In "Iertare pentru ghimpi", Ionatan Pirosca ofera o noua viziune asupra poeziei religioase, si nu numai asupra ei. Arealul textual este evidentiat intr-un regim imagistic de rit suprarealist, mediat de prezenta unei polifonii programatice: alternanta tonului calm, echilibrat cu cel ludico-ironic.
Poezia lui Pirosca nu este indopata cu tinguiri obosite, febrilitati profetice sau "grohaieli" extatico-elogioase si nici nu este impopotonata cu inhibatoarele zorzonele dogmatice; nu pune la zid, nu trage in teapa si nici nu ghilotineaza in numele IZBAVIRII, ci incearca o reintoarcere spre puritatea Edenului pierdut, asumindu-si efemeritatea ireductibila si militind impotriva spleen-ului universal din postura unui emul mesianic hotarit a se sacrifica pentru ghimpii cei in lume ramasi.
Discursul poetului este cind pilduitor-moralist, "Opreste-te si fa o reverenta,/ Albul fa-ti-l temelie, toiag./ Sfirsitul sa-ti fie inalt ca un prag,/ Noaptea ca o ansenta" (OPRESTE-TE), cind eminescian-absolutist: "Caci visul nu-i decit un sac de fum/ De imprumut dintr-un atunci acum./ Doar visul cel din Dumnezeu venit/ E singurul cuvint infaptuit" (CUM VISUL...).
Ionatan Pirosca vrea sa se contopeasca cu ubicuitatea. Si de asemenea sa afle adevarurile primare cu o aviditate cvasi-argheziana: "Cum de le-mpaci, cum de le/ infloresti din radacina pina-n pometi,/ De lacrimilor le dau asa, undele,/ si vin de nicaierea nameti?"
Iertare pentru ghimpi e un imn, pe ruta lui Ioan Alexandru, inchinat adevaratelor valori spirituale ce ar trebui sa primeze nealterate de culturi si ideologii, iar cititorului obisnuit i se va parea putin abstract. Insa tocmai acesta este efectul pe care Ionatan Pirosca cred ca vrea sa-l obtina: desfiintarea adresabilitatii generale si generarea unui ezoterism ce invita la meditatie asupra dialogului dintre om si Dumnezeu. Nu la plocoane de complezenta in fata certitudinilor fetisizate.