Începând de astăzi, tamponările vor putea fi soluţionate direct la asigurator, fără constatarea poliţiei. Procedura se aplică în majoritatea statelor europene şi simplifică birocraţia specifică obţinerii de către persoana prejudiciată a despăgubirii la care este îndreptăţită în baza asigurării RCA. Pe de o parte, volumul de muncă al poliţiştilor va fi redus însă, pe de altă parte, cei care vor avea de câştigat cel mai mult sunt şoferii. Asta deoarece, în lipsa prezenţei poliţiştilor, neacordarea de prioritate şi alte încălcări ale Codului Rutier pentru care se suspendă dreptul de a conduce, nu vor mai fi pedepsite. De asemenea, nici consumul de alcool nu va putea fi sancţionat atât timp cât şoferii implicaţi cad de acord să completeze formularul "Constatare amiabilă de accident" şi să se prezinte la asigurator.
Potrivit dispoziţiilor Ordinului 21/2008 al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, formularul poate fi utilizat dacă din accident au rezultat numai pagube materiale, au fost implicate numai două vehicule, nu se creează pagube materiale altei persoane decât celor doi conducători de vehicule implicaţi în accident şi există acordul de voinţă al celor doi, exprimat prin semnarea formularului. Documentul poate fi obţinut de la sediile asigurătorilor şi poate fi utilizat oriunde pe teritoriul României, indiferent de locul producerii evenimentului rutier. Completarea şi semnarea formularului nu reprezintă o recunoaştere a răspunderii conducătorilor de vehicule, ci un cumul de elemente ce contribuie la soluţionarea dosarelor de daună. După depunerea formularului, asiguratorul va elibera documentul de introducere în reparaţie a vehiculului. Potrivit prevederilor legale, asiguratul este obligat să informeze imediat societatea de asigurare despre producerea accidentului de circulaţie. Şeful Serviciului Poliţiei Rutiere Brăila este de părere că această nouă reglementare este o dovată de civilizaţie. "După o perioadă de acomodare a şoferilor cu noile reglementări, activitatea poliţiştilor care se ocupă de accidentele uşoare ar putea fi degrevată în proporţie de 80%. Asta în condiţiile în care acum avem între 10 şi 20 de tamponări în fiecare zi. Faptul că ei îşi vor putea rezolva problemele direct la asigurator este un semn de civilizaţie. Totuşi, dosarele vor putea fi instrumentate şi de poliţie în cazul în care cei doi şoferi vor asta de la început sau dacă semnează formularul dar apoi se răzgândesc amândoi, dar înainte de a ajunge la societatea de asigurări. Însă, în situaţia în care numai unul dintre ei se răzgândeşte, dosarul va fi soluţionat de asigurator", a precizat cms. şef Marian Caragaţă.
Asiguratorii se tem că vor creşte tentativele de fraudă
Potrivit News-In, unii asigurători se aşteaptă la o creştere a numărului de tentative de fraudă după introducerea constatului amiabil, în condiţiile în care această măsură se aplică înainte de implemetarea unei baze de date comune privind dosarele de daună. Deşi fraudele au existat până acum şi vor exista şi în viitor, se aşteaptă o creştere a "daunelor de conjunctură", în condiţiile în care vor exista persoane care vor deschide dosare de daună la mai multe societăţi de asigurare, pentru aceleaşi avarii. În acest context, societăţile de asigurare vor fi obligate să ia măsuri pentru suplimentarea numărului de angajaţi în cadrul departamentelor de daune, control şi antifraudă, precum şi pentru instruirea celor care lucrează în cadrul acestor servicii.
Un expert în asigurări, cu o vechime în branşă de peste 15 ani, dar care a dorit să îşi păstreze anonimatul deoarece societatea pe care o reprezintă în prezent deţine o cotă mică pe piaţa asigurărilor auto, a explicat că, cel puţin la început va fi foarte greu. "Decizia vine într-un moment critic pentru asigurări, numărul poliţelor încheiate a scăzut considerabil pe fondul crizei. Şi mă refer aici la RCA, asigurarea obligatorie. Nu mai spunem de asigurările CASCO intrate într-un adevărat declin. În plus, numărul de vehicule care circulă pe drumurile publice a crescut foarte mult, arterele sunt din ce în ce mai aglomerate, astfel încât incidentele sunt tot mai dese. În acest context, momentul ales nu este cel mai bun, vor fi probleme. Şi vor fi probleme în sensul tratării acestor incidente de către nişte civili. Nu vreau să minimalizez importanţa unui inspector de daune, dar indiferent de calitatea şi gradul lui de pregătire vor fi situaţii cheie, greu de rezolvat, greu de stabilit vinovăţia. De exemplu, la o lovitură din spate e clar cine e vinovatul, e regula universal valabilă, indiferent de circumstanţe. Dar lucrurile se pot complica de exemplu la o neacordare de prioritate pe drumurile înguste, cu o circulaţie îngreunată şi de parcările neregulamentare. Şi exemplele pot continua. Este, ce-i drept, o decizie copiată din legislaţia europeană, dar nu trebuie să uităm cât de mult este în faţă Europa faţă de noi. Cu Poliţia era altceva, poliţiştii erau pregătiţi special în stabilirea vinovăţiilor, sunt o autoritate, altfel se impuneau. Concluzia: nu va fi deloc uşor".