Curtea de Apel Galaţi a dat, în final, undă verde începerii lucrărilor la amplul proiect cu finanţare europeană de circa 30 de milioane de euro şi care vizează modernizarea bătrânului Bulevard Dorobanţi. Verdictul instanţei a fost foarte clar: a respins toate contestaţiile formulate de participanţii la licitaţie ale căror oferte au fost respinse de către Comisia Anghelescu şi a dispus continuarea procedurii de adjudecare a contractului. Autorităţile răsuflă uşurate după aflarea rezultatului dat de CA Galaţi - organismul de mediere desemnat în cadrul procedurii de licitaţie - pentru că astfel a fost evitat un pericol major, acela al pierderii finanţării din cauza tergiversării adjudecării contractului. În plus, se pregătesc pentru semnarea contractului cu marele câştigător, asocierea de firme roş-portocalii "Tancrad", "Euro Construct", "Max Boegl" şi "Swietelsky Baugesellschaft". Una peste alta, lucrările vor costa aproape 100 milioane lei (fără TVA), cunoscut fiind faptul că oferta celor de la "Tancrad" & Co a fost cea mai scumpă în comparaţie cu "scorurile" la care contraofertanţii se angajau să finalizeze cu succes contractul. Când ar urma să înceapă lucrările? Optimist, edilul- şef a spus că, dacă va permite vremea, cel mai târziu în februarie!
La finele săptămânii trecute s-a jucat ultimul act în mult-prea-lungul prolog al Proiectului "Modernizarea Bulevardului Dorobanţilor", iar ultimul cuvânt l-a avut instanţa gălăţeană. Curtea de Apel s-a pronunţat în favoarea câştigătorilor desemnaţi de Comisia Anghelescu. Mai concret, prin pronunţarea din 16 decembrie instanţa a respins contestaţiile formulate de "Alpine Bau GmbH" în asociere cu "Mari Vila Com" şi de firma "Vega 93" în asociere cu "Arcada Company", menţinând raportul procedurii din august, întocmit de autoritatea contractantă prin Comisia de licitaţie condusă de Stoica Anghelescu, directorul economic al Primăriei Brăila. Mai mult, a dispus în mod expres continuarea procedurii de atribuire a contractului de lucrări "Modernizarea B-dului Dorobanţilor, Municipiul Brăila".
Acum, lucrurile sunt foarte clare pentru toată lumea, mai ales că hotărârea CA Galaţi este executorie, aşa că este de aşteptat să fie demarate lucrările. "Aşa cum am precizat de fiecare dată pe tema licitaţiei privind lucrările la Bulevardul Dorobanţilor, ne-am dorit, ca autoritate contractantă, ca decizia dată de instanţă să permită începerea lucrărilor indiferent de cine ar fi câştigat. Acum, că lucrurile sunt foarte clare, urmează ca în cursul săptămânii viitoare (săptămâna aceasta - n.r.) să invităm câştigătorii licitaţiei să semnăm contractul, iar dacă vremea va permite şi în funcţie de organizarea şantierului să înceapă efectiv lucrările cel mai târziu în februarie", ne-a declarat edilul-şef Aurel Simionescu, adăugând că lucrările se vor efectua pe tronsoane, pentru a nu da complet peste cap circulaţia pe bulevard.
Pe scurt despre oferta şi firmele câştigătoare
Asocierea "Tancrad", "Euro Construct", "Max Boegl" şi "Swietelsky Baugesellschaft" a avansat cea mai scumpă ofertă, angajându-se să execute lucrările contra sumei 99,9 milioane lei fără TVA, cu o diferenţă infimă în minus faţă de valoarea estimată a contractului - 100 milioane lei (exclusiv TVA). Ca şi ceilalţi ofertanţi, cu excepţia austriecilor de la "Alpine Bau GmbH", câştigătorii au oferit o perioadă de garanţie de 10 ani pentru lucrările din proiect. Ca termen de comparaţie, strict pe partea de preţ oferit, "joint venture"-ul reprezentat de "Vega '93" s-a angajat că va finaliza lucrările cu 65,64 milioane lei (fără TVA), în timp ce asocierea "Alpine Bau GmbH" împreună cu "Mari Vila Com" a avut cel mai mic preţ, de 62,28 milioane lei (fără TVA). Ultimul ofertant, consorţiul format din "Delta ACM", "Confort" şi "Martin Rose", a oferit un preţ de 75,92 milioane lei (fără TVA).
