• o prevedere a Codului Fiscal, despre existenţa căreia n-a avut nimeni habar până acum, vine să majoreze costul cu practicarea unui sport la nivel de hobby sau de performanţă • şcolile care au săli de sport trebuie să perceapă taxă pe clădire şi teren la momentul închirierii acestora către cluburile sportive din Brăila • vestea a venit ca un duş rece la unităţile şcolare, odată cu o adresă a Primăriei Brăila care le înştiinţa cu privire la această obligaţie fiscală • grav este şi că taxele ar trebui percepute retroactiv, începând cu februarie 2012 • directorii de şcoli aşteaptă lămuriri de la Primărie pe acest subiect şi au amânat încheierea de noi contracte cu asociaţiile şi cluburile sportive
Sportul devine încet dar sigur, prohibitiv pentru brăilenii care doresc să facă mişcare dar şi pentru cei mai ambiţioşi care vor să facă performanţă în disciplina pe care au ales-o. După ce Curtea de Conturi a dat lovitura de graţie stabilind că finanţarea publică de la Primărie şi Consiliul Judeţean către sportul brăilan ar fi fost ilegală, iar banii alocaţi, sute de mii de euro, trebuie recuperaţi de la cluburile sportive, o nouă şicană vine să afunde lucrurile şi mai mult. Organizaţiile sportive se văd obligate să plătească, în afară de tariful stabilit de şcoală pentru închirierea sălii de sport, şi două taxe locale: una pe clădire, iar a doua pe terenul aferent acesteia. Pare incredibil, dar chiar aşa stau lucrurile. Mai grav însă, procedura de închiriere este complet „gripată” la acest moment, după ce municipalitatea a atenţionat şcolile care au în administrare săli de sport că ar trebui să impună celor cărora le închiriază şi aceste taxe locale. Blocajul a survenit din cauză că unităţile de învăţământ nu ştiu cum să calculeze această taxă. Culmea, în timp ce cluburile sportive bat disperate din uşă în uşă pe la şcoli poate-poate găsesc înţelegere pe undeva, administraţia locală nu ne-a putut spune clar ce impact vor avea cele două taxe asupra tarifului final de închiriere. Incertitudinea care guvernează acum relaţia dintre şcoli şi cluburile sportive, îi face pe antrenori să se aştepte la ce este mai rău, adică la o majorare consistentă a costului cu închirierea unei săli de sport şi se gândesc cu groază dacă vor mai putea continua activitatea cu tinerii şi copiii care se încăpăţânează să spună NU unei vieţi sedentare.
Scurtcircuit în procedura de închiriere a sălilor de sport în oraşul nostru: cluburile şi asociaţiile sportive se plâng că se tergiversează încheierea de noi contracte pe motiv că şcolile nu sunt lămurite cu privire la două taxe care ar trebui să facă parte din tariful final de închiriere al respectivelor spaţii. Aşa cum este şi logic, pe perioada sezonului rece, cluburile sportive îşi mută activităţile în sălile de sport administrate de unităţile locale de învăţământ, iar accesul le este asigurat pe baza unor contracte care stabilesc şi un tarif cu ora pentru închiriere. Media de până acum era undeva la 30 – 50 lei/ora, dar lucrurile au fost date complet peste cap de introducerea în ecuaţie a unei taxe pe clădire şi încă una pe terenul aferent pe care unităţile şcolare ar trebui să le încaseze şi apoi să le vireze bugetului local, odată cu închirierea acestor săli. Mai mult, Direcţia Finanţelor Publice din cadrul Primăriei Brăila a trimis recent tuturor şcolilor care deţin în administrare săli de sport, de pe urma cărora obţin venituri din închiriere, o adresă prin care li se solicită să-i pună la dispoziţie toate contractele încheiate în ultimii 5 ani, pentru închirierea sălilor de sport. Evident, această solicitare a creat panică în rândul administratorilor acestor spaţii care nu ştiu la ce să se aştepte. Cum informaţiile pe acest subiect sunt extrem de vagi, evident că zvonistica a prins amploare: se discută pe la colţuri despre iminenţa imputării sumelor reprezentând aceste taxe aferente ultimilor 5 ani, alţii spun că doar pe anul în curs. La alte şcoli conducerile sunt sigure că impactul taxei în tariful final va fi extrem de dramatic, motivat de faptul că şi sălile au suprafeţe mari, la fel şi terenurile aferente. Dar din toată această incertitudine, antrenorii şi proprietarii de cluburi şi asociaţii sportive, dar mai les copiii şi tinerii care le frecventează, sunt cei care au de suferit. Pe de o parte, tinerii nu mai pot desfăşura antrenamentele în aer liber, motivat de faptul că a venit frigul, iar cluburile, îşi pierd clienţii care nu vor să rişte să prindă vreo răceală, ori un guturai.
