Bancile care, la aceasta data, inregistreaza depasiri ale plafonului trebuie sa se incadreze in respectiva limita pe o perioada de timp, stabilita de BNR. De asemenea, trebuie sa raporteze lunar, in termen de cel mult 17 zile de la sfirsitul lunii, nivelul expunerilor din creditele in valuta acordate.
De retinut este faptul ca a fost modificat si Regulamentul 5/2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor. Astfel, fiecare client va fi evaluat potrivit performantelor financiare, realizate potrivit normelor interne ale bancii, pe baza unui punctaj atribuit unor factori cantitativi sau calitativi. Factorii cantitativi luati in considerare sint: lichiditatea, solvabilitatea, profitabilitatea si risc, inclusiv cel valutar, in timp ce in categoria factorilor calitativi se incadreaza modul de administrare, garantiile, calitatea actionariatului si conditiile de piata.
Altfel spus, BNR imparte potentialii clienti ai bancilor comerciale in cinci categorii de performanta financiara, de la "A" la "E", in ordinea descrescatoare a calitatii acestora. Daca persoanele fizice sint clasificate doar in trei categorii, A, B si C, la cele juridice avem in plus inca doua, adica in total A, B, C, D si E. In categoria A ar trebui sa intre clientii cu venituri certe si permanente exprimate si incasate in moneda in care este exprimat creditul.
Cum majoritatea populatiei active din Romania isi incaseaza
veniturile in lei, pentru un credit in valuta nu s-ar incadra in clasa A
(cea mai buna performanta financiara) decit extrem de putine
persoane, care isi incaseaza drepturile banesti in euro sau dolari.
In categoria B de performanta financiara sint incluse persoanele
care au veniturile exprimate in moneda in care este exprimat
creditul, dar incasat intr-o alta moneda. In aceste conditii, doar
angajatii companiilor multinationale, care sint platiti in lei indexati cu
euro sau dolari, vor avea sanse sa mai acceada la un credit in
valuta.
Nici persoanele juridice nu au scapat de clasificarea BNR. Pentru
acestea, bancile vor efectua o evaluare calitativa si
cantitativa, evaluare care, in final, trebuie sa conduca la incadrarea
firmei intr-una din categoriile de performanta mentionate mai sus. In
acest caz, este posibil ca exportatorii, care au contracte mai ales in
euro, sa fie in avantaj si sa obtina credite in valuta mai usor.
In categoria C intra toate persoanele care nu se incadreaza in
criteriile A si B, adica peste 90% din cetatenii acestei tari.