Aşa cum mai prezentat şi în alte materiale pe tema licitaţiei, o zapp-are pe Internet a materialelor scrise de presa centrală cu referire la cele 4 firme declarate câştigătoare arată că este vorba despre companii apropiate atât PSD-ului cât şi PDL-ului. De exemplu, societatea "Tancrad", liderul de grup, este cunoscută ca parte a grupului de firme în graţiile PSD local. În acelaşi timp, despre portocaliii de la "Euro Construct", presa centrală a scris de mai multe ori că de la primul mandat al preşedintelui Băsescu, "regii asfaltului de la Golden Blitz", aşa cum sunt denumiţi Dan Besciu şi Sorin Vulpescu, au pus mâna pe cele mai mari contracte derulate de Ministerul Transporturilor. În asociere au intrat şi cei de la "Max Boegl", cărora le-a fost de asemenea pusă eticheta portocalie, prin "apropierea" de greii din PDL.
Remember
Povestea acestui proiect începe în iulie 2009, când Ministerul Dezvoltării anunţa semnarea contractului de finanţare de circa 30 milioane euro vizând modernizarea Bulevardului Dorobanţilor, din Brăila. Municipalitatea a lansat imediat licitaţia, iar la prima strigare comisia de licitaţie condusă de viceprimarul democrat-liberal Stănel Necula a desemnat câştigătoare firmele de casă ale PDL Bucureşti: consorţiul format din firmele "Mari Vila", "Delta ACM 93" şi "Condorii Şulţ". Contraofertanţii au contestat rezultatul la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor), instituţie care a decis să reseteze angrenajul licitaţiei, în sensul reluării de la zero a procedurii. Cauza a ajuns în atenţia Curţii de Apel Galaţi, unde câştigătorii licitaţiei, consorţiul reprezentat de "Mari Vila", au atacat decizia consiliului. Într-un final, Curtea de Apel a menţinut decizia CNSC astfel încât municipalitatea a publicat în cursul lunii aprilie 2010 un nou anunţ de licitaţie. Acestuia i-au răspuns 11 firme asociate în 4 consorţii. Comisia de licitaţie condusă de această dată de Stoica Anghelescu, a desemnat câştigătoare asocierea "Tancrad", "Euro Construct" alături de "Max Boegl" şi "Swietelsky Baugesellschaft". A urmat o nouă serie de contestaţii la CNSC, care, după analiză, a dispus reluarea procedurii de licitaţie, dar din etapa de evaluare a ofertelor depuse de toate cele 11 firme înscrise. În august, aceeaşi Comisie Anghelescu a pus în aplicare decizia, dar în final şi-a menţinut câştigătorul, asocierea condusă de "Tancrad".
Bulevardul va fi modernizat de tronsoane
Contractul ce urmează a fi încheiat după adjudecarea licitaţiei, constă în modernizarea sistemului rutier, a căii de rulare a tramvaielor precum şi a canalului colector de sub bulevard, pe întreaga lungime a acestuia. Concret, obiectivele specifice ale proiectului sunt modernizarea căii rutiere Dorobanţilor în lungime de 4,7 km, compusă din 4 benzi, câte două benzi pe fiecare sens, în lăţime de 7 m, modernizarea celor două căi de rulare a tramvaiului în lungime de 4 km, consolidarea canalului colector Ghermani situat în corpul căii Dorobanţilor, reabilitarea a 4,7 km de trotuare şi pe aceeaşi lungime a reţelei de apă, de termoficare, electrică, plus refacerea a 5.000 mp mediu ambiant. La lansarea proiectului, atât autorităţile locale cât şi furnizorii de servicii de utilitate publică (energie electrică, energie termică, transport public, apă-canalizare şi iluminat public) au dat asigurări că lucrările se vor efectua pe tronsoane, astfel încât să nu afecteze confortul locuitorilor din zona bulevardului. În plus, au punctat că se pot găsi soluţii de provizorat pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor publice urmând ca la finalizarea unui tronson să se revină la soluţia definitivă.