• procurorii de la Făurei au finalizat ancheta în cazul teribilului accident produs în comuna Suţeşti şi soldat cu moartea unui localnic de 31 de ani • victima accidentului, care se afla pe un podeţ, cu spatele la carosabil, a fost agăţată cu aripa de noroi a semiremorcii unei autoutilitare, călcată şi târâtă peste 176 de metri pe DN 22 • Ionel Năstase, şoferul care se afla la volanul autoutilitarei, n-a ştiut nimic până când a fost atenţionat de un participant la trafic • autorul accidentului nu a respectat semnificaţia indicatorului “Cedează trecerea” şi a efectuat incorect viraj la dreapta, precizează anchetatorii
Anchetă finalizată în cazul terifiantului accident rutier produs de un şofer profesionist în urmă cu trei ani, la intersecţia Drumului Comunal 38 cu Drumul Naţional 22, pe raza localităţii Suţeşti.
Ionel Năstase, în vârstă de 51 de ani, a fost anchetat şi trimis în judecată pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, după ce l-a acroşat pe un tânăr din comuna Suţeşti cu apărătoarea de noroi a roţii, apoi l-a strivit, omorându-l pe loc. Cadavrul desfigurat a fost târât între roţi pe o distanţă de 176 de metri, pe DN 22. Anchetatorii spun că participanţii la trafic au fost oripilaţi de scena care li s-a înfăţişat atunci înaintea ochilor. În momentul producerii accidentului, tânărul se afla cu spatele la carosabil, pe un podeţ, astfel că nici nu şi-a dat seama ce l-a lovit.
Autoutilitara implicată în accident era proprietatea unui om de afaceri
Brăileanul Ionel Năstase este posesor al permisului de conducere pentru categoriile BE şi CE, precum şi a unui certificat de pregătire profesională eliberat de Registrul Auto Român în anul 2012.
Potrivit dosarului penal instrumentat de prim procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Făurei, Ionel Girip, Năstase era prieten cu Gheorghe Budur, persoană autorizată să efectueze activităţi în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri ca intreprindere individuală (I.I.) cu sediul în municipiul Brăila. Budur deţinea, în calitate de persoană fizică, autoutilitara DAF nr. 75-BGD, iar în calitate de persoană autorizată ca I.I. semiremorca LAG cu numărul BR-78-BGD. Ansamblul format din autoutilitara şi semiremorca deţinute de Gheorghe Budur avea să fie implicat în oribilul accident rutier de pe DN 22.
Pe data de 10 martie 2013, între II “Budur Gheorghe” în calitate de transportator şi SC “General Agro International” SRL Bucureşti în calitate de beneficiar a fost încheiat un contract având ca obiect transportul a 2.000 tone de cereale, în condiţiile şi pe rutele precizate de beneficiar. Ulterior, pe 15 iunie acelaşi an, SC “General Agro International” SRL, în calitate de cumpărător, a încheiat un contract cu SC “Agrided Com” SRL Deduleşti, în calitate de vânzător, având ca obiect cantităţile de 300 tone orz, 140 tone rapiţă, 300 tone floarea soarelui şi 800 tone porumb.
În aceste împrejurări, începând cu luna septembrie 2013, Gheorghe Budur a preluat din câmp, din vecinătatea localităţii Deduleşti, cantităţile de porumb cumpărate de “General Agro International” SRL de la “Agrided Com”, în baza contractului susmenţionat şi le-a transportat la punctul de descărcare din municipiu, respectiv în Portul Brăilei. Acestea sunt împrejurările în care s-a produs tragedia de pe DN 22.
Viraj mortal pe DC 38
Potrivit procurorului de caz, în ziua de 7 septembrie 2013, Gheorghe Budur s-a deplasat personal cu autoutilitara DAF nr. 75-BGD (ce tracta semiremorca LAG BR-78-BGD) în extravilanul comunei Deduleşti, pentru transportul unei cantităţi de porumb boabe în beneficiul firmei bucureştene. Numai că, în aceeaşi zi, în jurul orei 16:00, afaceristul brăilean trebuia musai să participe la un botez şi era presat de timp din pricina porumbului care trebuia transportat din câmp. Procurorul de caz precizează:
“Constatând că recoltatul porumbului pe care urma să-l transporte în Brăila mergea greu şi era posibil să nu ajungă în timp util la botez, Budur Gheorghe i-a telefonat inculpatului Năstase Ionel – cu care se afla în relaţii de prietenie şi ştia că deţine permis de conducere corespunzător – rugându-l să preia din câmp autoutilitara DAF nr. 75-BGD după ce semiremorca LAG nr. BR-78-BGD era încărcată cu porumb boabe şi să se deplaseze cu ea în port, în municipiul Brăila”.
Ionel Năstase a fost de acord, cu condiţia să i se asigure un mijloc de transport de la Brăila şi până în zona de unde trebuia să preia autoutilitara. La scurt timp, conducătorul auto se afla la volanul autoutilitarei, în extravilanul localităţii Deduleşti, aşteptând să fie încărcat porumbul. În jurul orei 13:45, semiremorca LAG cu numărul BR-78-BGD a fost încărcată cu porumb, iar conducătorul auto a început deplasarea către Brăila, circulând pe DC 38, până în localitatea Suţeşti.
