* autoritățile brăilene s-au văzut puse în fața unor noi actualizări de costuri – uriașe - pentru proiectele deja demarate, cu finanțare europeană * membrii CLM Brăila au aprobat, în luna iulie, o actualizare a indicatorilor tehnico-economici atât pentru modernizarea transportului electric pe Calea Galați, cât și pentru ruta Parcul Monument – Radu Negru * ambele proiecte au ajuns la o valoare totală cumulată de 219.458.217,71 lei cu TVA, față de 79.353.041,28 lei cu TVA, cât însemna valoarea acestora în 2019
Membrii CLM Brăila au aprobat actualizări masive în cazul unor proiecte depuse prin Programul Operațional Regional (POR). Este cazul modernizării transportului electric pe Calea Galați, precum și pe traseul Parcul Monument – Radu Negru, două proiecte demarate de Primăria Municipiului Brăila, pe fonduri europene. Pe scurt, discutăm despre o valoare cumulată de 219.458.217,71 lei cu TVA, departe de sumele prevăzute inițial (79.353.041,28 lei cu TVA). În ambele situații actualizările au fost motivate de respectarea Hotărârii de Guvern nr. 907 din 29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice.
În ceea ce privește modernizarea transportului electric pe Calea Galați este vorba despre o actualizare a valorii totale la suma de 53.065.861,62 lei cu TVA, din care doar construcția plus montajul înseamnă 42.830.119,77 lei (cu TVA), restul fiind alte cheltuieli legate de utilități, proiectare etc. În luna martie 2019, când a fost aprobată pentru prima oară documentația tehnico-economică a acestui obiectiv, valoarea totală era de numai 17.262.611,15 lei cu TVA, din care contribuția proprie a municipalității 572.115,34 lei (formată din cheltuieli neeligibile în valoare de 231.492,98 lei și 2% contribuția la cheltuielile eligibile în valoare de 340.622,36 lei).
Potrivit raportului de specialitate al proiectului aprobat în CLM pe 28 martie 2019 a fost depusă cererea de finanțare în sistemul electronic MySMIS, pentru obținerea de fonduri nerambursabile prin POR 2014-2020 pentru acest obiectiv. Pe 30 iulie 2020 s-a semnat contractul de finanțare și a început perioada de implementare. Din septembrie 2020 au fost derulate cinci proceduri simplificate de achiziție pentru atribuirea contractului de lucrări – proiectare și execuție. Proiectul a fost câștigat de SC Peiesi SRL Iași. Ordinul de începere pentru proiectare a fost emis pe 22 septembrie 2021, iar în data de 18 februarie a acestui an au fost recepționate, conform prevederilor contractuale
Ce se dorește prin acest proiect
Tot din documentație aflăm că durata de realizare a investiției propriu-zise este de 12 luni. În cadrul acestui proiect se propune reconfigurarea infrastructurii și transformarea tronsonului într-o arteră cu infrastructură multinodală. Mai exact: refacerea căii de rulare a tramvaiului, introducerea unei benzi dedicate transportului public și separarea acesteia față de banda de circulație a autoturismelor, înlocuirea stâlpilor, a firului de contact și a elementelor de susținere a acestuia pe întregul traseu, realizarea de sisteme e-ticketing pentru călători în stații (automate de bilete), refacerea structurii rutiere adiacente căii de rulare a tramvaiului, inclusiv trotuarele și spațiile verzi, prevederea marcajelor rutiere și semnalizarea verticală corespunzătoare, alveole de parcare laterală prin configurarea spațiilor existente, refacerea rețelelor hidro-edilitare (demontarea celor existente și înlocuirea lor cu unele noi, reproiectate și reamplasate pentru a funcționa în parametri normali), modernizarea sistemului de semaforizare pe traseu și extinderea sistemului CCTv prin amplasarea de noi camere video.
Și mai mulți bani pentru modernizarea transportului în Parcul Monument – Radu Negru
În ceea ce privește proiectul privind modernizarea transportului electric pe zona Parc Monument – Radu Negru, discutăm de asemenea despre o creștere considerabilă a valorii totale a indicatorilor tehnico-economici. Mai precis, dacă la momentul martie 2019 acest proiect a fost estimat la 62.090.430,13 lei cu TVA, în prezent valoarea a fost actualizată la 166.392.356,09 lei cu TVA, din care construcția plus montajul 109.004.287,81 lei cu TVA. Și aici elaboratorul proiectului/documentației actualizate este tot SC Peiesi SRL ca lider al unei asocieri cu o altă firmă din Iași: Air Project SRL. Durata realizării investiției este tot de 12 luni.
Potrivit raportului proiectului, la fel ca în cazul precedent, acest obiectiv a fost depus pentru obținere de finanțare nerambursabilă în 2019 prin POR 2014-2020. Contractul s-a semnat în martie 2020 și a început perioada de implementare. Pentru atribuirea contractului de lucrări-proiectare și execuție, începând cu iunie 2020 au fost derulate trei proceduri de achiziție de tipul licitație deschisă. Prima procedură a fost anulată, deoarece ofertele depuse au depășit valoarea estimată, iar celelalte două proceduri au rămas în aer, deoarece nu au mai existat ofertanți. Procedura de achiziție a serviciilor de proiectare și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor a fost finalizată abia prin încheierea unui contract în septembrie 2021 cu asocierea de firme ieșene amintite. Mai departe, ordinul de începere pentru prestarea serviciilor de proiectare a fost emis în octombrie 2021, iar în aprilie 2022 au fost recepționate: Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire și cel de organizare a execuției lucrărilor. În cele din urmă, autoritățile brăilene s-au văzut nevoite să actualizeze indicatorii tehnico-economici.
Foarte pe scurt, acest proiect propune: lucrări de modernizare a căii de rulare a tramvaiului (care presupun demontarea și demolarea totală a căii de rulare existente, coborârea la un nivel superior al suprastructurii pe Strada Grigore Alexandrescu, precum și repoziționarea liniilor pe strada respectivă). Refacerea rețelei aeriane de contact (stâlpii de susținere, suspensia firului de contact și firul de contact propriu-zis), care va fi cu suspensii transfersale pe console, pe stâlpi metalici, montați între liniile de tramvai. Modernizarea părții carosabile, a trotuarelor, realizarea de piste cicliști, accese și parcări. Refacerea sistemului de colectare și evacuare a apei pluviale. Modernizarea/înființarea a 10 peroane pentru călători, realizarea a 14 refugii cu copertine. Iluminat public, precum și aliniamente de arbori, rețea multitubulară subterană. Dar și mai important, achiziția a două tramvaie de capacitate medie. Continuarea modernizării sistemului de e-ticketing și supraveghere video performantă a întregii zone.