• în jur de 15 brăileni s-au adunat, ieri, în faţa agenţiei de turism intermediare “Pro Voiaj”, în semn de protest, după ce au cumpărat, anul trecut, pachete de vacanţă de la tour-operatorul “Omnia Turism”, iar acum sunt la un pas de a rămâne şi fără excursii, şi fără banii achitaţi integral în avans • directorul agenţiei intermediare brăilene susţine că banii nu pot fi înapoiaţi de către “Pro Voiaj”, deoarece aceştia au fost deja viraţi în conturile “Omnia”, imediat după semnarea contractului • în prezent, “Omnia” nu înregistrează activitate, iar viitorul firmei va fi decis în instanţă, cel mai probabil pe 8 februarie, după ce patronul George Negru s-a sinucis în toamna anului trecut • dacă judecătorii vor decide falimentul în cazul “Omnia”, atunci toate agenţiile intermediare se vor strânge la masa credală, pentru a încerca să recupereze prejudiciile clienţilor
924 euro pentru o excursie în Turcia, 4 persoane. 2.000 lei pentru 7 zile în Israel. 620 euro pentru 10 zile, pentru circuitul turistic Muntenegru, Croaţia şi Albania, 2 persoane. 1.600 lei pentru 13 zile în Croaţia. Toate acestea sunt doar câteva dintre vacanţele programate ale brăilenilor pentru vara lui 2018 şi care, din păcate, vor rămâne vacanţe doar pe hârtie, deşi au fost achitate integral. Sinuciderea patronului tour-operatorului “Omnia”, în octombrie 2017, a produs nu doar haos în domeniul turismului, ci şi pagube financiare în rândul clienţilor. Au trecut aproape 3 luni şi jumătate, iar efectele încă durează. Nervii clienţilor păgubiţi se întind, pe zi ce trece, şi mai mult, iar autorităţile române se fac că încă sunt ocupate cu controlatul hârtiilor tour-operatorului, în loc să găsească soluţii pentru a despăgubi oamenii de bună credinţă, care au achitat integral pachete de vacanţă chiar şi cu un an înaintea plecării în excursie. Agenţiile de turism intermediare, căci majoritatea pachetelor de vacanţă se vindeau cu ajutorul acestora, ridică din umeri, pentru că nici ele nu ştiu ce se va întâmpla pe viitor cu excursiile şi cu banii achitaţi de clienţi. Acestea încă aşteaptă ca firma “Omnia” să fie declarată în stare de insolvenţă sau faliment, de către o instanţă de judecată, pentru a se putea înscrie la masa credală, unde vor dovedi cu acte că au livrat banii în contul “Omnia” pentru “x” pachete de vacanţă, în speranţa că vor recupera sumele respective.
Câţiva brăileni s-au săturat de atâta aşteptare şi s-au adunat, în faţa agenţiei de turism intermediare “Pro Voiaj”, de pe bulevardul Independenţei, în semn de protest. Aceştia au achitat integral excursiile prezentate la începutul articolului, iar acum se văd în imposibilitatea de a călători spre destinaţiile mult visate, dar au rămas şi fără bani. Oamenii au susţinut că vor să-şi recupereze prejudiciul de la “Pro Voiaj”, pentru că în contractul pe care l-au încheiat nu se menţionează faptul că serviciile sunt, de fapt, oferite de tour-operatorul “Omnia”. La rândul său, directorul agenţiei intermediare brăilene le-a spus celor prezenţi, în momentul în care i-a chemat la negocieri, că banii au fost viraţi în conturile “Omnia” şi aşteaptă prima înfăţişare în instanţă, programată pentru 8 februarie, pentru a afla dacă tour-operatorul va fi declarat în faliment, pentru a putea începe demersurile legale de recuperare a prejudiciului.
«Şi-a luat mâinile de pe noi, noi rămânem păgubiţii!»