În comuna Suţeşti, la intersecţia DC 38 cu DN 22, Năstase trebuia să vireze la dreapta, pentru a-şi continua deplasarea către Brăila. În acel moment, s-a produs nenorocirea.
Victima se juca pe un podeţ, aruncând zaruri
Procurorul care a supravegheat cercetările precizează:
“În acest timp, pe parapetul de beton din partea dreaptă a podeţului de la intersecţia DC 38 (strada Deduleşti din comuna Suţeşti) se afla victima T. Daniel, care stătea în şezut şi se juca aruncând zaruri pe jos, orientată cu faţa către centrul satului, respectiv în sensul de referinţă spre mun. Brăila şi cu spatele către carosabilul DC 38. Deşi înainte de intersecţia cu DN 22, pe partea dreaptă a DC 38, era montat indicatorul «Cedează trecerea», iar dinspre Brăila către Rm. Sărat circula un autotren, inculpatul Năstase Ionel s-a angajat totuşi în efectuarea virajului la dreapta cu autoutilitara DAF nr. 75-BGD ce tracta semiremorca LAG nr. BR-78-BGD, încercând să intre pe carosabilul DN 22”.
În acel moment, pentru a nu bloca trecerea autotrenului (care circula în partea sa dreaptă, pe DN 22), Năstase s-a înscris într-un viraj foarte strâns, manevră în urma căreia roţile din dreapta ale semiremorcii au ieşit de pe carosabil şi au trecut peste parapetul de beton al podeţului unde se afla tânărul de 31 de ani.
Aşezat cu spatele la carosabil, Daniel nu a perceput pericolul şi nu a avut timp să reacţioneze în vreun fel.
“Urmare a virajului incorect efectuat de inculpat (…) victima a fost agăţată la nivelul aripii de noroi montată la prima roată din dreapta spate a semiremorcii LAG nr. BR-78-BGD şi ulterior călcată şi strivită de această roată. Faptul că victima a fost călcată în timp ce se afla pe parapetul din beton al podeţului, fără să apuce să facă vreo manevră pentru a se salva, a făcut să fie prinsă în infrastructura semiremorcii, între roata nr. 1 din grupul celor trei din dreapta spate şi apărătoarea de noroi, fiind târâtă pe o distanţă de 176,20 metri (...)”, precizează reprezentantul acuzării.
Atent doar să nu blocheze trecerea autotrenului care circula dinspre Brăila, conducătorul auto nu a privit în oglinda retrovizoare şi nu şi-a dat seama că l-a accidentat mortal pe tânărul din Suţeşti. Potrivit procurorului de caz, “inculpatul a fost atenţionat despre prezenţa victimei în zona roţii din partea dreaptă a semiremorcii de către conducătorul unui autoturism care circula dinspre Rm. Sărat”. Abia atunci a oprit autotrenul şi a sesizat poliţia.
Ancheta în dosarul “Năstase” a durat trei ani
La ora 14:45, a fost alertată poliţia, oamenii legii deplasându-se pe DN 22, pentru a efectua cercetarea la faţa locului.
Poliţiştii au găsit autoutilitara ce tracta semiremorca plină cu porumb boabe staţionată pe partea dreaptă a DN 22, la km 37^250 m, iar sub prima roată din dreapta a semiremorcii se afla victima Daniel T., de 31 de ani, care “prezenta vătămări corporale incompatibile cu viaţa”. În spatele semiremorcii, a fost identificată o urmă de târâre lungă de peste 176 de metri, pe traseul căreia au fost descoperite încălţămintea tânărului ucis în teribilul accident, precum şi fragmente de îmbrăcăminte.
Conducătorul autoutilitarei a fost testat cu aparatul etilotest, stabilindu-se că nu consumase băuturi alcoolice. Două zile mai târziu, pe 9 septembrie 2013, autoutilitara şi semiremorca au fost supuse unei verificări tehnice, specialiştii concluzionând că ambele îndeplineau condiţiile pentru a circula în siguranţă pe drumurile publice.
Totodată, pentru clarificarea împrejurărilor în care s-a produs tragedia de la intersecţia DC 38 cu DN 22, pe parcursul celor trei ani de anchetă au fost efectuate nu mai puţin de două expertize tehnice auto şi două suplimente de expertiză, în februarie 2015, iulie 2015 repectiv aprilie 2016. Ultimul raport de expertiză precizează că “accidentul de circulaţie putea fi evitat numai de către inculpatul Năstase Ionel, prin efectuarea virajului în mod regulamentar şi cu luarea de măsuri speciale referitoare la prioritatea prin intersecţie”. Procurorul care a supravegheat cercetările concluzionează:
“Accidentul de circulaţie în urma căruia a survenit decesul victimei T. Daniel s-a produs pe fondul nerespectării de către inculpat a semnificaţiei indicatorului «Cedează trecerea», la pătrunderea cu autoutilitara DAF nr. 75-BGD ce tracta semiremorca LAG nr. BR-78-BGD în intersecţia DC 38 (str. Deduleşti) cu DN 22, efectuării în mod incorect a virajului către dreapta în raport cu gabaritul ansamblului rutier pe care îl conducea şi încălcării prevederilor legale (…) De asemenea, din materialul probator administrat în cauză rezultă că, prin conduita sa, victima nu a concurat la producerea accidentului, întrucât s-a aflat în afara părţii carosabile, într-un spaţiu care nu este destinat deplasării autovehiculelor”.
Cazul se află în atenţia magistraţilor judecători.