevardul cu acelaşi nume. În ce priveşte crucea stilizată amplasată în amintirea victimelor evenimentelor din decembrie '89, aceasta rămâne pe loc, la fel ca şi statuia lt. Ecaterina Teodoroiu, ambele obiective urmând a fi integrate în noul concept peisagistic.
Toate lucrările programate în proiect ar urma să fie finalizate în maxim 8 luni de la atribuirea contractului.
Devizul de lucrări - aproape 4,8 milioane lei
Şi nota de plată este pe măsura aşteptărilor: nu mai puţin de 5,2 milioane de lei din care 4,3 milioane reprezintă sprijinul financiar european nerambursabil, cu menţiunea că sumele includ TVA. Finanţarea ar urma să fie asigurată prin accesarea de fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Regional Axa prioritară 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor, Domeniul major de intervenţie - "Planuri integrate de dezvoltare urbană". Mai departe, dacă ne uităm în anunţul privind organizarea licitaţiei pentru desemnarea firmelor ce vor efectua lucrări vom observa că valoarea estimată a contractului este de circa 4,8 milioane de lei (inclusiv TVA). Aşadar costurile adiacente se ridică undeva la circa 400.000 lei, adică diferenţa până la cele a 5,2 milioane lei cât este întreg bugetul proiectului.
Potrivit anunţului publicat în SEAP, procedura aleasă pentru atribuirea acestui contract de lucrări este licitaţia electronică. Cu alte cuvinte, participanţii care vor primi invitaţie de participare la licitaţia electronică ar urma să se bată în oferte financiare în spaţiul virtual al SEAP. În acest sens este programată o singură rundă cu durata de 24 de ore începând după două zile lucrătoare de la transmiterea invitaţiilor de participare de către municipalitate. Pe parcursul luptei virtuale în SEAP, ofertanţii vor putea vedea numărul de participanţi şi cea mai bună ofertă de preţ.
Printre condiţiile impuse de autoritatea contractantă se numără constituirea unei garanţii de participare în cuantum de 76.000 lei precum şi a unei garanţii de bună execuţie reprezentând 5% din valoarea fără TVA a contractului. Vor fi selectate pentru etapa licitaţiei electronice numai firmele care au înregistrat în ultimii 3 ani o cifră de afaceri medie de minim 7,5 milioane de lei şi au experienţa a cel puţin unui contract de lucrări construcţii de promenade, cu valoarea de minim 3,8 milioane de lei. La capitolul personal, participanţii trebuie să dovedească că au în echipă arhitect peisagist urbanist, inginer specializat în instalaţii de alimentare cu apă şi canalizare, inginer silvic sau horticol, plus electricieni autorizaţi. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 27 aprilie ora 10.00, ofertele urmând a fi deschise în aceeaşi zi, două ore mai târziu.
Organismul competent pentru căile de atac desemnat în anunţul municipalităţii este, ca de obicei, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, calea superioară fiind instanţa.
Protestele de mari dimensiuni vor fi autorizate însă în alte locaţii
Primarul municipiului Brăila, Aurel Simionescu s-a arătat vădit încântat de transformarea prin care urmează să treacă platoul din faţa Palatului Administrativ, subliniind că era necesară o intervenţie de acest gen menită să pună la dispoziţia locuitorilor o zonă de relaxare. "Actualul platou a fost realizat undeva prin anii '70 şi a fost proiectat pentru a face faţă genului fastuos de adunări populare, din regimul comunist, pentru maxim 100.000 de persoane. Acum lucrurile s-au schimbat şi ne-am dorit să amenajăm pentru brăileni şi nu numai o zonă cu mai multă verdeaţă decât acum, cu bănci unde se pot aşeza, iar pe timp de vară cu fântâni arteziene", a punctat sursa citată. În legătură cu autorizarea unor viitoare manifestări de protest în faţa Palatului Administrativ, edilul şef a explicat că proiectul ia în calcul şi astfel de evenimente. "Pentru manifestări de protest de mai mici dimensiuni la care participă câteva zeci de persoane, sunt prevăzute câteva zone pe viitorul pasaj pietonal, aşa cum este, de exemplu, cea dintre cele două fântâni arteziene, dar şi zona de defilare din zona de acces pe platou. Pentru manifestări mai mari, ne vom gândi şi vom stabili o altă locaţie", a încheiat Simionescu.