• subiectele la Matematică și Istorie au fost considerate accesibile de majoritatea candidaților, iar în licee atmosfera de după examen a fost una relaxată, chiar optimistă
După emoțiile primei probe scrise la Limba și literatura română, absolvenții clasei a XII-a s-au întors miercuri în bănci pentru una dintre cele mai importante provocări ale Bacalaureatului, proba obligatorie a profilului. A fost ziua marilor așteptări, dar și a surprizelor plăcute – atât pentru elevii de la profilul real, care au susținut Matematica, cât și pentru cei de la uman, care au avut de abordat Istoria.
În fața Colegiului Național ”Nicolae Bălcescu” din Brăila, atmosfera era una neașteptat de optimistă. Un grup de șase elevi de la profilul real – specializarea Matematică-Informatică – discuta entuziast despre subiectele primite. Chipuri relaxate, glume spontane și un aer general de ușurare. ”Au fost subiecte prietenoase, foarte bine structurate. Mi s-au părut chiar mai accesibile decât cele de la sesiunea specială, iar asta nu înseamnă că au fost neglijente sau banale. Pur și simplu logice și corect formulate”, spune Sabina, elevă a colegiului. Cu un zâmbet sincer, aceasta opinează că un elev de nivel mediu ar putea obține ușor o notă mare: ”Eu sunt genul de elev de 7–8, dar azi chiar cred că voi lua peste 9. Nici calculele nu au fost grele, iar exercițiile cereau mai degrabă claritate în gândire decât formule complicate”. Cei din grupul ei dau aprobator din cap. Tocmai au aflat ca sunt admiși la Politehnică, așa că din nou acest examen le-a confirmat că sunt pe un drum bine ales – unul în care logica și consecvența pot fi recompensate, nu doar excelența abstractă.
Puțin mai încolo, în colțul unei alei umbrite, câțiva elevi de la profilul uman – specializarea Științe Sociale – comentează la fel de pasional subiectele de la Istorie. ”Era de așteptat să vină Statul român modern, mai ales reformele lui Cuza. E o temă amplă, dar frumoasă, care permite argumentare și interpretare. Pentru mine, a fost o plăcere să dezvolt”, spune Silviu, un tânăr care emană pasiune pentru trecutul național. Nu e o surpriză că deja a fost acceptat la o universitate din Olanda, unde va studia Istorie și Relații Internaționale. Patosul cu care povestește despre contextul istoric în care Cuza a încercat să modernizeze administrația și să reformeze învățământul trădează o maturitate rară. ”Istoria nu e doar învățat mecanic, ci înțelegere, comparație, interpretare. Azi chiar am simțit că pot arăta ce știu cu adevărat”, adaugă el. În mijlocul acestui grup se află și profesorul lor de istorie, care confirmă evaluarea elevilor: ”Subiectele au fost decente, accesibile, construite în conformitate cu modelele oferite de minister. Nu au existat capcane, iar nivelul de dificultate a fost mediu, așa cum este normal pentru un examen național. Se putea obține cu ușurință o notă de trecere, dar și o notă mare de către elevii bine pregătiți”.
Această a doua probă a părut, pentru mulți elevi, o respirație profundă. Dacă proba de Limba română i-a pus pe gânduri pe unii, proba de Matematică sau Istorie a fost un test care a adus încredere, ba chiar entuziasm. Discuțiile post-examen nu au fost despre ”ce n-am știut”, ci despre ce au putut valorifica din ce au învățat în cei patru ani.
Așteptările rămân, totuși, prudente. Mai urmează doar proba la alegere a profilului, dar, după cum arată lucrurile, elevii din această promoție sunt hotărâți să încheie Bacalaureatul cu fruntea sus.
Însă, cel puțin pentru ziua de miercuri, elevii din promoția 2025 au simțit că pot privi cu mai mult curaj către viitor. Un viitor care, pentru unii, începe deja la universități din străinătate, iar pentru alții, în amfiteatrele facultăților din marile centre universitare din țară.