Ecaterina Cosmei, fostă profesoară, acum pensionară, trebuia să plece într-o vacanţă de 13 zile, în Croaţia, pe 13 iunie. A costat-o 1.600 lei, pentru că a beneficiat de o reducere de 39%, deoarece a cumpărat pachetul turistic pe 1 martie 2017. A semnat contractul cu intermediarul “Pro Voiaj”, pentru tour-operatorul “Omnia”, deşi numele agenţiei mari nu apare stipulat în actul respectiv, după cum susţine femeia, şi abia aştepta să vină luna iunie. Doar ce se întorsese dintr-o altă vacanţă achiziţionată tot de la “Omnia”, când a aflat că patronul s-a sinucis. “Când am aflat că domnul acela s-a sinucis, am venit la doamna (directorul agenţiei “Pro Voiaj” - n.r.) pentru că am vrut un răspuns. Am făcut o cerere prin care să mi se comunice că nu se mai face vacanţa şi motivele, pentru a-mi putea recupera banii şi poliţa de asigurare, care şi aia costa ceva bani. Doamna mi-a zis «Nu, nu trebuie să faceţi nimic dumneavoastră, pentru că facem noi, agenţia». Ne-a promis că dă în judecată agenţia «Omnia». De ce ne-am agitat acum şi nu mai devreme? Pentru că acum 3 zile, doamna şi-a luat o avocată, prin care ne-a trimis o scrisoare că agenţia nu-şi asumă niciun prejudiciu, referindu-se la contractul-cadru care, la un articol din capitolul 3 spune că în caz de forţă majoră, nu poate să ne dea prejudiciul. Dar nu scrie nimic de insolvenţă, faliment. Practic, şi-a luat mâinile de pe noi, noi rămânem păgubiţii. Au dat un răspuns ambiguu, ocolitor. De câte ori am venit, doamna nu a mai deschis uşa, nu prea a mai stat de vorbă cu noi. Noi vrem un răspuns oficial, pentru că nu putem da în judecată în baza unor zvonuri. Am aflat că sunt alte agenţii din ţară care lucrau cu tour-operatorul şi au oferit alternative clienţilor. Să ne dea şi nouă o alternativă. M-am enervat în momentul în care fostul ministru Mircea Titus Dobre a spus în presă că o să se constituie un fond de solidaritate numai pentru cei care au excursii de peste 1.000 euro. Păi, face discriminare? Majoritatea suntem pensionari, strângem bani tot anul ca să mergem şi noi într-o excursie de 2-300 euro. De ce turistul este păgubitul, suportă el totul, iar agenţiile se spală pe mâini? “, ne-a declarat Ecaterina Cosmei, prezentă la protestul de ieri din faţa agenţiei “Pro Voiaj”. Femeia ne-a specificat că în această situaţie ar mai fi alţi 150 de brăileni.
«Eu vreau să mă duc în excursie, dă-mi variante»
Un alt brăilean, în vârstă de 66 ani, a achitat în luna august un pachet turistic pentru 4 persoane, în Kusadasi, în Turcia. L-a costat 924 euro, iar plecarea trebuia să aibă loc pe 14 iunie 2018, din Bucureşti. Săndel Toader a participat la protest, dezamăgit că nu mai poate pleca în vacanţa mult dorită. La negocierea cu directorul “Pro Voiaj”, a cerut ca alternativă o altă excursie. “Contractul este încheiat între mine şi «Pro Voiaj», nu între mine şi «Omnia». Chiar am menţionat în hârtia pe care am depus-o acum că trebuia să mă înştiinţeze, cum scrie în contract, că nu se mai ţine vacanţa. Eu aş fi putut ca pe 14 iunie să mă prezint la Bucureşti, pentru plecare. Aşa scrie în contract, că te înştiinţează că nu mai are loc excursia şi îţi oferă alternative, dacă e din vina firmei. Dar dânsa (directorul “Pro Voiaj” - n.r.) zice că nu are nicio vină, că a dat banii mai departe către «Omnia». Mi-a dat o anexă cu programul pe zile, acolo scrie «Omnia», dar atât. În contract nu apare numele tour-operatorului. Eu n-am primit acel răspuns pe care l-a primit doamna Cosmei, pentru că eu n-am depus nicio cerere la agenţie. Au primit acea hârtie doar cei care au făcut cerere scrisă. Eu vreau să mă duc în excursie, dă-mi variante! Am mai mers în vacanţe cumpărate de la «Pro Voiaj» şi în anii anteriori şi am fost mulţumit. Chiar foarte mulţumit!”, ne-a spus brăileanul, care încă speră că situaţia se va remedia până la data plecării în excursie.
