Oamenii sunt revoltaţi şi spun că au plătit destui bani pentru a urma cursurile unei universităţi, apoi şi-au făcut toate actele de care aveau nevoie pentru a intra în examen iar dosarele lor au fost validate iniţial. Ei afirmă că, în timp, au mers la specializări, unde au fost primiţi şi nu le-a mai contestat nimeni diploma. Mai mult decât atât, unii dintre candidaţi sunt deja prinşi în sistemul de învăţământ, ca suplinitori calificaţi. Aceştia şi-au dat definitivatul sau gradele iar diplomele lor, culmea, poartă chiar antetul Ministerului Educaţiei. Singura lor întrebare este dacă sunt sau nu profesori. Pe chipul altora se putea citi cu uşurinţă disperarea, teama, dezorientarea şi chiar ura faţă de sistem, sistem care o dată le permite să se specializeze şi nu le contestă diplomele de la "Spiru" şi, altă dată, le refuză participarea la un examen de titularizare. "Suntem sau nu profesori? Eu am primit o diplomă de definitivat, am dat examen, este antetul Ministerului pe ea. Atunci nu a mai contat dacă am terminat sau nu facultatea la "Spiru"? Bineînţeles că acum ei îşi reglează poliţele între ei, iar noi, oamenii, candidaţii, avem de suferit. Ce sunt eu acum? Sunt sau nu profesor? Este o formă de discriminare, asta este! Eu am 11 ani în învăţământ, vreau răspunsuri", ne-a spus o absolventă a Universităţii "Spiru", care nu a putut susţine examenul de titularizare. O altă absolventă de la "Spiru", nemulţumită de situaţia prin care trece, ne-a spus: "Doamna ministru se referă strict la perioada în care "Spiru Haret" nu a reactualizat acreditarea. Eu mă aflu în situaţia în care am terminat în 2006, când acreditarea era valabilă. Am colegi titulari în sistem cu aceeaşi diplomă, cu definitivat. Nu este posibil aşa ceva. Cum diploma lor este validă iar a mea nu?". Un alt candidat revoltat se întreabă acelaşi lucru ca şi colegii lui: "Cum vine treaba asta? Azi eşti, mâine nu mai eşti? Sunt sau nu maistru? Am foarte mulţi colegi în sistem cu aceeaşi diplomă. Dosarele noastre au fost verificate, validate, primite, acceptate, etc. Este şi vina Ministerului pentru că nu a spus de la început, ci a dat un ordin în pripă, atunci când oamenii au învăţat deja, s-au pregătit. Totul a fost în zadar".
De cealaltă parte a baricadei, inspectorul şcolar general şi cel adjunct le-au explicat candidaţilor că le-au refuzat intrarea în sala de examen în baza unor documente emise de Ministerul Educaţiei şi a unei hotărâri de guvern. "Conform celor transmise de la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, metodologiei în vigoare şi a unei hotărâri de guvern, nu am avut voie să primim în examen candidaţii care au avut diplome de la universităţi/specializări, neacreditate sau neautorizate. În ordinul emis de minister erau specificate toate secţiile/specializările universităţilor cu probleme, neautorizate sau neacreditate. Au fost candidaţi de la Universităţile "Spiru Haret", "Petre Andrei" şi "Valahia" care nu au intrat în examen. Noi nu am făcut altceva decât să respectăm hotărârea guvernamentală şi tot ce ne-a transmis ministerul, noi am respectat legea. Este o hotărâre la nivel naţional. Noi toţi trei, eu, inspectorul şcolar general şi domnul Gheorghe Felea de la Minister, le-am explicat oamenilor că specializările lor nu sunt acreditate, autorizate, conform anexelor precizate de MECI şi nu am făcut altceva decât să respectăm legea", a punctat inspectorul şcolar general adjunct, prof. Viorel Botea.
Doi viitori profesori au fost prinşi copiind
Ieri, 784 de candidaţi au susţinut în centrele de evaluare, organizate la Grupul Şcolar "Anghel Saligny" şi Şcoala "Ion Creangă", examenul de titularizare. Dintre cei 884 de candidaţi înscrişi iniţial pentru examen, au absentat "nemotivat", 44. Alţi 31 nu au fost primiţi în examen din pricina scandalului cu facultăţile neacreditate iar alţi 25 şi-au retras dosarul de candidatură. Potrivit inspectorului şcolar general adjunct, concursul pentru titularizare s-a desfăşurat în condiţii optime. Cu toate acestea, incidentele nu au lipsit, doi profesori fiind surprinşi copiind la examenul de titularizare. Ei au fost scoşi din sala de examen, li s-a făcut proces verbal şi, desigur, li s-a anulat lucrarea.
În ceea ce priveşte dificultatea subiectelor, părerile au fost împărţite în funcţie de cât a învăţat fiecare în parte. "La română, primele două subiecte au fost foarte uşoare. Atât partea de gramatică, cât şi cea de literatură nu m-au pus în dificultate. La metodică în schimb, a fost un pic mai greu. Am avut de făcut un proiect de lecţie despre modernitatea la Ion Barbu. Cred că voi lua peste 8.00", ne-a spus Florentina Cozino. O candidată pentru psihopedagogie specială ne-a spus că subiectele au avut o dificultate medie şi dacă învăţai, ştiai. "La educaţie fizică şi sport, subiectele au fost uşoare, chiar foarte uşoare. M-a pus în dificultate, totuşi, un subiect, pe care cred că nu l-am văzut în programă", a spus C.A.
Rezultatele concursului se vor afişa cel mai târziu după trei zile de la susţinere, iar cei nemulţumiţi de nota obţinută pot face contestaţie în termen de cel mult 48 ore de la afişarea rezultatelor. Candidaţii care obţin la concurs minim nota 7.00, se pot titulariza în ordinea descrescătoare a mediilor pe posturi didactice/catedre vacante, în limita numărului de posturi didactice/catedre vacante titularizabile. Prima etapă a repartizării computerizate, la nivel judeţean are loc în perioada 22 - 29 iulie.
La nivelul judeţului au fost scoase la concurs 1.331 de posturi vacante, dintre care 249 titularizabile, 470 complete şi 612 incomplete.