O comparatie intre topul realizat anul trecut pentru tezele de la clasa a VII-a si rezultatele aceleiasi serii care este acum clasa a VIII-a arata ca nu s-au inregistrat diferente flagrante intre clasamentul realizat anul trecut si cel de anul acesta. Aceste diferente nu apar nici in mediul urban, nici in cel rural. De asemenea, procentele de promovabilitate din acest an de la clasa a VIII-a sint mai mari fata de anul trecut la clasa a VII-a si pentru ca au intervenit rezultatele foarte bune obtinute de elevi la istorie sau geografie.
Scoala 10, o surpriza placuta in top
Imediat in clasament, dupa clasele selectionate sint clasele de la Pedagogic si Waldorf. Promovabilitatea la Pedagogic a fost de 99% si la clasa a VII-a si la clasa a VIII-a, iar la Waldorf a fost de 97% la clasa a VII-a si de 96% la clasa a VIII-a. Practic, rezultate foarte bune, avind in vedere ca ambele scoli au doar cite o clasa neselectionata. Urmatoarele zece unitati scolare sint cele obisnuite sa se afle in primul esalon: "Ion Creanga", "Mihai Eminescu", "Fanus Neagu", "Al. I. Cuza", Liceul de Arta, "C. S. Aldea", "Vlaicu Voda", "Dimitrie Cantemir", "Mihu Dragomir" si "Valsan" Faurei.
Ca o surpriza, la clasa a VIII-a intre primele scoli se regaseste si Scoala nr. 10 cu 92% promovabilitate, scoala care anul trecut la clasa a VII-a obtinuse o promovabilitate de 55%. "Avem copii buni la clasa a VIII-a si am asteptat asemenea rezultate. Aceste teze sint bine venite, dar trebuie mai bine organizate astfel incit corectarea si supravegherea sa nu mai ridice suspiciuni. La limba romana de exemplu ar fi bine ca baremul sa fie mai clar. Aceste teze sint bine venite pentru ca in cazul unui examen nu toti copiii reusesc sa treaca peste emotiile inerente. Daca este vorba doar de o evaluare semestriala influenta in nota finala este mai mica, elevii sint mai relaxati. Rezultatele de clasa a VIII-a au demonstrat ca in scoala se lucreaza si daca avem cu cine putem obtine si rezultate. In schimb, la clasa a VII-a avem probleme pentru ca cei mai buni copii ne-au plecat la licee, iar din cei ramasi aproape un sfert au cerinte educative speciale, insa nu au obtinut acel certificat. Noi am incercat sa discutam cu parintii, dar multi sint plecati din tara, copiii sint crescuti de bunici si nu prea avem cu cine vorbi", a explicat directorul Scolii nr. 10, Valentina Duca. La clasa a VII-a promovabilitatea a fost de doar 56%.
"Ne luptam cu mentalitatile parintilor din cartierul Lacu Dulce"
Rezultate slabe, comparativ cu celelalte scoli din municipiu s-au obtinut la scolile: nr. 22, nr. 24, nr. 5 si "Anton Pann". Directorul Scolii "Anton Pann", prof. Cici Mihaela Bolovan, a explicat ca aceste rezultate nu o surprind pentru ca grupul tinta al scolii apartine unor medii defavorizate, familii cu parinti fara ocupatie, unii chiar semianalfabeti, iar copiii nu au nici o motivatie sa invete. "Asteptarile parintilor nu se ridica la asteptarile parintilor din oras. Ei sint multumiti daca termina opt clase. Ne luptam cu mentalitatile parintilor din cartierul Lacu Dulce. Pentru noi daca aceste rezultate cresc de la un an la altul macar cu 1% le consideram bune. Munca de acum se va vedea peste o generatie daca ne gindim la finalitatile din educatie. Cind elevii nostri vor avea copii vor reactiona altfel decit parintii lor la ideea de scoala. Noi ne mindrim si cu trei sau patru elevi care ajung la liceu. Tezele cu subiect unic sint bune si pentru ca ele stimuleaza elevii sa invete constant, pe tot parcursul celor patru ani de gimnaziu", a explicat profesoara Cici Mihaela Bolovan. In acest an de la Scoala "Anton Pann", situata in cartierul Lacu Dulce, au intrat la repartizarea computerizata 15 elevi, iar primii patru sint la liceele: Pedagogic, "Cerna" si "Saligny". Despre ei directorul spune ca au ajuns exact unde meritau. Ceilalti au intrat la scoli de arte si meserii acolo unde si-au dorit. Este loc si de mai bine, recunoaste conducerea unitatii scolare si se incearca toate metodele. Profesorii unitatii sint multumiti ca din aprilie au si mediator scolar, prezenta lui avind ca rezultat o mai buna frecventare a scolii de catre elevi. De exemplu, o fetita care voia sa renunte la scoala desi discutase cu directorul, cu dirigintele, cu profesorii, a fost convinsa sa ramina la scoala de catre mediatorul scolar. Pentru conducerea Scolii "Anton Pann" aceasta este o mare victorie, faptul ca o fata va termina macar opt clase si nu va ajunge pe strada. In aceeasi situatie se gaseste si Scoala nr. 5, Scoala "Spiru Haret", unde elevii provin din medii puternic defavorizate.