Negociere cu clienţii nemulţumiţi, fără rezultat
Directorul agenţiei “Pro Voiaj” i-a chemat la negocieri pe brăilenii care se strânseseră în faţa sediului, în timp ce reporterii “Obiectiv - Vocea Brăilei” îi intervievau. Trebuie menţionat faptul că femeia care este directorul agenţiei nu a dorit să facă nicio declaraţie oficială despre acest subiect. În timpul negocierilor, a încercat să le explice oamenilor furioşi că prima înfăţişare în cazul firmei “Omnia” va avea loc pe 8 februarie şi atunci se va afla dacă tour-operatorul va intra în faliment ori insolvenţă. Abia după această decizie judecătorească, agenţiile de turism intermediare care au vândut pachete de vacanţă ale “Omnia” se vor putea aduna la masa credală şi să spună fiecare ce a vândut, pe câţi bani şi dacă au virat banii în conturile tour-operatorului. Bineînţeles, totul dovedit cu acte. “Eu sunt o agenţie intermediară. Nici eu nu am un răspuns deocamdată. Poate o să plecaţi în excursie. Primul proces va fi pe 8 februarie, atunci se va stabili falimentul sau insolvenţa celor de la «Omnia». Ce pot eu să spun dacă sunt o agenţie intermediară? Nu am făcut nimic ilegal, am facturat, am încheiat contracte, nu e vina mea că s-a sinucis directorul de la «Omnia». Aştept şi eu răspunsuri. Încă se fac controale de la ANAF. Cei de la ANAF vor să vadă dacă într-adevăr suntem firme de încredere şi am achitat sumele mai departe, către «Omnia» sau doar am înregistrat clienţii şi ţinem banii în cont. Eu vin la program, tocmai în ideea că nu vreau să creadă cineva că am făcut ceva ilegal. Nu suntem singura agenţie care am înscris clienţi. Sunt sute de agenţii în toată ţara. Nu am informat clienţii, pentru că oricum, toată lumea a aflat de la televizor”, le-a spus directoarea agenţiei celor prezenţi în biroul său.
“Eu sunt total nemulţumită! Nu mi se pare corect! Acceptăm şi pierderi, dar daţi-ne o altă excursie în schimb!”, a cerut Ecaterina Cosmei. Şefa “Pro Voiaj” a evitat însă să răspundă acestei doleanţe. “După ce vom participa la masa credală, atunci vom afla dacă Omnia a plătit excursiile, dacă are banii în cont sau nu. (...) Cât aţi stat dvs afară, eu voiam să scot nişte documente. Eu ştiu că dumneavoastră sunteţi profesoară şi că aţi vorbit cu toată lumea pe Facebook, ştiam că veniţi cu toţii azi. Aveţi răbdare să se rezolve. Prima înfăţişare este pe 8 februarie”, a fost replica directoarei agenţiei intermediare.
