* în momentul de față, stadiul de realizare a lucrărilor de modernizare, în valoare de circa 25 milioane de euro, este de peste 70% * sunt modernizate dane, drumuri de acces și alte facilități portuare, așa încât capacitatea de operare să crească cu până la 25% până în 2030 * constructor principal este firma ”Concivia” condusă de Gheorghe Bunea Stancu, coproprietar al firmei ”Hercules”, principalul operator portuar al Brăilei
Portul Brăila este într-o continuă dezvoltare. Datorită proiectului ”Port Brăila - Lucrări de Infrastructură a Sectorului Portuar din Incintă Bazin Docuri” ce a ajuns într-un stadiu de realizare a lucrărilor de 70%, în curând societățile care își desfășoară activitatea în port se vor putea bucura de dane și căi de acces modernizate, ce vor oferi condiții foarte bune pentru transportul naval de mărfuri. Obiectivul acestui proiect este modernizarea și dezvoltarea Portului Brăila cu scopul de a crea legături rapide și eficiente cu piețele internaționale, asigurând totodată o infrastructură portuară la standardele europene. Responsabilii de proiect spun că investiția va avea ca rezultat creșteri substanțiale a unor parametri. Astfel, capacitatea de funcționare a Portului Brăila ar urma să crească cu circa 90% până în anul 2030; traficul de mărfuri cu circa 23% până în anul 2030 (comparativ cu anul 2019). Se urmărește, de asemenea, îmbunătățirea calității serviciilor oferite operatorilor și transportatorilor portuari, aspect ce va avea ca efect creșterea atractivității și acccesibilității Portului Brăila pentru transportul fluxurilor de mărfuri dinspre și înspre Portul Brăila. Va crește gradul de accesibilitate a României pentru toate regiunile Europei, îmbunătățirea calității și eficienței serviciilor oferite și promovarea serviciilor de transport naval mai sigure și mai prietenoase față de mediul înconjurător.
Luni, 10 iulie, a avut loc prezentarea proiectului ”Port Brăila - Lucrări de Infrastructură a Sectorului Portuar din Incintă Bazin Docuri”, în sala de ședințe a prefecturii Brăila. În deschiderea conferinței de presă au luat cuvântul Marcel-Daniela Costea , Diector General al CN APDM SA și oficialitățile structurilor locale și anume Marian Dragomir, Primarul municipiului Brăila; Francisc-Iulian Chiriac, președintele CJ Brăila; Sorin Cristian Enache, viceprimar al municipiului Galați; Virginia-Loredana Badiu, Subprefect al municipiului Brăila. Prezentarea lucrărilor care fac obiectul proiectului: TPF INGINERIE SRL a fost realizată de către Lacrămioara Ionela Gheorghescu, manager proiect. Proiectul este pre-identificat în cadrul Master Planului General de Transport al României și cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin intermediul Programului Operațional Infrastructura mare 2014-2020. Portul Brăila este un port fluvio-maritim localizat strategic la granița estică a UE, între Europa Centrală și țările Estice de la Marea Neagră, făcând parte din Rețeaua TEN-T Comprehensive.
Valoarea totală a proiectului este de 121.165 mii lei, cofinanțarea UE este de 86.696 mii lei și proiectare și execuție lucrări: 83.101 mii lei. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în data de 17.02.2022, iar gradul fizic de realizare a lucrărilor la data de 30.06.2023 este de aproximativ 70%. Alte lucrări în execuție: iluminat local pe dane și dup (drumuri de utilitate publică n.n.) 3,5,6; post de transformare nou pentru alimentarea danelor 31-38; rețele de alimentare cu apă potabilă și furnizare apă potabilă la nave, rețele de canalizare pluvială; amenajări pentru protecția mediului.