Taxele se percep retroactiv, din februarie 2012
Toate aceste „frământări” îşi au izvorul în prevederile actualului Cod Fiscal modificat şi updatat, plus normele de aplicate care spun că “Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, persoanelor juridice, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri”, după cum ne-a comunicat Primăria Brăila ca răspuns la întrebarea ce este cu aceste două taxe. Cu alte cuvinte, unităţile şcolare care au în concesiune sau în regim de închiriere sălile de sport va trebui să calculeze această taxă pe clădire şi să o reflecte în tariful pe care-l percep în relaţia cu asociaţiile şi cluburile sportive, la fel şi pentru taxa pe terenul aferent sălilor de sport. Altfel spus, peste tariful perceput până acum şcolile ar trebui să ia în calcul şi aceste două taxe. Şi nu doar de acum înainte, ci şi retroactiv, mai precis începând cu luna februarie 2012. Iar banii pentru aceste două taxe ar trebui recuperaţi de la cluburile şi asociaţiile sportive cu care au avut contracte pentru săli, indiferent că discutăm de perioade de contractare exprimate în luni, ori în fracţiuni de zile sau ore. Ce se întâmplă în cazurile în care s-au desfiinţat persoanele juridice care au închiriat din 2012 încoace greu de spus.
„Întrucât clădirile utilizate de către unităţile şi instituţiile de învăţământ au fost închiriate către persoane juridice, pentru perioada 01.02.2012 - 31.12.2015, taxa pe clădiri este datorată de către utilizatorul final. Începând cu anul 2016: pentru contractele de închiriere mai mari de 1 lună, locatarul are obligaţia să platească taxa pe clădiri până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului; pentru contractele de închiriere de 1 lună, persoana juridică de drept public (unitatea şcolară) care transmite dreptul de închiriere are obligaţia să colecteze taxa de la locatar şi să o verse la bugetul local, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului”, se mai arată în adresa de răspuns a municipalităţii.
Ce spun experţii în fiscalitate
După cum ne-au explicat specialiştii locali în fiscalitate, cele două taxe sunt locale şi este în sarcina municipalităţii să lămurească rapid şcolile cu privire la cuantumul acestor taxe şi a modalităţilor de colectare şi virare la buget. Un alt aspect interesant al problemei semnalat de specialişti se referă la faptul că bugetul local nu poate încasa atât impozit cât şi taxe pentru sălile de sport şi terenul aferent. Logica legiuitorului a fost aceea de a pasa obligaţia fiscală de la şcoală (care în mod normal plăteşte impozite pe teren şi clădiri) către cei care închiriază sălile, însă doar pe bucăţica de imobil şi terenul aferent pentru care se încheie contractul cu şcoala.
Experţii au dat şi un exemplu menit să lămurească, măcar în parte, lucrurile. O şcoală are de plătit un impozit de A lei/an pentru clădiri şi B lei/an pentru teren, iar ponderea suprafeţelor clădirii şi terenului sălii de sport este de 5%, respectiv 10% din suprafeţele impozitate. Atunci taxa pe clădire percepută la închiriere către cluburi este de 5%xA/an pentru clădire şi 10%xB/an pentru teren. Mai departe, sumele rezultate se împart la 12 luni, dacă perioada de închiriere se exprimă în luni, şi se poate merge cu calculul până la nivel de fracţiune cu ora. De asemenea, mai trebuie subliniat că legiuitorul a permis şi acordarea de eventuale reduceri la plata acestor taxe, acesta fiind atributul Consiliului Local Municipal care poate umbla la coeficienţii de calcul.
O parte dintre şcoli au pus pe pauză închirieriile
Aşa cum aminteam mai devreme, conducerile şcolilor care au spre închiriere săli de sport, au primit cu reţinere şi îngrijorare vestea că trebuie să calculeze şi să reţină cele două taxe.
