• pachetul a fost depus la finalul lunii aprilie anul curent la agenţia din Brăila şi urma să ajungă în Spania • după câteva zile de întârziere la destinaţie, reclamantul a mers la sediul Tabita Tour pentru a sesiza dispariţia coletului • nici până în ziua de azi, omul nu a primit un răspuns din partea firmei, termenul înaintat de Tabita Tour fiind de 90 de zile pentru soluţionarea reclamaţiilor • pe de altă parte, reprezentanţii ANPC spun că termenul nu are nicio relevanţă în acest caz, întrucât nu reprezintă o instituţie publică
Brăileanul Adrian P. ne-a sesizat la redacţie faptul că angajaţii firmei Tabita Tour i-au pierdut un colet cu un telefon mobil şi, deşi a depus sesizare la sediul din municipiu, reprezentanţii societăţii refuză să-i dea un răspuns cât mai repede, punându-l în aşteptare cu lunile. Iar despre despăgubire se poate vorbi abia după ce va primi răspuns la reclamaţia depusă la sediul lor. Omul are de gând să se adreseze atât Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), cât şi Poliţiei Brăila.
Adrian P. intenţiona să trimită telefonul mobil în zona Malaga, Spania, pentru a face o surpriză unor rude. Acesta s-a prezentat în data de 26 aprilie 2017 la sediul firmei Tabita Tour din Brăila şi a predat telefonul, potrivit fişei AWB pe care bărbatul ne-a prezentat-o. Fişa conţine mai multe informaţii despre interiorul coletului, printre care şi valoarea declarată a smartphone-ului. De asemenea, foaia este ştampilată la rubrica “Preluare”, iar data, ora şi numele agentului care a preluat pachetul sunt şi ele specificate. “Tabita Tour este una dintre firmele care ajunge în zona în care voiam să trimit coletul. A fost prima dată când le-am folosit serviciile. În momentul în care am predat telefonul, am plătit o taxă de 15 euro urmând ca telefonul să ajungă la destinaţie în 2 zile. Au trecut vreo 5 zile, am sunat la Tabita şi mi-au zis că pachetul meu a ieşit din ţară şi să mai aştept. (…) De asemenea, rudele noastre din Spania au sunat la reprezentanţa firmei de acolo şi li s-a spus că au ajuns deja 3 transporturi din Brăila în Spania, dar telefonul nu se află printre ele. După alte câteva zile, m-am dus la Tabita Tour Brăila să fac sesizare, am cerut eu număr de înregistrare la sesizare şi bineînţeles că am aşteptat vreo oră şi jumătate pentru acest număr de înregistrare. Mi-au spus că în 30 de zile voi primi răspuns la sesizare, iar în 90 de zile voi fi despăgubit, în cazul meu, cu suma de 400 lei pentru acest telefon. Din punctul meu de vedere, acest termen de 90 de zile mi se pare un termen enorm pentru un lucru care îmi aparţine şi pe care ei l-au pierdut sau şi l-a însuşit şoferul. Sincer, aş fi aşteptat cele 90 de zile pentru despăgubire, dacă în cele 30 de zile aş fi primit vreun răspuns la sesizare de la ei sau dacă m-ar fi sunat cineva să-şi ceară măcar scuze. Dar nimic. Am sunat şi la sediul lor mare din Bistriţa. Mi-a răspuns o doamnă care mi-a zis «Puteţi să faceţi ce vreţi, să vă duceţi oriunde, asta e practica noastră. O să primiţi răspuns de la noi, aşteptaţi!»“, ne-a povestit Adrian P.
Tabita Tour, «ping-pong» cu explicaţiile despre colet
Reporterii “Obiectiv – Vocea Brăilei” au sunat la sediul din Brăila, iar o angajată, care nu şi-a spus numele la începutul conversaţiei, a confirmat cele sesizate de bărbat. Aceasta ne-a mai spus că pachetul ar fi fost furat de pe bordul autocarului în drumul spre Spania şi că termenul pentru soluţionarea reclamaţiilor este de 90 de zile, nu de 30 de zile, aşa cum i-a fost comunicat reclamantului. Am încercat să aflăm numele angajatei, însă, dându-şi seama probabil că va fi citată în articolul de faţă, a avut o reacţie neaşteptată: “Nu declar nimic la ziar! Nu vreau să vă spun nimic”, au fost cuvintele acesteia. Am cerut un număr de contact al unui director zonal, însă ne-a fost refuzat şi acest lucru, fiind îndrumaţi să sunăm la un număr de call-center.
Câteva minute mai târziu, angajata Tabita Tour a revenit cu un telefon şi, mult mai amabilă, ne-a oferit un număr de contact şi numele drectorului regional pentru zona de Est: Darie Văleanu. “Cunosc situaţia. Coletul a dispărut undeva pe drum. Domnul a depus o sesizare şi la noi la sediu. Conform condiţiilor generale ale Tabita Tour, termenul în care va primi răspuns la sesizare este de 90 de zile. Au trecut abia 30 de zile de când a depus sesizarea. Despăgubirea o va primi după ce va primi răspuns la sesizare. Am făcut anchetă internă. La întrebarea asta (Ce s-a constatat în urma anchetei interne? - n.r.) nu pot să vă răspund. Avem un departament care se ocupă cu problemele de genul ăsta, departamentul Coletărie. Colegii de acolo ştiu ce s-a întâmplat şi a cui a fost greşeala. Cu siguranţă, angajaţii care vor fi găsiţi vinovaţi, vor fi traşi la răspundere. Noi nu ne dorim nici reclamă negativă, nici clienţi nemulţumiţi”, ne-a declarat directorul Darie Văleanu.
ANPC: «Termenul de 30 de zile, respectiv 45 de zile pentru a răspunde la solicitare este doar pentru instituţiile publice»
Brăileanul Adrian P. intenţionează să meargă mai departe pentru a-şi face dreptate: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Poliţia Română. “Joi am sunat pe numărul de fix la Protecţia Consumatorului din Brăila şi mi-a intrat faxul de 2 ori. Săptămâna viitoare mi-am propus să merg şi la poliţie pentru că vorbim de un furt, până la urmă”, ne-a mai spus bărbatul.
Contactat de reporterii “Obiectiv – Vocea Brăilei”, reprezentantul ANPC Brăila, Dumitru Marta, ne-a comunicat că petiţiile se depun fie personal, la oficiul din municipiu, fie pe site-ul ANPC, însoţite de dovezi. De asemenea, aşteaptă ca reclamantul să facă sesizare către instituţie, pentru ca angajaţii să poată cerceta cazul. “Să intre pe site-ul ANPC şi să facă reclamaţie scrisă acolo sau să vină la oficiu cu toate documentele probatorii, pentru că la telefon oricine poate să facă sesizare, dar nu are cum să depună documentele probatorii. Va fi cercetat conform Ordonanţei 27 din 30 ianuarie 2002 în termenul legal. Dacă se dovedeşte că reclamantul are dreptate, ANPC dispune măsurile şi sancţiunile de rigoare. Nu există niciun termen legal în ceea ce priveşte răspunsul la sesizare din partea firmei pentru cazul de faţă. Termenele de 30 de zile, respectiv 45 de zile se aplică pentru instituţiile publice”, ne-a declarat Dumitru Marta, reprezentantul ANPC Brăila.
Rămâne de văzut dacă şi în cât timp îşi va primi păgubitul Adrian P. contravoaloarea telefonului pierdut de către angajaţii Tabita Tour.