Aceasta reactie a primarului i-a fost solicitata de reporterii nostri dupa ce, intr-o conferinta de presa, directorul teatrului, Veronica Dobrin, si directorul de scena Victor Ioan Frunza au anuntat, cu parere de rau, ca toate eforturile de a termina cele doua premiere, doua spectacole eveniment, se lovesc de lipsa de fonduri. Luni si marti, pe scenele de la "Maria Filotti" s-au prezentat repetitii generale l-a care au avut acces prietenii teatrului.
"Noi am prezentat spectacolele in acest stadiu din mai multe motive. Am vrut sa aflam care este reactia publicului fata de aceste montari, sa stirnim interesul publicului larg si sa atragem atentia administratiei ca avem nevoie de bani pentru a le finaliza. Stiu ca mereu ni se spune ca nu ne-am realizat partea noastra de venituri proprii. In bugetul din acest an ar fi trebuit sa realizam 4,5 miliarde de lei vechi din bilete, adica 25% din bugetul teatrului. Daca am avea 200 de spectacole pe an, cu o medie de 10 milioane de lei incasari pe spectacol, abia am ajunge la 2 miliarde. Venituri proprii 25% pentru un teatru cu subordonare locala inseamna foarte mult. Alte teatre din tara au venituri proprii intre 4 si 8%. Cheltuielile sint mari pentru productiile teatrale, dar avem un standard si nu putem sa mergem cu improvizatii", a spus directorul Veronica Dobrin.
Directorul de scena Victor Ioan Frunza a spus ca aceste repetitii cu public nu au fost facute voit, ci din necesitatea de a arata cum se lucreaza in teatru, ca se munceste foarte mult, si solicitarile financiare pentru productiile teatrale nu sint mofturi. "Ne-am asumat riscuri foarte mari cind ne-am prezentat in fata publicului cu opera incompleta. Noi am constatat ca finantarea este insuficienta si aveam doua solutii. Puteam sa asteptam pina cind vom avea banii sa le terminam, nu se stie cind, sau sa muncim, pronind de la principiul ca trupa apartine comunitatii si trebuie sa semnaleze ca actorii, creatorii isi vad de treaba. Scopul acestor reprezentatii, un sacrificiu asumat, a fost sa-i sensibilizam pe finantatori, pe spectatori. Cu aceasta ocazie am demonstrat si forta actorilor de a se descurca in situatii limita. Datorita fortei actorilor am reusit ca printre cirpe murdare sa aratam o lume a curateniei in “Desteptarea primaverii”. S-a muncit de la 1 august cite 18 ore pe zi, fara simbata, fara duminica, si nu este o metafora. Acest lucru chiar se intimpla si am considerat ca trebuie facut public. Singura metoda pe care am vazut-o au fost aceste repetitii cu public. Ar fi foarte usor ca actorii sa se transforme in functionari culturali", a explicat directorul de scena Victor Ioan Frunza.
Marea dezamagire a reputatului director de scena este aceea ca perceptia autoritatilor, a comunitatii asupra trupei la nivel local este departe de ceea ce merita. Victor Ioan Frunza a spus ca daca ar compara trupa braileana cu oricare alta din tara, cu exceptia celor din Bucuresti, ea ar iesi pe primul loc, si ca atunci cind se vorbeste despre defectele trupei, ar trebui sa se tina seama de faptul ca sint mult mai multe calitatile. Lui Victor Ioan Frunza i se pare foarte ciudat ca de cite ori se organizeaza tot felul de evenimente in oras cei mai buni profesionisti in arta spectacolului nu sint angrenati, in schimb se aduc tot felul de trupe si actori din subsolul cultural pe bani frumosi.
Interesant este faptul ca la aceste repetitii cu public au fost invitati toti consilierii municipali, insa nu au venit decit doi, Victor Neagu si Mihaela Picu, ambii de la PD. Mai mult, unii au fost contactati personal de reprezentantii teatrului, si-au confirmat prezenta, insa nu au aparut. Un exemplu in acest sens este consilierul Petrica Popa de la PNL.
"Desteptarea primaverii", spectacol obligatoriu pentru parinti si cadrele didactice
Repetitia cu public din sala Mare, "Desteptarea primaverii" de Frank Wedekind, a demonstrat puterea unui text si dupa 100 de ani. Problemele adolescentilor, indiferent de modul in care sint imbracati si de tehnologia care ii inconjoara, sint aceleasi. Framintarile lor, transformarile lor pun adultilor aceleasi probleme si in functie de cum stiu adultii sa reactioneze adolescentii au sanse, sau nu sa se dezvolte normal. "Desteptarea primaverii" este un spectacol obligatoriu pentru profesori si pentru parinti, insa si adolescentii pot invata ca gesturile lor impulsive au consecinte dramatice.
Stadiul in care a fost prezentat publicului, cu decorul de acum zece ani din "Nota zero la purtare" si cu costume prafuite, a rapit mult magia pe care doreste de fapt creatorul, Victor Ioan Frunza, sa o aduca pe scena. Cu toate acestea, povestea si forta tinerilor actori care au debutat pe scena braileana a sensibilizat publicul, l-a rascolit si, probabil, a schimbat multora mentalitatea in privinta adolescentilor, acesti vesnici neintelesi.