Taxa pentru autostrăzi noi - doar un impozit în plus | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Taxa pentru autostrăzi noi - doar un impozit în plus

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, nu ştie deocamdată cât va genera acciza de 7 eurocenţi la litrul de carburant, dar spune că şi-ar dori ca din suma colectată să fie finanţate doar autostrăzile, nu şi drumurile naţionale.
"Nu ştiu, eu cel puţin, nu am idee la acest moment care va fi suma colectată din aceşti 7 eurocenţi. Sunt mai multe discuţii (...). Dorinţa este să se finanţeze fie autostrăzi, alţii susţin să se finanţeze autostrăzi şi drumuri naţionale. Dacă mă întrebaţi, ca opinie personală, eu aş vrea să finanţeze numai autostrăzi", a spus şova, la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.
El a arătat că taxa va intra în buget, iar intenţia politică este că din ea să fie finanţate integral autostrăzi sau autostrăzi şi drumuri naţionale, discuţiile legate de acest aspect fiind tehnice.
"În Legea Finanţelor Publice funcţionează două principii foarte clare: primul este acela al neafectării veniturilor bugetare, deci nu ai voie să afectezi, să spui «Venitul X va finanţa cheltuiala Y» şi principiul anualităţii, în sensul că toate le raportezi la cheltuielile totale anuale. Dacă respecţi aceste două principii este imposibil din punct de vedere tehnic să spui «Aceşti bani se duc acolo»", a spus Şova.
Şova a precizat, răspunzând unei întrebări din partea moderatorului, că nu este în măsură să ofere garanţii legate de utilizarea banilor.
Acciza va fi introdusă la litrul de benzină sau motorină, banii astfel colectaţi urmând să fie vărsaţi într-un fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră.

BEI, BERD şi BM, interesate să finanţeze Comarnic-Braşov

Pe de altă parte, Dan Şova a anunţat ieri că firma care va construi autostrada Comarnic - Braşov va fi desemnată în decembrie, că lucrările estimate la 1,2-1,3 miliarde euro ar putea începe în aprilie, iar de finanţarea proiectului s-au arătat interesate BEI, BERD şi Banca Mondială.
"La precedentele două încercări s-a făcut o greşeală foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toţi, cu constructorii - asta e negocierea competitivă, negociezi contractul cu constructorii - şi repartizarea riscurilor fără să cheme la masă potenţialii finanţatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare, (...) inclusiv instituţiile financiare internaţionale BEI, BERD, Banca Mondială, care şi-au manifestat interesul de a finanţa, parţial, normal, această autostradă, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada", a afirmat Şova la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.
Întrebat despre celelalte bănci, el a afirmat doar că acestea sunt din Uniunea Europeană.
Pentru tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov, ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor şi Impregilo - Salini. La începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction a anunţat cã se retrage.
Constructorii autostrăzii vor fi desemnaţi la 9 decembrie, ulterior fiind posibile şi contestaţii, a spus Şova. Costul de construcţie al autostrăzii este în jur de 1,2 - 1,3 miliarde euro, iar lucrările vor începe în luna aprilie a anului viitor şi ar putea fi încheiat în 2016 sau 2017.
"Depinde de două lucruri: de problemele geologice pe care le găsesc pe parcurs, pentru că sunt vreo trei tuneluri de făcut şi nu va fi foarte uşor, şi depinde şi de vreme. Dacă îi ajută vremea, termină până la sfârşitul lui 2016, dacă nu-i ajută vremea termină probabil în vara lui 2017", a spus ministrul.
Limita de viteză va fi de 130 kilometri/oră, iar taxarea autostrăzii, în lungime de 58 de kilometri, ar putea fi făcută la tariful de 3 euro/suta de kilometri.
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa)-Aktor (Grecia), a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.

Autostrăzi şi declaraţii paralele

Pe de altă parte, Şova a afirmat că la sfârşitul lui 2014 ar putea începe construcţia autostrăzii Sibiu - Braşov, iar un an mai târziu şi lucrările pentru Sibiu - Piteşti, proiectele având nevoie de actualizarea studiilor şi a indicatorilor. Construcţia ar putea dura 3 ani - 3 ani şi jumătate în cazul primei, respectiv 2 ani şi jumătate pentru cealaltă - termen total nerealist, dată fiind dificultatea proiectului.
"Cele două autostrăzi nu se intersectează din punctul de vedere al sursei de finanţare. Neexistând o variantă prioritară înseamnă că amândouă sunt la fel de importante, şi Sibiu - Piteşti, şi Sibiu - Braşov. Diferenţa între cele două este că Sibiu - Piteşti se află pe reţeaua principală din reţeaua trans-europeană de transport, iar Sibiu-Braşov se află pe reţeaua extinsă. Autostrăzile din reţeaua principală se finanţează întotdeauna din fonduri de coeziune, şi avem 3 miliarde euro fonduri de coeziune pentru perioada 2014 - 2020, şi o parte dintre ele vor fi folosite pentru finanţarea autostrăzii Sibiu - Piteşti, iar Sibiu - Braşov se finanţează din fonduri de dezvoltare regională", a spus Şova.
Legat de autostrada Craiova - Piteşti, ministrul a afirmat că procedura este prelungită, iar rezultatul ar putea fi dat în februarie sau în martie.
"Se face Suplacu de Barcău - Borş până în 2016, se face Sebeş - Turda până în 2016, se face Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş până în 2016, rămâne o porţiune de 101 kilometri între Suplacu de Barcău şi Gilău, pentru care am anunţat la Comisia de Buget - Finanţe, vom încerca să găsim o soluţie şi să o facem publică până în aprilie-mai", a spus Şova, răspunzând unei întrebări legate de autostrada Transilvania.
În luna iunie a acestui an a fost deschis tronsonul Deva-Orăştie, iar în decembrie vor fi inaugurate lotul 1 Lugoj - Deva şi Orăştie - Sibiu, loturile 1,2 şi 4, potrivit sursei citate. "Anul acesta, în decembrie se dau în total 115,5 kilometri", a mai spus Şova.

O scrisoare pierdută continuă la Ministerul Transporturilor

Pe de altă parte, Dan Şova, spune că nu a căutat niciodată contractul cu Bechtel, ci l-a cerut Ministerului Transporturilor şi că nu are informaţii dacă documentul a fost găsit, dar constructorul american a promis să trimită o copie legalizată.
"Eu nu l-am căutat niciodată, pentru că acest contract este la Ministerul Transporturilor. Eu am cerut să mi se dea contractul, şi Ministerul Transporturilor nu l-a găsit. Ca atare s-au declanşat procedurile, inclusiv de natură penală", a spus Şova. Întrebat dacă documentul a fost găsit, ministrul delegat a răspuns că nu are informaţii în acest sens.
"Este un dosar la Parchet, este formulată şi o cerere de către Corpul de Control al primului ministru la Bechtel, şi Bechtel a promis că ne va trimite o copie legalizată a contractului ca să îl avem. Eu anticipez că undeva în februarie-martie la anul va fi, şi va fi şi publicat", a afirmat el.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro