• începând cu anul viitor, s-ar putea plăti taxă de poluare în funcție de vechimea mașinii • pentru motorizarea Euro 2 taxa ar putea crește la 1.900 lei pe an • propunerea este inclusă în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), angajament pe care România și l-a asumat față de Comisia Europeană • în Brăila sunt înmatriculate aprope 40.000 de mașini cu peste 20 de ani vechime
Vești proaste pentru posesorii de autoturisme mai vechi! Pentru anul viitor se pregătește o taxă uriașă pentru mașinile poluante! Vizate sunt autovehiculele cu norma Euro 2, pentru care în prezent românii plătesc un impozit de aproximativ 100 de lei, sumă care ar putea crește, începând de anul viitor, la 1.900 de lei pe an. Proiectul face parte dintr-o obligație pe care România trebuie să o îndeplinească față de Comisia Europeană, fiind o măsură inclusă într-un jalon din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Oficialii din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) au confirmat că se are în vedere impunerea unei suprataxări pentru mijloacele de transport poluante, pe principiul „poluatorul plătește”, dar sunt prevăzute și alte schimbări care îi vizează și pe transportatori. „Acest jalon este responsabilitatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și se referă la intrarea în vigoare a legislației ce vizează implementarea unui sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru autovehiculele grele de marfă și a unor taxe mai mari pentru vehiculele mai poluante, de pasageri, cum ar fi autobuzele și autocarele, pe baza principiului «poluatorul plătește»”, a explicat subsecretarul de stat în MIPE, Răzvan Popescu, pentru ”Obiectiv”. Potrivit sursei citate, România are termen să implementeze noua taxare până la jumătatea acestui an. Numai că, între timp, precizează MIPE, vor continua negocierile cu Comisia Europeană privind noua impozitare, ceea ce înseamnă că proiectul ar putea suferi modificări. „Vom avea acum și, probabil, vor mai urma negocieri pe formă cu Comisia Europeană, având în vedere impactul foarte mare pe care l-ar avea această nouă taxare asupra populației”, a mai adăugat reprezentantul MIPE.
În Brăila, aproape 40.000 de mașini au peste 20 de ani vechime
Supraimpozitarea vehiculelor cu emisii poluante ridicate este deja o practică obișnuită în multe țări europene, însă autoritățile române nu au reușit până acum să implementeze un astfel de proiect. Dar nu pentru că nu s-a dorit la nivel guvernamental, ci pentru că, în trecut, o astfel de taxă propusă în România a fost anulată de Curtea Europeană de Justiție. „Cum vine asta? Păi atât timp cât am o mașină veche înseamnă că nu îmi permit una mai nouă. Tot pe noi, ăștia mai săraci, ne plesnește statul cu taxe mari? Chiar nu are logică această taxă. Păi dacă aveam bani pentru asemenea taxe nu mai bine îmi luam eu o mașină mai nouă? Înțeleg ideea: vor să descurajeze mașinile poluante, dar pe spinarea cui? ”, s-a plâns Marius S. un șofer din Brăila.
Practic, proiectul presupune taxarea proprietarului la înmatricularea unei mașini vechi, dar și mărirea impozitului local, în funcție de norma de poluare.
În România peste 3 milioane de mașini sunt mai vechi de 20 de ani. Dintre acestea, în Brăila, potrivit datelor puse la dispoziție de către conducerea Direcției Regim Permise și Înmatriculări a Vehiculelor Brăila sunt în evidențe 39.857 de autoturisme înmatriculate care au peste 20 de ani vechime.