Conform explicațiilor oferite de managerul de proiect execuția lucrărilor constă în modernizarea și reabilitarea capului de mol (dig de piatră construit spre larg, la intrarea într-un bazin portuar, pentru a micșora acțiunea valurilor sau pentru a forma cheiuri suplimentare), dup-urilor și danelor; înființarea unei rețele alimentare cu energie electrică și luminat la dane și doar iluminat în lungul dup-urilor ; respectiv înființarea unei rețele de alimentare cu apă la dane și rețea de canalizare pluvială la danele 31, 32 si dupuri ale Portului Brăila. Dup-urile 5 și 6 sunt reabilitate în proporție de 99%, iar dup-ul 3, capul de mol și danele 31-38 sunt în execuție.
”Parte din lucrările propuse a fi realizate la nivelul portului Brăila sunt: realizarea și modernizarea cheiurilor de acostare din danele 31, 32, 33, 34 până la danele 38 pe o lungime de circa un kilometru; reabilitarea molului de acces în și din bazin pe o lungime de 90 de metri; reabilitarea drumurilor de acces de incintă - dup 3, 5 și 6 - cu o lungime de peste 2,8 kilometri; înființarea unei rețele alimentare cu energie electrică și iluminat la dane și doar iluminat în lungul drumurilor de utilitate publică, respectiv înființarea unei rețele de alimentare cu apă la dane și rețea de canalizare pluvială la danele 31, 32 si dup-uri. Ca și progres, în cele 15 luni de implementare menționăm: ca progres de timp înregistrăm 75 %, ca și progres fizic de realizare a lucrărilor peste 76 spre 77%. Ca și lucrări au rămas de realizat spre mijlocul lunii iulie și până la nivelul lunii decembrie 2023, dar estimează antreprenorul că termină în septembrie 2023 baterea piloților și turnarea ralierului și a grinzii de coronament, montarea toroanelor pentru ancoraje și montarea amortizorilor. Ca și avantaje a soluțiilor proiectate menționăm: scăderea timpului de acostare a navelor cu circa 10% față de situația actuală și creșterea cantităților de mărfuri în Portul Brăila. Prin soluția mixtă de combiol de la mol crește rezistența mecanică și stabilitatea lucrării portuare și accesibilitate în exploatare”, a explicat managerul de proiect, Lăcrămioara-Ionela Gheorghescu.
Gheorghe Bunea Stancu, șef pe șantier
După cum v-am mai informat, licitația pentru implementarea acestui proiect a fost câștigată de o asociere formată din firmele ”Concivia” SA Brăila - ”Vepex Com” SRL Galați - ”Socot” SA Târgu Mureș - ”Structural Engineering” SRL București. Proiectarea este asigurată de firma BCPC București. Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor se ridică la 78,5 milioane de lei. Restul până la 126,8 milioane lei va merge către contractele de consultanță, management de proiect, publicitate etc. Termenul de finalizare al proiectului asumat prin contract este primul trimestru al anului 2024, însă constructorii au promis că totul va fi gata până pe 31 decembrie 2023.
Ieri, reporterii ”Obiectiv” au mers la fața locului să vadă în ce stadiu sunt lucrările, iar acolo au fost întâmpinați de inginerul Concivia pe lucrări de execuție, Dumitru Pătrașcu. De față a fost și patronul firmei „Concivia”, Gheorghe Bunea Stancu, însă explicații ne-a oferit doar inginerul Pătrașcu. După cum se știe, Stancu patronează și firma Hercules SA, care este principalul operator din incinta portului Brăila.
„Suntem de-a lungul danelor 34-38, în care se efectuează lucrări de încărcare-descărcare mărfuri. Pe aceste dane se face doar o operație de cosmetizare. Dincolo de dana 33 s-a făcut un cheu nou, danele 31-32 care vor fi cheuri operative. Deocamdată lucrările nu sunt încheiate, nu e operațional în acest moment, dar în momentul în care vom termina lucrările el va deveni operațional. Ar fi fost mult mai avansate dacă anul ăsta nivelul mare al Dunării nu ne ținea pe loc. Se vede pe cheu până la ce nivel a fost apa. Zilele astea a scăzut foarte mult, astfel încât să mai putem continua cu lucrările, dar deocamdată mai așteptăm să mai scadă ca să putem ajunge la cota la care să putem executa restul de lucrări pe care le avem”, ne-a precizat inginerul Concivia.