Proaste sint si rezultatele obtinute de Scolile nr. 22 si nr. 24, insa, conducerile acestor unitati scolare au refuzat sa discute sau sa furnizeze informatii, avind o atitudine total netrasparenta. La aceste scoli situate in cartierul Chercea rezultatele slabe sint cu atit mai surprinzatoare cu cit o unitate din acelasi cartier, Scoala "Nedelcu Chercea", care se confrunta cu aceleasi probleme - saracie, lipsa de interes din partea parintilor -, a obtinut rezultate mai bune.
Elevii considera tezele cu subiect unic mult mai avantajoase
Celelalte unitati scolare sint in limitele cu care ne-au obisnuit si in anii trecuti. Promovabilitatile lor variaza putin in functie de generatie, de dificultatea subiectelor, insa clasamentul practic a ramas aproximativ la fel.
Conducerea Scolii "Mihai Eminescu" apreciaza ca asupra tezelor cu subiect unic nu se pot face observatii generale comune tuturor materiilor intrucit fiecare disciplina de teza are specificul ei, programa proprie deci este necesar sa se realizeze o discutie punctuala asupra fiecarei discipline de teza. "La limba romana, atit la clasa a VII a cit si la clasa a VIII-a programa semestrului I reia, consolideaza cunostinte din anii anteriori incluzind la gramatica cunostinte de fonetica si vocabular accesibile elevilor in general. Subiectele din semestrul al II lea au vizat acele cunostinte dobindite in mod special pe parcursul semestrului avind un grad mai mare de dificultate decit cele de pe semestrul I. Daca la teza de pe semestrul I din opt itemi, formulati pe baza textului la prima vedere, trei sau patru dintre acestia erau de nivel minimal, la teza din semestrul al II lea, unu, doi itemi necesitau cunostinte minime. Acest exemplu sustine opinia conform careia gradul de dificultate al subiectelor de pe semestrul al II lea a fost mai ridicat decit pe primul semestru", a spus profesoara Maria Neicu, directorul Scolii "Mihai Eminescu".
In ceea ce priveste oportunitatea introducerii acestei forme de evaluare, conducerea scolii amintite a precizat ca in general elevii considera tezele cu subiect unic mult mai avantajoase din mai multe motive: subiectele sint unice la nivel national, sint de nivel mediu, se invata in ritm constant, evaluarea este mai obiectiva, exclude eventualul subiectivism al profesorului de la clasa, exista mai multe sanse ca un elev sa ia o nota mare pentru ca materia care trebuie pregatita este doar cea studiata de-a lungul unui semestru. Cu toate acestea, a mai spus prof. Evelina Dumitrascu, citiva elevi si parinti sint de parere ca ar trebui sa se dea teza doar la obiectele din profilul pe care-l aleg la liceu. De asemenea, o parte dintre elevi si parinti dezaproba ideea tezelor cu subiect unic, deoarece numarul de evaluari este mai mare si emotiile si stresul pe masura.
In ceea ce priveste organizarea acestor forme de evaluare, la Scoala "Mihai Eminescu" s-au inregistrat citeva dificultati, evidentiate de profesori si directori si de la alte scoli: asigurarea desfasurarii unui ritm normal al activitatilor in scoala, la clase, in perioada de evaluare a tezelor, in conditiile in care toti profesorii de limba romana, matematica si istorie sau geografie ai scolii au fost profesori evaluatori; suplinirea acestora la clase a fost dificil de organizat, recuperarea orelor a fost necesara ulterior, cu toate dificultatile pe care le implica. Pentru remedierea acestor dificultati conducerea scolii "Mihai Eminescu" a facut citeva propuneri Comisiei judetene: "Pentru a nu ne mai confrunta cu dificultatile mentionate, propunem ca tezele cu subiect unic sa se desfasoare numai in ziua de vineri, astfel incit evaluarea sa poata fi facuta vineri-simbata-duminica. Propunem ca elevii sa nu mai inscrie pe foaia tipizata numele scolii si sa existe o stampila unica pentru toate scolile tip “Teza cu subiect unic 2008” care sa fie aplicata pe teze. Consideram ca acest lucru ar asigura mai multa obiectivitate in evaluarea din Centrele de evaluare si ar conduce la scaderea numarului de contestatii", a explicat profesoara Maria Neicu.
CASETA
Inspectoratul Scolar nu vrea clasamente si analize
Si in acest an am reusit sa realizam topul scolilor dupa rezultatele la tezele cu subiect unic, desi Inspectoratul Scolar a refuzat cu obstinatie sa ne puna la dispozitie datele necesare, din motive care deocamdata ne scapa.
Inca din luna ianuarie am solicitat conducerii ISJ sa ne puna la dispozitie datele statistice necesare pentru analizarea rezultatelor, insa a refuzat. Intr-un final, dupa ce am ajuns in instanta bazindu-ne pe Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, am primit o mare parte din datele din semestrul I, insa nu toate. In semestrul II, datele statistice solicitate au fost postate pe site-ul ISJ de unde le-am putut folosi. Pentru a completa datele care lipseau din semestrul I am apelat la ajutorul scolilor, sau la datele publice din ierarhia elevilor la tezele cu subiect unic. Din toate scolile din municipiu, numai doua au refuzat sa ne ofere informatiile cerute ascunzindu-se dupa fustele ISJ si incalcind astfel legea privind accesul la informatii de interes public. Este vorba de directorii scolilor nr. 22, Georgeta Apostu, si nr. 24, Rodica Mocanu.