* fostul inspector școlar general susține că prelungirea vacanței de primăvară nu reprezintă altceva decât un sprijin pentru pandemie * Botea consideră că valul trei al pandemiei se va înregistra în luna mai sau începutul lunii iunie, motiv pentru care nu se știe dacă la terminarea vacanței elevii se vor putea reîntoarce fizic în bănci
Viorel Botea, profesor de matematică la Colegiul Național ”Nicolae Bălcescu” și fost inspector școlar general, a comentat în cadrul unei conferințe de presă ultimele decizii luate de Ministerul Educației. Referindu-se strict la prelungirea vacanței de primăvară cu două săptămâni, respectiv în perioada 2 aprilie - 4 mai, acesta a declarat că măsura nu este bună, pe de o parte pentru că elevii vor ieși din ritm, iar pe de altă parte consideră ca vacanța s-a dorit a fi un sprijin pentru pandemie.
”Această vacanță nu reprezintă altceva decât un sprijin pentru pandemie, pentru că în această perioadă, în care oricum sunt sărbătorile pascale, atât pentru catolici, cât și pentru ortodocși, oamenii se vor mișca indiferent de restricțiile care se vor pune. Faptul că elevii vor fi în vacanță și nu vor fi prezenți la școală nu face altceva decât să detemine ca situația să fie foarte îngrijorătoare, știind faptul că elevii sunt principalii vectori de transmitere a virsului, că ei de obicei sau în mare parte sunt asimptomatici”, a declarat Viorel Botea.
Fostul inspector școlar general consideră că vârful pandemiei va fi atins abia în luna mai sau începutul lunii iunie, context în care e greu de prezis dacă elevii se vor putea întoarce fizic la școală după vacanță.
”Pandemia nu va avea vârful în luna aprilie. Pandemia va avea vârful în luna mai și la începutul lunii iunie. De ce? Pentru că toată această perioadă atât la nivel național, cât și la nivel internațional, aceste sărbători, nu vor face altceva decât să determine oamenii să se întâlnească, să aibă activități în grupuri numeroase și atunci pandemia nu va avea vârful în luna aprilie, ci va avea vârful în luna mai. Dacă eu întrerup activitatea educațională o lună de zile, toți acești copii vor ieși din ritm. Mai mult decât atât, dacă eu întrerup această activitate timp de o lună de zile, de unde știu eu că în luna mai vor putea desfășura activitatea fizică? De unde știu acest lucru? Că până acuma se discuta numai de școală fizică, hibridul era o nenorocire, un dezastru și așa mai departe. Deci lucrurile sunt foarte complicate și dacă în mai va fi vârf de pandemie, cum vor da acești copii examene? Este foarte greșită această vacanță. Nu trebuia să existe decât așa cum a fost prezentată la începutul anului în calendar, iar în acele două săptămâni și subliniez în acele două săptămâni să vină fizic la școală cei care dau examene, iar restul online. Nu era necesară și presiune și mai mare pe elevi”, a mai afirmat acesta.
Scenariul hibrid, cea mai bună soluție
Viorel Botea a mai declarat în cadrul conferinței de presă că se putea evita înmulțirea cazurilor de Covid-19 dacă și din al doilea semestru se mergea pe varianta scenariului hibrid, adică elevii să vină fizic la școală prin rotație, și doar clasele de a VIII-a și a XII-a să participe tot timpul la cursurile clasice.
”Acest scenariu hibrid poate fi din nou soluția pe care o putem accesa vizavi de problemele pandemice din următoarea perioadă. De la bun început lucrurile au mers pe o idee foarte bună, dar o idee aplicată prost. Și idee aplicată prost pentru că începerea școlii fizic, fără niciun fel de alte idei prealabile vizavi de scenariul hibrid, s-a dovedit a fi greșită. De la bun început am spus și mă repet: școala nu trebuia să înceapă fizic în modul în care s-a făcut. Mai mult decât atât, în momentul de față iar schimbăm scenariile, iar copiii nu știu cum să se ducă la școală, părinții de asemenea sunt bulversați, și toată această situație nu face decât să dea în public o imagine vizavi de impredictibilitatea sistemul educațional, vizavi de impredictibilitatea decizională a ministerului. Ce cred eu de cuviință ca manager, ca profesor, ca părinte, vizavi de modul în care trebuia desfășurată școala. În primul și primul rând cei care trebuiau să intre direct în scenariul fizic, să vină la școală fizic, erau elevii claselor de a VIII-a și a XII-a, elevi care, indiferent de situația pandemică, prin măsuri organizatorice foarte bune de natură medicală, trebuiau și trebuie să termine școala fizic, până la sfârșitul anului școlar. Acești copii de a VIII-a și a XII-a și anul trecut au fost văduviți de activitatea fizică la școală și au mers în scenariul online. Pentru a evita îmbolnăvirile, clasele de gimnaziu și liceu non-terminale trebuiau să învețe hibrid, în așa fel încât să se evite aglomerația din școli. Deci cred că acest scenariu se putea duce până la 6 la mia de locuitori, fapt care trimitea toți ceilalți elevi, cu excepția claselor terminale, în online”, este de părere acesta.