Sute de reclamații la Protecția Consumatorilor | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Sute de reclamații la Protecția Consumatorilor

* în perioada ianuarie-august 2022, comisarii brăileni au desfășurat peste 350 de acțiuni de control și au dat amenzi de aproape 1,8 milioane de lei * în 66,5% dintre controale au fost sesizate abateri de la legislația din domeniul protecției consumatorilor * potrivit comisarului șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Sud-Est, printre cele mai des întâlnite nereguli constatate au fost: utilizarea de practici comerciale înșelătoare (comercializarea unor pachete promoționale "1^1 gratis"), comercializarea de produse cu data limită de consum depășită, fructe și legume depreciate, utilizarea de produse alimentare neconforme în restaurante, fast-food-uri și pizzerii

 

Sute de reclamații la Protecția Consumatorilor și cam tot atâtea nereguli constatate de comisarii CJPC Brăila, urmate de aplicarea unor amenzi de aproape 1,8 milioane de lei și retragerea definitivă de la comercializare a unor mărfuri de de zeci de mii de lei. Acesta este bilanțul celor 8 luni de activitate a comisarilor de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Brăila.

Astfel, potrivit comisarului șef al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Sud-Est Galați, Mona Camelia Fătu, în perioada ianuarie-august 2022, comisarii brăileni au întreprins nu mai puțin de 353 de acțiuni de control în municipiul și județul Brăila (112 controale au vizat produse alimentare, 127 au vizat produse nealimentare, 13 servicii alimentare, 93 servicii nealimentare și 7 servicii financiare). Interesant este faptul că, în cadrul controalelor efectuate, au fost prelevate 15 eșantioane de produse nealimentare (mai precis, produse textile) pentru determinarea compoziției fibroase, 9 dintre acestea fiind neconforme. Altfel spus, mai mult de jumătate dintre produsele textile de pe piața brăileană s-au dovedit a fi contrafăcute.

"În peste 66,5% dintre controalele efectuate au fost constatate abateri de la legislația din domeniul protecției consumatorilor, fiind întocmite, în această perioadă, 235 procese verbale de constatare a contravențiilor. Urmare a deficiențelor constatate, în perioada ianuarie-august 2022, au fost aplicate 481 sancțiuni contravenționale, dintre care 232 amenzi contravenționale în valoare totală de 1.768.900 lei și 249 avertismente. Valoarea mărfurilor comunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 54.036 lei, iar valoarea mărfurilor extracomunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 996 lei", a precizat, într-un comunicat, comisarul șef Mona Camelia Fătu.

Pe primul loc în ceea ce privește tipul de abateri constatate se află utilizarea de practici comerciale înșelătoare (comercializarea unor pachete promoționale "1^1 gratis", "1^1 cu 50%" etc.; în realitate, avantajele promise nu se verifică). Alte abateri constatate: inducerea în eroare asupra caracteristicilor produselor, cu influențarea deciziei de tranzacționare a consumatorilor; comercializarea de produse cu data limită de consum sau data durabilității minimale depășite; comercializarea de produse cu parametrii fizico-chimici neconformi; comercializarea de produse cu elemente de identificare incomplete sau incorecte; comercializarea de produse alimentare și nealimentare cu elemente de identificare netraduse în limba română; informarea incompletă sau incorectă a consumatorilor în cadrul serviciilor prestate către populație; lipsa informațiilor privind ingredientele alergene conținute sau neevidențierea acestora, cu risc pentru sănătatea sau viața consumatorilor; fructe și legume depreciate, cu modificări organoleptice; nerespectarea clauzelor prevăzute în contractele încheiate de operatorii economici cu consumatorii; neafișarea prețurilor și a tarifelor la comercializarea produselor sau la prestarea serviciilor sau neafișarea într-o formă clară, neechivocă, ușor de citit; utilizarea de produse alimentare neconforme în cadrul prestării serviciilor de alimentație publică tip restaurant, fast food, pizzerie etc.; dotarea neadecvată a unităților care prestează servicii către populație; neafișarea denumirii unității, a codului de înregistrare la Registrul Comerțului și a orarului de funcționare.

 

369 de sesizări și reclamații înregistrate la Protecția Consumatorilor

În perioada ianuarie-august 2022, la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Brăila au fost înregistrate 369 sesizări și reclamații, dintre care 32 au vizat produse alimentare, 154 produse nealimentare, 3 servicii alimentare, 162 servicii nealimentare și 18 au vizat servicii financiare.

În urma verificărilor efectuate de comisarii CJPC, 72 de reclamații au fost soluționate în favoarea consumatorilor, fiind considerate ca întemeiate sau cu rezolvare amiabilă. În urma soluționării pozitive a reclamațiilor, au fost înlocuite produse sau au fost restituite sume de bani consumatorilor, totalizând 19.806 lei.

Potivit sursei citate, în primele opt luni ale anului, s-a acordat o atenție deosebită creșterii nivelului de informare/educare a consumatorilor prin: acordarea de consultanță consumatorilor persoane fizice privind drepturile conferite de legislația în vigoare, la achiziționarea de produse și servicii; distribuirea de materiale informative - educative la sediul CJPC Brăila; acordarea de consultanță operatorilor economici, la cerere sau ca urmare a controalelor efectuate, privind legislația în vigoare din domeniul protecției consumatorilor, la sediul CJPC Brăila.

În acest scop, există în cadrul instituției sus-menționate Punctul de informare InfoTouch, la care au acces atât consumatori persoane fizice cât și operatorii economici.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro