Vinati de interlopi | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Vinati de interlopi

Atunci cind brailenii se urca intr-un taxi, se gindesc doar la destinatie si la cit va dura sau costa cursa. Insa, de cele mai multe ori, cei care ne ghideaza prin trafic sint persoane care ascund povesti interesante. Reporterii "Obiectiv - Vocea Brailei" au vorbit, zilele acestea, cu taximetristul brailean care are cea mai vasta experienta in domeniu, pentru a afla ce se ascunde in spatele acestei profesii, dar si diferenta dintre clientii de inainte si de dupa '89.
Dupa 40 de ani de traximetrie, nea Ivan este un maestru in cunosterea sufletului uman. Le stie aproape pe toate si, pe deasupra, masoara si simte ce hram poarta clientul doar din citeva priviri. Ivan Patrascu, in virsta de 63 de ani, s-a apucat de taximetrie in 1967. "Aveam vreo 22 de ani si am inceput sa-mi caut de lucru. La inceput, meseria de baza a fost brutaria, am fost brutar, dar nu-mi placea, voiam altceva. Apoi am renuntat si am facut scoala de soferi. De atunci, am muncit ca taximetrist fara intrerupere", povesteste Ivan.

"I-am transportat pe Balaceanu, Cracanatu, Taranu, Buricea"

Pentru un taximetrist, fiecare client poate constitui o surpriza, mai mult sau mai putin placuta. Un real pericol il pot reprezenta interlopii. Taximetristii se tem sa mai transporte persoane suspecte pentru ca "nimeni nu stie ca o banala cursa cu taxiul, in orice clipa se poate transforma intr-un cosmar", spun ei.
Inainte de Revolutie, interlopii puteau fi numarati pe degete si, in plus, fata de cei din zilele noastre, stiau ce inseamna respectul. "Pe vremea comunismului, ca taximetrist aveai siguranta, nu-ti era teama de calatori si nu oricine iti deschidea portiera. Existau interlopi si atunci, dar ii stiai pe nume, exista respect si bun-simt. Pacat ca acum sintem nevoiti sa suportam jignirile fiecarui “smecheras de cartier”. Pe atunci, taxiul transporta oameni cu o anumita cultura, educatie, civilizatie si erau clienti de calitate. Transportam gestionari, directori, fel si fel de oameni cu functii cit mai sus-puse. Clienti mi-au fost pina si capii mafiei brailene, dar ma salutau, nu-si dadeau aere, stiau ca ii cunosc si nu se punea niciodata problema ca nu-mi va face plata la sfirsitul drumului. I-am transportat pe Balaceanu, Cracanatu, Taranu, Buricea. Erau tineri pe atunci, dar nu am avut niciodata niciun fel de probleme cu ei", isi aminteste nea Ivan.
Dupa 18 ani de la Revolutie, lucrurile s-au inrautatit, iar interlopii s-au inmultit, taximetristii devenind prada lor preferata. Batjocura, neplata cursei si amenintarile sint lucruri cu care soferul unui taxi se intilneste in fiecare zi. "Ce voi pati?", "Imi va plati oare?", "Ce mi se va intimpla?" - sint intrebari pe care fiecare si le pune in momentul in care in masina sa se urca o persoana suspecta. Astfel, in medie din cinci curse, trei sint cu probleme. "Stai cu inima la git pina la finalul cursei, punindu-ti fel si fel de intrebari si avind ginduri dintre cele mai negre. Trei din cinci curse pe zi sint cu probleme, ori le refuzi din start, ori daca ai apucat de i-ai luat in masina nu poti sti ce te asteapta. In cazul in care am avut curajul de a-i refuza in statie, m-am ales cu injuraturi si m-au mai si scuipat. In plus, cei din ziua de azi nu tin cont de virsta, intra cu tigara in interiorul masinii, nu saluta si asa mai departe. Daca in timpul comunismului puteam fi mindru de aceasta meserie, acum nu mai este un serviciu care sa ma onoreze. Cred ca 99,9% dintre taximetristi au patiti asemenea faze. Nu mai spun de “tepe”, tot in aceeasi proportie sint, din cinci curse, trei sint neplatite. Sint foarte frecvente si nu am cum sa ma apar. Insa ma bucur ca mai am un an si voi iesi la pensie. De abia astept", precizeaza taximetristul. De asemenea, cele mai "fierbinti" zone ale orasului sint evitate pe cit mai mult posibil, de regula taximetristii refuzind comenzile.