Beneficiile proiectului, în viziunea conducerii CNAPDM
„ Prin implementarea acestui proiect vom avea următoarele perfomanțe: o reducere a timpului de acostare cu aproximativ 10 %; o creștere a capacității volumelor de marfă care urmează să fie manipulate de peste 15 % și bineînțeles tehnologiile inovatoare care urmează să fie utilizate în implementarea acestui proiect vor determina o creștere a siguranței în exploatare și o reducere a costurilor lucrărilor de întreținere a danelor. Prin proiectele pe care Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (CNAPDM) le are ca și volum de proiecte în portofoliu suma este de peste 350 de milioane de euro. Prin aceste proiecte nu facem altceva decât să scoatem în evidență faptul că Portul Brăila și Portul Galați sunt motoare de creștere economică reprezentative pentru regiunea de sud-est. De asemenea, pentru volumele de marfă care au fost evaluate la nivelul anului 2019 de circa 800.000 de tone prin Portul Brăila, urmare implementării acestui proiect volumele de marfă vor crește circa 8% după primul act de implementare și până în 2030 cu circa 25 %”, a explicat directorul general al CNAPDM SA, Marcela Daniela Costea.
Opiniile oficialităților privind dezvoltarea și modernizarea Portului Brăila
Prezent la conferința de presă de luni, și primarul Marian Dragomir a vorbit despre beneficiile aduse orașului datorită realizării acestui proiect. „Ca să fac o mică schimbare de paradigmă, nu este prețul pe care-l plătim ci este beneficiul pe care-l avem ca urmare a atragerii fondurilor europene conform proiectului derulat de dumneavoastră. Beneficiu care se va vedea în infrastructura modernizată a Portului Brăila care va aduce un plus de valoare pentru tot municipiul și județul ca urmare a faptului că se vor moderniza anumite sectoare din port în două faze. Noi considerăm că este un lucru foarte benefic și vrem să vă felicităm pentru acest lucru și să așteptăm cu toții finalizarea lucrării, să avem un port modern, să crească traficul de mărfuri prin Brăila”, a precizat primarul Dragomir.
Președintele Consiliului Județean Brăila și-a exprimat, la rândul său, bucuria în legătură cu dezvoltarea portului: ”Orice investiție este binevenită. Mă bucur că și portul ia amploare după pod. Tot am promis că o să fie o emulație de investiții și de mărfuri spre Brăila. Mă bucur că această sumă de 25 de milioane este absorbită de Brăila și de portul Brăila. Cu siguranță prin modernizarea portului și investitorii vor fi atrași pentru a-și tranzita mărfurile prin portul Brăila. Acest sistem de a lucra împreună face ca cele două comunități să se dezvolte și să prospere”, a precizat președintele CJ Brăila, Francisc-Iulian Chiriac.
Viceprimarul municipiului Galați a vorbit despre cooperarea orașelor Brăila și Galați, conlucrare ce a dus la realizarea acestui proiect. „Îmi exprim și eu satisfacția pentru faptul că se concreatizează până la urmă aceste eforturi comune Brăila-Galați. De mult nu am mai avut parte de asemenea proiecte și asta se vede din conlucrare și bună cooperare dintre autoritați, iar beneficiari sunt si gălățenii, deoarece prin această investiție, în afară de obiectivele specifice, de reducerea timpilor de descărcare și a posturilor, face un lucru foarte important și anume încearcă să atragă schimbarea preferințelor investitorilor care transportă volume mici, medii și mari și să opteze pentru această modalitate de transport durabil pe apă, să folosească porturile Galați și Brăila pentru un mod eficient și rapid și cu costuri reduse de a-și vedea produsele livrate la timp”, a precizat Sorin Cristian Enache.
Subprefectul județului Brăila a vorbit despre investițiile care aduc valoare orașului nostru. „Nu pot să spun decât că ne bucurăm enorm de mult pentru investițiile care se fac la nivelul Brăilei, investiții care vor aduce plus valoare orașului, județului, dar și județului vecin prin crearea de locuri de muncă, prin mărirea capacității pe care o poate derula activitatea din port”, a precizat subprefectul Brăilei, Virginia-Loredana Badiu.