Tarifele de utilizare a autostrăzii Comarnic - Braşov vor fi cele mai mici din Uniunea Europeană, acestea ţinând cont de puterea de cumpărare a cetăţenilor români, potrivit ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova.
Conform datelor prezentate pe site-ul ministrului delegat, nivelul tarifelor va fi de 5,7 lei fără TVA, 7 lei cu TVA pentru un autoturism, pentru toţi cei 60 km, de la intrarea pe podul Breaza şi până la ieşirea în Cristian. Pentru distanţe mai mici, tarifele sunt reduse, în funcţie de numărul de km parcurşi pe autostradă. De exemplu, pentru distanţa Comarnic - Sinaia tariful va fi de 2,8 lei fără TVA, respectiv 3,5 lei cu TVA pentru un autoturism.
„Acestea sunt cele mai mici tarife de autostradă din UE, modul de stabilire a acestora ţinând cont de realităţile concrete din România, respectiv de puterea de cumpărare a cetăţenilor români", scrie Dan Şova pe site-ul său.
Ministrul delegat precizează că autostrada Comarnic - Braşov va avea 60 de km lungime, din care 53,215 km autostradă propriu-zis şi încă aproximativ 7 km legăturile (tot în regim de autostradă) spre localităţile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov.
Autostrada va începe la intersecţia între DN1 şi DJ 101R (podul dinspre Breaza) şi se va termina la Cristian, unde se va asigura legătura atât spre Ghimbav, cât şi spre DN73, în apropierea Centurii Braşovului.
Reducere teoretică de costuri
În plus, spune Şova, potrivit Agerpres, preţul pe kilometru pentru autostrada Comarnic-Braşov a fost redus, în urma negocierilor, cu peste şapte milioane euro faţă de preţul negociat în 2010, de la 35.281.737 euro/km la 28 milioane euro/km,
„ Pentru o comparaţie cu negocierea din 2010, informez că preţul mediu pe km pentru construcţia autostrăzii de munte Comarnic - Braşov este 28 milioane euro/km (fără TVA). Preţul negociat de PD-L în 2010 pentru aceeaşi autostradă a fost de 35.281.737 Euro/km (fără TVA). Se poate observa uşor că am făcut o reducere a preţului pe km faţă de 2010, ca urmare a negocierilor, de peste 7 milioane euro. Tradus în procente, înseamnă mai puţin cu peste 20%", a explicat Dan Şova.
Acesta a subliniat că, în cazul autostrăzii Comarnic - Braşov, nu s-a înţeles Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale cu constructorii, „spre deosebire de negocierile din 2003 şi 2010", ci negocierile s-au făcut cu finanţatorii la masă şi, în plus faţă de finanţatorii privaţi, au participat permanent reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii (BEI) şi ai Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care sunt, de asemenea, interesaţi să finanţeze Comarnic - Braşov.
„Preţul este, deci, stabilit în condiţiile în care analiza costului acestei autostrăzi s-a făcut de către CNADNR, de către experţii consorţiului, s-a făcut şi de către celălalt consorţiu, s-a făcut de către un consultant extern independent şi de către experţii băncilor finanţatoare", menţionează Dan Şova.
Ceea ce uită să precizeze ministrul Şova este valoarea dobânzilor ce vor fi plătite pentru finanţarea autostrăzii, pe perioada celor 30 de ani de contract, valoare care ar putea duce preţul final pe kilometru dincolo de valoarea de 35 de milioane de euro.
Trei ieşiri şi 10 km de tunel
Autostrada va avea 3 ieşiri, respectiv între Sinaia şi Buşteni, la Predeal şi la Râşnov, 19 viaducte, în lungime totală de 2,964 km, 15 poduri, în lungime totală de 0,135 km, şi aproximativ 20 km de tuneluri, câte 9,77 km de tunel pe fiecare sens: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Buşteni şi 3,7 km la Predeal.
Din cei aproximativ 60 km de autostradă, aproximativ 40 km (adică partea fără tuneluri) au un cost total de 1.070 milioane euro, iar cei aproximativ 20 km de tuneluri (9,77 km pe fiecare parte) au un cost total de 396,368 milioane euro. În cazul tunelelor, de exemplu, standardul de cost pentru tunel autostradă de munte este 27 milioane Euro/km (fără TVA), iar în urma negocierilor, preţul obţinut este de 20 milioane Euro/km (fără TVA), adică mai puţin cu 7 milioane euro pe km, spune Şova.