Pregătirile pentru înfiinţarea agenţiei care se va ocupa de administrarea bunurilor sechestrate de la condamnaţi au intrat pe ultima sută de metri. Ministerul Justiţiei a pus în dezbatere publică regulamentul de funcţionare al viitoarei instituţii. Documentul prezintă detaliat atribuţiile funcţionarilor care vor putea să administreze sau să vândă bunurile confiscate.
Regulamentul de funcţionare prevede ca cei 50 de funcţionari ai Agenţiei să fie organizaţi într-un birou care se va ocupa cu identificarea bunurilor şi alte trei servicii. Dintre acestea, cel mai important este cel unde se va decide soarta averilor indisponibilizate de procurori sau de judecători. Potrivit documentului, inspectorii agenţiei, cu aprobarea instanţei, pot să primească în administrare maşini, bijuterii, opere de artă şi alte bunuri de acest gen, dar care să aibă o valoare de peste 15.000 de euro.
La jumătatea anului
În acelaşi timp, dacă observă că o parte dintre lucrurile confiscate şi-ar putea pierde valoarea până la soluţionarea definitivă a unui proces, atunci pot cere în instanţă scoaterea la vânzare.
Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a anunţat că noua instituţie îşi va intra în drepturi la mijlocul acestui an.
„Am promis că la sfârşitul lui iunie anul ăsta va fi operaţională. Cel mai important lucru în infracţionalitatea gulerelor albe e să recuperăm banii - şi aici România are un drum lung de făcut", a spus ministrul.
Şi specialiştii Comisiei Europene au atras atenţia în raportul privind Mecanismul de Cooperare şi Verificare că rolul noii agenţii va fi determinant în procesul de recuperare a banilor de la infractori.
„Acesta este un pas important în direcţia găsirii unui răspuns la recomandarea formulată demult de Comisie de a îmbunataţi executarea hotărârilor de confiscare a averilor. Se pare că numai aproximativ 10 % din valoarea ordinelor de confiscare se colectează efectiv", se arată în ultimul raport MCV.