Tensiunile dintre Coreea de Nord și Coreea de Sud – existente de zeci de ani - sunt alimentate de testele nucleare ale Phenianului din ultimul timp.. Coreea de Sud s-a temut întotdeauna de o invazie din partea vecinei sale, iar autoritățile de la Seul cred că liderul nord-coreean, Kim Jong-un, construiește o rețea de tuneluri la granița dintre cele două țări pentru a pregăti un atac-surpriză.
Oare dictatorul nord-coreean se pregătește de o invazie în statul vecin trecându-și trupele pe sub frontieră? De aceasta se teme Coreea de Sud. Autoritățile de la Seul sunt convinse că liderul Kim Jong-un se servește de o rețea de pasaje subterane, iar tunelurile pe sub frontieră sunt deja o realitate. Patru dintre ele au fost descoperite până în prezent, dar autoritățile sud-coreene se tem că ar fi plănuite nu mai puțin de 84 de astfel de construcții secrete.
În cel mai negru dintre scenarii, 30.000 de soldați de elită ar putea trece prin aceste tuneluri în mai puțin de o oră, sunt de părere experții. Tunelurile ar fi dotate cu șine de cale de ferată și ar fi suficient de late pentru a permite trecerea tancurilor. Ar adăposti, de asemenea, depozite de arme și ar avea și dormitoare.
Autoritățile sud-coreene știu deja despre existența a patru tuneluri.
Primul a fost descoperit la 20 noiembrie 1974, când o patrulă a armatei sud-coreene a văzut fum ridicându-se de la sol. Cu o lungime de 3,5 kilometri, tunelul intra pe teritoriul sud-coreean pe o distanță de peste un kilometru, în spatele liniilor de apărare. În timp ce explorau tunelul, un ofițer american și un soldat sud-coreean au fost uciși de o bombă. La acea vreme, se estima că 2.000 de soldați puteau ieși din tunel într-o oră.
Până la 145 de metri adâncime
Cercetări ulterioare au dus la descoperirea unui al doilea tunel, în martie 1975. Nu mai puțin de 107 gropi fuseseră săpate și umplute cu apă și TNT.
Un pasaj subteran și mai adânc a fost descoperit apoi în octombrie 1978, după ce un transfug nord-coreean a oferit informații. Era săpat la o adâncime de 73 de metri și se întindea pe o lungime de 1,6 kilometri. Se estimează că a fost nevoie de șase ani pentru a-l săpa. A fost împrăștiat în jur praf de cărbune, pentru a da impresia că este vorba de o mină de cărbune abandonată, dar nu există în acel loc astfel de zăcăminte.
Astăzi, trei ziduri groase sigilează intrarea. Phenianul nu și-a recunoscut niciodată responsabilitatea construirii acestui tunel, dar altcineva nu avea cine s-o facă.
Unul dintre aceste tuneluri a devenit loc de pelerinaj turistic, dar este în continuare foarte atent supravegheat. Un ziarist de la The Daily Star a avut posibilitatea să-l viziteze și a publicat un reportaj.
Grănicerii sud-coreeni cred că nord-coreenii continuă să sape tuneluri, fie și numai pentru a crea o diversiune, deși este ineficient și ia mult timp.
Ultimul tunel a fost descoperit la 3 martie 1990, la o adâncime de 145 de metri. De atunci nu s-au mai descoperit alte tuneluri, deși autoritățile sud-coreene nu au încetat să caute, mai ales în zona demilitarizată.
Granița de 260 de kilometri dintre cele două Corei trece foarte aproape de Seul. Între cele două țări – între care niciodată nu a fost semnat un tratat de pace – există de 60 de ani o zonă demilitarizată.