După ce reporterii “Obiectiv - Vocea Brăilei” au plecat din sediul agenţiei, păgubiţii ar fi obţinut, totuşi, un răspuns de la “Pro Voiaj”: între 25 şi 30 euro de persoană ca despăgubire, directoarea susţinând că acesta este comisionul pe care agenţia l-ar fi câştigat în urma încheierii contractelor cu “Omnia”. Însă oamenii n-au fost aşa încântaţi. Văzând că nu pot ajunge la un numitor comun, brăilenii au plecat acasă, cu gândul să revină pe 8 februarie, după procesul în care instanţa hotărăşte ce se va întâmpla cu tour-operatorul “Omnia”.
“Ne-a zis că ne dă 30 euro de persoană. Am plătit 620 euro, pentru Muntenegru-Croaţia-Albania. Am făcut contractul în august 2017. Trebuia să plec în excursie în august 2018. Acum, cu 30 euro, cred că mă duc doar până la Galaţi şi mă întorc”, ne-a declarat un alt brăilean păgubit, la ieşirea de la negocieri. “Ne dă 30 euro, comisionul pe care l-a încasat de la «Omnia», indiferent de suma pe care am achitat-o. Noi am mers an de an cu această agenţie, am fost mulţumiţi. Nu a fost chilipir, a fost ofertă. Trebuia să merg în Israel, plecarea era pe 8 mai 2018 şi stăteam 7 zile. Am plătit 2.000 lei de persoană”, ne-a spus o altă femeie.
Alternative pentru păgubiţi din partea unei agenţii intermediare brăilene
După protestul de ieri, reporterii “Obiectiv - Vocea Brăilei” au căutat şi alte agenţii de turism intermediare, cu aceeaşi problemă ca “Pro Voiaj”. Am găsit o astfel de agenţie, tot pe bulevardul Independenţei, care a oferit, la schimb, alte excursii către aceleaşi destinaţii ca cele din pachetul “Omnia”, dar un pic mai scumpe. Clienţii au suportat doar diferenţa de preţ, iar agenţia a susţinut, cu eforturi proprii, suma pe care păgubiţii o achitaseră deja pentru pachetul “Omnia”. Reprezentanţii agenţiei respective au dorit să rămână sub anonimat. “Legal, nu avem cum să despăgubim clienţii, pentru că banii au fost deja viraţi către tour-operatorul «Omnia». Moral, am găsit această cale pentru a ne mulţumi clienţii, după ce am negociat cu ei. Toţi au fost foarte mulţumiţi şi nu se aşteptau să mai meargă în destinaţiile alese. Oricum, cred că abia în vară vor fi finalizate controalele ANAF şi ale altor instituţii abilitate la «Omnia». Vă daţi seama, sunt luate la verificat toate documentele încheiate cu agenţiile din ţară, plus contractele cu colaboratorii externi”, ne-au declarat aceştia.
Sinuciderea care a blocat turismul românesc
Pe 16 octombrie 2017, patronul tour-operatorului “Omnia Turism”, George Negru” s-a sinucis, aruncându-se de la etajul unui bloc din zona Piaţa Alba Iulia, din Bucureşti. Potrivit unor surse judiciare, citate de Mediafax, Negru ar fi recurs la acest gest după ce firma pe care o administra a avut probleme financiare. Imediat după ce informaţia a fost făcută publică, băncile s-au autosesizat şi au blocat conturile firmei, acest lucru creând mari neplăceri clienţilor care se aflau în vacanţe în acea perioadă.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a început, în scurt timp, un control pentru a identifica toate companiile care au avut contract cu “Omnia Turism”, control care se vehicula, în octombrie 2017, că ar putea fi gata în maximum 2 luni. Iată că au trecut 3 luni de atunci, iar rezultatele încă nu sunt gata.
Pe 18 octombrie 2017, Ministerul Turismului a emis un comunicat de presă cu etapele de urmat de către turistul păgubit pentru a obţine despăgubiri din asigurarea agenţiei pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în cazul insolvabilităţii sau a falimentului agenţiei de turism. Comunicatul este încă disponibil pe site-ul Ministerului Turismului, www.turism.gov.ro