Mergi la conţinutul principal

Transportul public, din nou motiv de contre în CLM

• consilierii liberali au insistat asupra proiectului propriu privind achiziţia unui parc de 50 de autobuze electrice, însă primarul a dat exemplul Clujului, unde un astfel de autobuz a costat jumătate de milion de euro, raportat la o autonomie de puţin peste 100 kilometri, solicitând o analiză mai atentă şi amănunţită a tuturor aspectelor ce ţin de o astfel de acţiziţie • “Toţi ne dorim un transport public modern, iar un viitor proiect investiţional în acest sens nu va fi un proiect al PSD-ului ori al PNL-ului, ci al oraşului Brăila”, a spus Dragomir

 

Prelungirea contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport către “Braicar” a fost subiect de dispută între consilierii opoziţiei şi primarul municipiului la cea mai recentă şedinţă a CLM, de vineri, 30 martie. Contrele au plecat de la afirmaţia consilierului liberal Adrian Tabarac potrivit căruia ponderea “subvenţiei” de la bugetul public în cifra de afaceri a operatorului “Braicar” este de 70 - 80%. Declaraţia a fost făcută într-un context mai amplu care viza propunerea PNL privind implementarea unui plan integrat de investiţii în transportul public din oraş, în sensul achiziţionării unui lot de 50 de autobuze electrice, după exemplul proiectului de modernizare a iluminatului public cu montarea de becuri tip Led, investiţie pe care municipalitatea o plăteşte în 10 ani. Iniţial, propunerea a fost înaintată ca amendament la proiectul HCLM în discuţie vizând transportul public, însă, în urma discuţiilor generale, s-a ajuns la concluzia că un asemenea subiect ar trebui propus dezbaterii CLM separat, ca proiect HCLM de sine stătător.

Primarul Marian Dragomir a ţinut să puncteze că datele vehiculate de Tabarac sunt exagerate, procentul real fiind, mult mai mic, de 53,5% ca impact al finanţării publice în total cifră de afaceri a companiei “Braicar”. Apoi edilul a declarat că, pe exemplul practic al municipiului Cluj, care a achiziţionat recent un lot de 15 autobuze electrice, este discutabilă oportunitatea dar şi eficienţa unei mega-investiţii la Brăila pentru un parc auto de 50 de autobuze similare, discurs “asezonat” cu mici “înţepături” la adresa liberalilor cărora le-a reproşat că ar fi trebuit să se documenteze mai bine pe cifre înainte de şedinţă. “Un astfel de autobuz cumpărat la Cluj a costat 500.000 euro pentru o autonomie de 105 kilometri, după care autobuzul trebuie să se retragă timp de 8 ore pentru încărcare, astfel încât să se atingă durata de viaţă a bateriei estimată la 5 ani pentru acest regim de încărcare şi de cicluri de încărcare/descărcare. Dacă procedura se face la o staţie de încărcare rapidă, durata estimată de viaţă a bateriei se reduce cu 40%. La asemenea performanţe tehnice, raportat la un volum investiţional previzionat la zeci de milioane de euro pentru parcul de 50 de maşini propus, trebuie să gândim lucrurile mult mai serios şi mai în detaliu. Toţi ne dorim un transport public modern, iar un viitor proiect investiţional în acest sens nu va fi un proiect al PSD-ului ori al PNL-ului, ci al oraşului Brăila. (...) Noi ne-am propus achiziţia a 3 autobuze electrice dar asta în cadrul unui program european care presupune o contribuţie de la bugetul local de doar 2%, restul fiind finanţare nerambursabilă, ceea ce nu se compară cu efortul presupus de achiziţia dintr-o dată a 50 de autobuze electrice cu 500.000 euro bucata”, a spus Dragomir. În completare, directorul “Braicar”, Cornel Săndulescu a subliniat că unitatea pe care o conduce nu primeşte nici o “subvenţie” de la bugetul public, ci doar încasează contraprestaţia serviciului de transport pentru categorii sociale protejate aşa cum este cazul pensionarilor cu venituri mici, iar pe viitor, al elevilor şi studenţilor din municipiu care vor primi abonament gratuit pe întreg anul calendaristic.    

Tot în şedinţa CLM de vinerea trecută s-au lămurit şi lucrurile în ce priveşte anunţata renunţare din partea “Braicar” la cursele externe care asigură legătura municipiului cu zona periurbană, mai precis cu localităţile Cazasu (traseele 11 şi 14) şi Lacu Sărat (traseul 6). Subiectul a fost adus în discuţie de către consilierul independent Lucian Căprariu care şi-a manifestat îngrijorarea faţă de impactul unei astfel de decizii în rândul călătorilor care folosesc în mod frecvent aceste linii de autobuz. În replică, Cornel Săndulescu a explicat, în linii mari, că, de fapt, renunţarea la aceste trasee se va face abia după ce va fi semnat şi va intra în vigoare viitorul nou contract de gestiune pe parte de transport public în municipiu, potrivit căruia “Braicar” va putea presta serviciul de specialitate doar în aria municipiului, ca operator unic, de respectarea acestei reguli depinzând eligibilitatea în atragerea de viitoare finanţări.

Într-un final, a fost aprobat cu majoritate de voturi (cu 8 abţineri din partea consilierilor opoziţiei) proiectul de HCLM privind  prelungirea contractului de delegare a gestiunii prin atribuire directă a serviciului de transport public local de călători încheiat cu “Braicar”.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro