In perioada 8 - 12 octombrie, la Braila s-a desfasurat un control al Ministerului Educatiei ce a vizat indeplinirea atributiilor din contractul de management de catre inspectorul scolar general Lilliana Tudoran, inspectorul scolar general adjunct Lucica Visalon si directorii Casei Corpului Didactic, profesoarele Daniela Dima si Cristina Anton. Echipa de control a fost condusa de inspectorul general din Ministerul Educatiei, Nicolae Ilinca. La sfirsitul lunii noiembrie, echipa s-a intors si a constatat, surprinsa, ca recomandarile facute cu ocazia controlului nu au fost respectate, nici in al 12-lea ceas. Inspectorul scolar general Liliana Tudoran a primit calificativul "Nesatisfacator", activitatea inspectorului general adjunct Lucica Visalon a fost apreciata ca buna, a fostei directoare a CCD, Daniela Dima, tot buna, iar a actualei directoare a CCD, Cristina Anton, ca satisfacatoare.
Doar 60 de puncte din 100 posibile
Inspectorul scolar general Lilliana Tudoran a obtinut doar 60 de puncte, din cele 100 posibile. La unele criterii isi acordase punctaj maxim, desi in realitate nu merita nici un punct, au apreciat inspectorii care au verificat-o.
Cele mai grave probleme le are prof. Tudoran la organizarea si functionarea Inspectoratului Scolar. Nu s-a specificat in vreun document decizia de constituire a Consiliului de Administratie al Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ). De aici apare problema valabilitatii hotaririlor luate de acest Consiliu de Administratie al ISJ. Nu erau stabilite nici obiectivele activitatii si nici nu s-a constatat regindirea acestora pentru a raspunde specificului judetului Braila, a resurselor existente la nivelul acestei unitati administrative. Toate planificarile inspectorului general Tudoran sint vagi si un alt lucru foarte grav pentru orice cadru didactic, nu se face diferenta intre obiectivele generale si cele specifice. Pentru o asemenea greseala, oricare cadru didactic din sistem ar fi fost serios sanctionat de o echipa de control locala. Nu exista nici o planificare a inspectiilor, a inspectiilor de revenire, nu se evalueaza impactul celor propuse asupra elevilor, scolii, comunitatii, chestiuni elementare pentru oricare inspector, care cu atit mai mult ar fi trebuit sa existe in portofoliul unui inspector scolar general. De altfel, nici pentru alte actiuni de control si de evaluare nu exista o evidenta exacta.
Ministerul da 95 de distinctii, ISJ da 99
Nu o data, inspectorul general Tudoran a spus ca promoveaza in ISJ o atmosfera colegiala, de incredere, care sa stimuleze munca eficienta. Controlul ministerial a descoperit ca, de fapt, atmosfera din Inspectorat intretinea situatiile conflictuale care in numeroase rinduri au ajuns si la nivelul ministerului.
Probleme s-au descoperit si la acordarea distinctiilor. ISJ a acordat 99 de distinctii, desi fusesera aprobate numai 95. Echipa de control nu a reusit sa descopere in cele citeva zile de unde s-au luat banii pentru celelalte patru distinctii date suplimentar. Daca s-au luat bani din alte capitole ale bugetului si s-au alocat pentru aceste premii este posibil sa fie vorba si de deturnare de fonduri.
Disfunctii au fost descoperite si la acordarea gradatiilor de merit, unde nu s-au acordat punctaje pentru fiecare criteriu in parte, cum prevede legea. Nici problemele aparute la Liceul cu Program Sportiv nu au fost analizate si rezolvate corect a mai apreciat echipa de control.
Grave disfunctionalitati au fost descoperite si in organizarea concursurilor pentru posturile de directori si inspectori. Nu au fost gasite dovezi privind anuntarea publica a acestor concursuri, iar anunturile gasite totusi in dosare nu erau inregistrate, nu aveau data. Ca urmare, nu se poate sti daca au fost publicate in timp util, astfel ca toti posibilii candidati sa afle de concurs si sa se poata prezenta. Inspectorul de personal Aristica Balaban a spus ca acestea s-au afisat la sediul ISJ, dar nu s-a putut dovedi ca acest lucru s-a facut in timp util, iar compartimentul de personal este in subordonarea inspectorului general, adica a prof. Liliana Tudoran. Ministerul a mai descoperit ca la Inspectorat s-au desfiintat comisii si s-au infiintat altele cu acelasi obiect fara a se motiva desfiintarea primelor.
Deciziile de numire ale inspectorilor nu respecta legea
Nereguli sint si la acordarea de ore suplimentare profesorilor pensionari. Initial erau inregistrate 49 de cereri, din care au fost aprobate 15. La contestatii, in documente se discuta de 50 de cereri, din care au fost aprobate 17. Cererea aparuta ca prin farmec nu fusese dezbatuta in Consiliul de Administratie. O incalcare si mai grava a aparut la repartizarea a patru educatoare care aveau cereri pentru continuitate. Doua cereri au fost admise, alte doua nu, desi conditiile erau aceleasi pentru toate patru. Si ISJ proclama transparenta, obiectivitate, respectarea legii in procesul de conducere. Surprinzator, nici macar deciziile de numire ale celor 18 inspectori de specialitate nu respecta conditiile legii, Statutul Personalului Didactic. Desi i s-a pus in vedere prof. Tudoran sa faca modificarile de rigoare, la revenirea echipei de control, aceasta nu modificase nimic. La inspectori in dosare existau numai fisele de autoevaluare, nu si cele de evaluare. Totodata nereguli s-au descoperit si in evaluarea directorilor.
Cit despre comunicare si relatiile publice, Inspectoratul nu a reusit sa demonstreze ca si-a informat corect si la timp toti partenerii sociali si ca a sprijinit directorii in acest sens. Cea mai mare pata asupra imaginii ISJ a fost adusa de nerespectarea procedurilor de evaluare de la Liceul cu Program Sportiv. Ministerul a mai constatat ca multi profesori, directori din sistem au nemultumiri mari fata de modul in care a inteles sa conduca Inspectoratul si sa faca schimbul de informatii.
Desi unii dintre inspectori erau la formari atunci cind te asteptai mai putin, la nivelul ISJ controlul nu a descoperit nici un document din care sa reiasa nevoia de formare a formatorilor si nici un document din care sa reiasa ca s-a facut o evaluare a nevoilor de formare. Conform raportului de control, programul managerial al prof. Tudoran este incomplet, nu are precizate actiuni concrete, standarde de realizare, resursele necesare si un program de utilizare a acestora.
In concluzie, o brambureala totala in documente, o atmosfera tensionata in ISJ, acestea ar fi pe scurt "performantele" manageriatului Tudoran.
Dupa ce vor trece cele cinci zile pentru contestatii, conform legii, ministerul ar trebui sa numeasca in fruntea ISJ un alt profesor, pentru ca un manager care a obtinut calificativul nesatisfacator nu poate sa ramina la conducere. Desi am incercat sa luam legatura cu inspectorul scolar general Tudoran nu am reusit, iar la intilnirea de marti a Consiliului Consultativ al ISJ a lipsit. Inspectorul general adjunct, Lucica Visalon, a precizat ca Liliana Tudoran are probleme de sanatate.