Miercuri, la Liceul Teoretic "Nicolae Iorga" a fost organizată o pretestare Pisa, pentru testarea propriu-zisă, care va avea loc în 2015. Această pretestare a fost realizată în 25 de şcoli din întreaga ţară. La Brăila au fost selectaţi 38 de elevi din clasele a IX-a şi a X-a. Ei au primit broşuri de câte 54 de pagini în care au regăsit cerinţele pretestării. Sorin Spineanu-Dobrotă, şeful serviciului Examene din cadrul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, a explicat că volumul de muncă pentru elevi nu a fost exagerat întrucât în primele nouă pagini erau informaţii generale despre test şi instrucţiuni pentru completarea broşurii, apoi mai existau pagini care aveau doar un desen sau doar câteva rânduri scrise. "De cele mai multe ori elevii aveau de dat răspunsuri la itemi obiectivi, foarte rar solicitânu-li-se producerea de mesaje, iar atunci când se întâmpla acest lucru elevii trebuiau să scrie maxim unul sau două rânduri. La această testare nu putem vorbi de grad de dificultate, atâta timp cât itemii nu se raportează la curriculum, ci la alfabetizarea funcţională, adică abilităţi. Elevii trebuie să fie incitaţi să găsească rezolvări, să formuleze opinii. Din toţi aceşti itemi este ilar să crezi că poţi să-i rezolvi pe toţi la nivel maxim. Există o serie întreagă de răspunsuri care nu pot fi nici corecte, nici greşite, dar fiecare este apreciat cu un anumit cod. Dacă răspunsurile elevilor se apropie de cele corecte, se ia în considerare răspunsul. Cei care rezolvă complet şi corect întreaga broşură ori sunt extratereştri, ori au ştiut subiectele", crede Sorin Spineanu-Dobrotă.
Subiectele din broşura primită de elevi au fost concepute de un consorţiu de specialişti din Europa şi Statele Unite, dar pot fi rezolvate foarte bine şi de elevii români, atât timp cât învaţă să citească, să socotească, să facă legătura între fenomene. Elevilor li se oferă informaţii în cele mai diverse forme, tabele, texte, grafice, desene, apoi trebuie să găsească răspunsurile. Deja la Evaluarea Naţională s-au folosit asemenea itemi, subiectele fiind ancorate în viaţa reală. Specialiştii din Ministerul Educaţiei doresc ca evaluările la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a să aibă itemii formulaţi tot pe acest model. "Ideea este simplă, curriculumul actual este centrat pe competenţe, ceea ce înseamnă informaţii, aptitudini şi deprinderi. Elevii la şcoală nu mai învaţă definiţii şi clasamente, ci învaţă să le aplice pe acestea în viaţa de zi cu zi, învaţă să spună definiţiile cu vorbele lor, ceea ce înseamnă că înţeleg, nu memorează mecanic", a mai precizat Sorin Spineanu-Dobrotă.
Cei interesaţi de rezolvarea de subiecte tip PISA pot găsi o broşură de antrenament pe site-ul Ministerului Educaţiei.