“Am primit o adresă de la finanţe (Direcţia Finanţelor Publice din cadrul Primăriei Brăila – n.r.), prin care ni s-au solicitat contractele de închiriere a sălii pe ultimii 5 ani. Am fost informaţi că noul Cod Fiscal impune o taxă pe clădiri şi terenuri despre care nu ştim încă detalii legate de sumă ori mod de calcul, sau cine trebuie să o suporte. În aceste condiţii, am sistat orice închiriere a sălii. La acest moment niciun club sportiv nu mai desfăşoară activităţi în sala noastră. E o problemă, pentru că a venit deja frigul, vechii noştri colaboratori tot îşi manifestă intenţia de a relua activitatea. Dar noi chiar nu ştim ce ar trebui să facem. Sunt convinsă că Primăria va găsi o soluţie, pentru că, după cum ştiţi, noi avem aceste săli în administrare, ele sunt ale Primăriei şi veniturile le împărţim tot în mod egal, 50% noi, 50% bugetul local. Pentru noi erau nişte venituri stabile, din care rezolvam în primul rând întreţinerea şi reparaţiile sălii. Erau binevenite”, a precizat Victorina Ciomârtan, directorul şcolii Gimnaziale “Mihai Eminescu”
Cam acelaşi punct de vedere este împărtăşit şi de către conducerea Şcolii „Fănuş Neagu” din cartierul Radu Negru. “Este vorba de taxă pe teren şi pe clădire, asta ni s-a comunicat şi nouă în scris de la Direcţia Finanţelor însă nu s-a stabilit nici coeficientul. În prezent suntem într-o procedură de clarificare astfel încât nu pot să vă spun acum cât are de plătit fiecare. Codul fiscal promovat pentru 2016 - asta este explicaţia de la Direcţie în acele documente - impune plata impozitului pe teren şi clădire. Eu le-am explicat antrenorilor această situaţie. Urmează să ne clarificăm. Deocamdată facem o corespondenţă în determinarea fiecărui cod de clădire astfel încât să ştim valoarea clădirii pe fiecare cod pentru că noi acum avem o valoare totală a şcolii şi trebuie să ne zică cineva cât valorează sala de sport. Nu ştiu să spun suma”, ne-a declarat Emilia Meiroşu, director la Şcoala “Fănuş Neagu”, adăugând că, din punctul său de vedere, există un risc ca antrenorii să spună că nu pot plăti chiria. „La şcoala noastră se face karate, tenis şi fotbal. În momentul de faţă se respectă contractele în vigoare. Eu nu pot să dau afară antrenorul de karate care lucrează cu copiii de dinainte să ajung eu director. Vom vedea. Eu nu cred că poate fi o sumă foarte mare. Niciun om nu pleacă din şcoală. Noi nu avem niciun interes să îi dăm afară mai ales că ce plătesc ei, adică chiria, înseamnă venituri şi pentru şcoală şi pentru Consiliul Local şi deserveam şi o dorinţă a comunităţii că sunt mulţi copii care vor să facă şi activităţi extraşcolare”, a încheiat sursa citată.
Dan Gheorghiţă, ISJ Brăila: „Şcolile îşi vor face singure calculele”
Contactat de reporterii „Obiectiv”, inspectorul şcolar general adjunct, Dan Gheorghiţă a precizat că fiecare şcoală va trebui să-şi facă singură calculele pentru stabilirea cuantumului celor două taxe. “Unităţile de învăţământ au primit câte o adresă de la Direcţia Finanţelor Publice Locale cu această taxă pe teren şi clădire care se calculeaza în funcţie de valoarea de inventar a spaţiului sau a clădirii care urmează a fi închiriată. În funcţie de valoarea ei şi de numărul de zile sau de luni pentru care respectivul doritor va închiria se va calcula cât trebuie să plătească. Până acum această taxă nu s-a plătit, cei care închiriau plăteau doar chiria pe oră conform hotărârii din Consiliul de Administraţie al unităţilor de învăţământ. Spre exemplu, dacă s-a stabilit 50 lei pe oră şi antrenorul închiria 10 ore pe lună asta înseamnă că plătea 500 de lei. Acum mai trebuie să plătească şi această taxă pe clădire. Nu ştiu să spun care va fi suma finală pentru că fiecare unitate de învăţământ va calcula preţul”, a punctat sursa citată, adăugând că fiecare şcoală are propriul tarif de închiriere a sălii de sport, valorile fiind cuprinse, în medie, între 30 şi 50 lei pe oră. (Vom reveni)