"O gindire pedagogica precara"
Si la limba romana s-au publicat erate la subiecte, urmind ca, asa cum s-a procedat si la celelalte subiecte, corectarea efectiva a variantelor sa fie realizata de profesori, la clasa. Profesorul Viorel Mortu, de la Colegiul "Murgoci" a apreciat ca ideea publicarii subiectelor si rezolvarilor pe internet, cu sase luni mai devreme, anuleaza si arunca in derizoriu citeva principii fundamentale ale invatamintului, ca solutia a iesit dintr-o gindire pedagogica precara. "Elevul devine un memorator, un ins care memoreaza, ceea ce este inacceptabil. Probabil ca este si vina unor profesori care pariaza pe puterea lor de a memora atit de mult si atit de multe. Personal, le pretind elevilor mei de clasa a XII-a intelegerea modului de rezolvare, astfel incit ei sa cistige deprinderea de a rezolva care este mai importanta decit memorarea raspunsului. Se ridica semne de intrebare asupra coerentei gindirii celor care au pus in practica aceasta idee. Este un experiment deja ratat, iar gindirea pedagogica este pusa intre paranteze. Daca pina acum elevul nu avea voie sa vada baremul decit dupa ce iesea din examen, iar daca il publicai cu o ora mai devreme te dadea afara din invatamint, acum elevii musca din momeala de a memora raspunsurile. Este semnul esecului unora dintre noi care au gindit astfel invatarea. Incordarea nu va fi pe cum trebuie rezolvat subiectul, ci pe reamintirea rezolvarilor invatate", a precizat profesul Viorel Mortu. Intre lucrurile pozitive ale noii formule de bacalaureat, profesorul Mortu a amintit dezvoltarea reflexului creativ in subiectele de tip doi. De asemenea, foarte interesant considera ca este si felul in care a fost distribuit punctajul, accentuindu-se subiectele de creativitate si mai putin pentru lectiile studiate la clasa. Din punctul de vedere al continutului, textele la prima vedere, care de fapt vor fi doar texte care nu s-au studiat prin programa, au fost apreciate de prof. Viorel Mortu ca fiind mai dificile decit textele studiate in clasa. "La subiectul doi unele teme sint interesante, altele sint rezultatul savantlicului, nu au logica profunda, totul din dorinta de a epata", a mai spus prof. Viorel Mortu.
Pentru scolile de la tara, variantele de subiecte vor fi trimise pe CD-uri
In zilele urmatoare, toti directorii unitatilor scolare care au elevi in clasa a VIII-a sau a XII-a vor comunica Inspectoratului Scolar cum vor sa primeasca un exemplar din variantele de subiecte, pe CD, daca au computere in scoala, sau pe suport scris, in cazul in care nu exista nici internet, nici computere performante in scoala. "In mediul urban toate scolile, liceele, grupurile scolare au acces la internet, iar elevii pot accesa de acolo subiecte la disciplinele care ii intereseaza. Teoretic, si in mediul rural ar trebui sa existe conexiune internet, calculatoare, insa practic aceste lucruri mai lipsesc din cauza ca scolile nu au puterea financiara sa-si plateasca abonamentul la Internet sau nu au computere suficient de performante. Rezolvarile subiectelor vor fi date scolilor folosind aceeasi metoda", a precizat consilierul de imagine al ISJ, prof. Maria Stefan.
Conform statisticilor puse la dispozitie de Ministerul Educatiei,
a primit 1.317 mesaje dintre care 668 au avut un caracter general, 233 s-au referit la subiectele pentru Testele Nationale si 416 la cele pentru Bacalaureat. SNEE a operat 96 de modificari pentru Testele Nationale si 175 pentru Bacalaureat. Ministrul Educatiei Mihail Hardau a precizat intr-un comunicat de presa ca modificarile vizeaza unele elemente de continut si de formulare, dar pastreaza gradul mediu de dificultate si respectarea normelor de evaluare, in acord cu programele scolare in vigoare. Interventiile in subiect au constat in corectarea erorilor de tehnoredactare, in simplificarea continutului unor cerinte ale subiectelor pentru facilitarea rezolvarii sarcinilor de lucru, in reformulari ale unor parti de subiecte, pentru diminuarea si echilibrarea gradului de dificultate. Au fost adaugate unele precizari sau detalii lingvistice, numerice, grafice pentru a se permite intelegerea in profunzime a cerintelor de rezolvare a subiectelor, a mai explicat in comunicat ministrul Mihail Hardau. In ce priveste subiectele de la Testele Nationale, cele mai multe observatii au fost facute la disciplinele Limba si literatura romana - 143, si cele mai putine la Istoria romanilor - 8. Pentru examenul de bacalaureat au fost transmise 89 de observatii la Limba si literatura romana, 67 la matematica, 63 la informatica, 63 la disciplinele tehnice, 14 la fizica, 11 la biologie, 7 la chimie, 13 la Istoria romanilor, 13 la Geografia Romaniei, 21 la socio-umane.