"Am transportat prostituate"

In cei 40 de ani de taximetrie, Ivan Patrascu a vazut si a auzit multe, dar a si transportat fel si fel de persoane pe bancheta din spate. "Am transportat chiar si prostituate. Acestea erau la fel ca si interlopii - erau foarte cunoscute. De cele mai multe ori le duceam in port. Acolo acostau navele, iar ele mergeau cu navigatorii straini, desi era povestea cu granicerii", isi aminteste rizind Ivan. Cu toate acestea, si in zilele noastre locuintele unor femei ajung "case de toleranta". Ivan spune ca intr-o seara a fost apelat de o fata care i-a dat adresa sa si care dorea sa-i duca barbati dornici de placeri, insa a refuzat categoric o astfel de propunere deoarece i se pare riscant.
De asemenea, Ivan ne-a povestit ca de-a lungul timpului a avut zeci de clienti cu capul in nori si s-a amuzat teribil cind si-a amintit cite lucruri au fost uitate de clienti in masina lui: "Chei, papusi, portofele, genti, telefoane mobile etc. Mai demult, o doamna a uitat pe bancheta din spate o geanta plina cu bani. Erau foarte multi, dar nu mi-au trebuit. M-am intors imediat la adresa la care am lasat clienta si i-am predat geanta".

Cartierele Lacu Dulce si Radu Negru - spaima taximetristilor

Ziua, dar mai ales in timpul noptii, cei mai multi dintre taximetristii braileni refuza cursele in cartierele rau famate ca Lacu Dulce, Radu Negru si Mogador. Acestia sustin ca evita zonele populate de "baietasii de cartier" pe motiv ca nu li se achita contravaloarea curselor efectuate. Ba, mai mult, taximetristii adauga ca nu putine au fost situatiile in care au fost amenintati. Altii spun ca nu au program prelungit pentru ca pe timp de noapte riscurile la care se expun sint mult mai mari si nu vor sa-si puna in pericol sanatatea. "La ora actuala eu fac taximetrie numai ziua, fiindca noaptea cursele sint foarte periculoase. Eu nu vreau sa-mi fac singe rau si sa ma imbolnavesc din cauza golanilor. Acum citiva ani, daca treceam cu taxiul prin inima vreunui cartier precum Lacu Dulce, baietii de la coltul strazilor opreau taxiul pentru a verifica daca in interiorul masinii e vreo persoana din banda opusa lor", ne-a precizat un sofer de taxi care a dorit sa-si pastreze anonimatul. Afirmatiile lui sint sustinute de colegii de breasla care le si consolideaza povestind citeva tehnici aplicate de clientii rau platnici: "Unele persoane, coboara si iti lasa in masina o sacosa drept garantie ca se vor intoarce sa plateasca. De fapt, in acea sacosa nu e nimic, o lasa la misto, iar clientul nu se mai intoarce dupa ea. O alta metoda folosita foarte des este aceea de a te pune sa opresti la un magazin, iar apoi clientul fuge si nu-ti mai plateste sau iti spune ca se duce pina in casa pentru a-ti aduce banii si nici ca-i mai vezi".
Taximetristii spun ca si in Chercea sau Brailita sint anumite adrese care se refuza: "Noi deja stim adresele unde se trage teapa si le refuzam, sint persoane dubioase, cu chef de cearta si sub influenta bauturilor alcoolice si de aceea nu ne riscam pielea".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro