• Nicoleta Oancea, directorul Direcţiei de Asistenţă Socială Brăila, le-a explicat consilierilor municipali că asistaţii social sau condamnaţii ar fi de negăsit, când sunt căutaţi pentru a presta orele de muncă în folosul comunităţii • explicaţiile au venit în contextul în care unul dintre consilieri a insistat pe chemarea la muncă a persoanelor aflate în supravegherea Serviciului de Pobaţiune de pe lângă instanţele de judecată • ideea de a se apela la serviciile celor aflaţi într-o astfel de situaţie i-a aparţinut consilierului PND Bogdan Botea, avocat de profesie, însă nu s-a bucurat de prea mare succes, chiar şi în contextul în care membrii CLM au aprobat planul de acţiuni şi lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă, în 2020
Consilierii municipali au aprobat, recent, un proiect de hotărâre care vizează planul de acţiuni sau de lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă în folosul comunităţii, care se vor presta în anul 2020. În cadrul dezbaterilor din Consiliul Local Municipal Brăila la acest proiect, s-a ajuns la discuţii despre chemarea la muncă a persoanelor aflate în supravegherea Serviciului de Pobaţiune de pe lângă instanţele judecătoreşti, în speţă Tribunalul Brăila. Sugestia i-a aparţinut consilierului municipal PND, Bogdan Botea (avocat de profesie), care a subliniat că ar fi vorba despre 400 de oameni apţi de muncă în Brăila, de ale căror prestaţii municipalitatea s-ar putea folosi în baza unei simple cereri. De precizat că Botea nu ridică pentru prima oară subiectul în cadrul Consiliului, însă până acum nu s-a bucurat de prea mult succes.
“Domnule primar, rezultă din raportul de specialitate al acestui proiect şi din adresele depuse de către instituţiile subordonate Consiliului Local, numărul de persoane necesar care să presteze muncă în folosul comunităţii, conform legii privind venitul minim garantat. Am calculat eu. În general sunt 200 de persoane necesare. În momentul când noi discutăm în Consiliu, sunt peste 400 de persoane aflate în supraveghere la Serviciul de Probaţiune de pe lângă Tribunalul Brăila, care trebuie să facă muncă în folosul comunităţii. Deci sunt 400 de oameni pregătiţi, cu adeverinţe medicale că sunt apţi de muncă - pentru că altfel nu primeau pedepse sub supraveghere în aceste condiţii -, care sunt printre noi şi se plictisesc. Au văzut toate filmele, toate serialele. Nu mai au ce să facă. Şi vă rugăm să îi puneţi la muncă! Să îi chemaţi! Să solicitaţi Serviciului de Probaţiune, în aşa fel încât instituţiile subordonate să nu mai spună că au necesar 10 persoane sau 40. Să spună: «Nu avem. Încă sunt cereri pentru muncă în folosul comunităţii şi nu putem să facem faţă». Cei cu venitul minim garantat, care au cinci copii, şapte copii sunt în aşteptare. Şi oraşul are nevoie de ei, să ştiţi!”, a declarat Botea, făcând precizarea că persoanele la care face referire se află în stare de libertate, nu sunt eliberate condiţionat şi nu sunt considerate periculoase.
Prezentă în sală, directorul Nicoleta Oancea, de la Direcţia de Asistenţă Socială Brăila, a declarat că şi aceste persoane sunt chemate la muncă în folosul comunităţii, nu doar cele cu venitul minim garantat, însă de puţine ori sunt găsite la domiciliu. Deşi pare halucinant, Oancea a precizat că de cele mai multe cei aflaţi într-o astfel de situaţie pleacă din ţară cu prima ocazie şi nu mai pot presta muncă în folosul comunităţii.
“Procedura este următoarea: de la Tribunal ne sosesc acele hotărâri judecătoreşti. În legislaţie se specifică foarte clar că trebuie să facem actul administrativ de dispoziţie, apoi să o comunicăm Poliţiei Locale, care are obligaţia de a merge către domiciliul lor şi a le comunica această dispoziţie. Problema cea mai mare pe care o întâmpinăm de fiecare dată este că nu îi găsim. Nu îi identificăm! Poliţia Locală merge la domiciliul lor cel puţin de două-trei ori, tocmai în ideea de a-i chema să facă muncă în folosul comunităţii. Marea majoritate să ştiţi că vin şi fac muncă în folosul comunităţii. Dar nu pot spune că sunt 400. Chiar nu sunt, pentru că din păcate, foarte mulţi, după ce obţin această hotărâre judecătorească de a face muncă în folosul comunităţii, pleacă în străinătate. Asta este problema cea mai mare! Iar instanţele ne tot trimit hârtii, dacă dumnealor au făcut muncă în folosul comunităţii sau dacă i-am identificat în acest sens”, a afirmat Oancea, cu menţiunea că, de cele mai multe ori, poliţiştii locali află de la vecini informaţii despre persoanele respective.
Botea a insistat ca reprezentanţii DAS să le facă raport celor care fug de această răspundere, astfel încât instanţa să anuleze ulterior beneficiul supravegherii. Oancea s-a plâns că legislaţia nu prevede clar acţiunile Direcţiei în această situaţie.
Primarul Marian Dragomir a ţinut să aibă o intervenţie pentru a-i solicita directorului DAS o informare la nivelul CLM Brăila din care să reiasă câte persoane au prestat muncă în folosul comunităţii în Municipiu.
“De asemenea, să faceţi şi în acea informare comunicarea către Serviciul de Probaţiune şi către Instanţă a faptului că un număr de persoane nu au făcut aceste ore de muncă în folosul comunităţii. Să se vadă că aţi comunicat-o şi în trecut, ca urmare a identificării, neidentificării lor şi aşa mai departe. Atunci cu siguranţă acest subiect va fi închis. Vă asigur de aceeaşi procedură tranşantă şi directă, astfel încât să nu existe persoane care să beneficieze de vreun drept la Primăria Municipiului Brăila şi să nu presteze orele de muncă în folosul comunităţii. Aşa cum se observă, de altfel, numărul acestora s-a redus semnificativ şi se va reduce în continuare”, a conchis Dragomir.
Cine munceşte în folosul comunităţii şi ce direcţii au solicitat oameni
Potrivit proiectului de hotărâre dezbătut de membrii CLM Brăila, pentru sumele acordate ca ajutor social persoanele apte de muncă din familia beneficiară de venit minim garantat, acordat conform Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a efectua lunar, la solicitarea primarului, acţiuni sau lucrări de interes local. De asemenea, pentru sumele acordate ca ajutor social persoanele cu capacitate de muncă redusă la cel puţin jumătate, dovedită prin acte medicale, au obligaţia de a efectua lunar, la solicitarea primarului, acţiuni sau lucrări de interes local corespunzătoare a cel mult jumătate din numărul orelor de muncă. Totodată, părintele apt de muncă pentru care s-a stabilit cuantumul contribuţiei lunare la întreţinerea copilului şi nu are posibilitatea materială de a plăti această sumă, este obligat să presteze între 20 şi 40 de ore lunar acţiuni sau lucrări de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecţie specială, pentru fiecare copil pentru care s-a dispus măsura plasamentului.
Tot în proiect se mai precizează că fiecare instituţie în cadrul căreia se desfăşoară orele de muncă în folosul comunităţii este obligată să ţină evidenţa efectuării orelor de muncă şi să asigure instructajul privind normele de tehnica securităţii muncii, specifice fiecărui loc de muncă. Pontajele şi adeverinţele din care rezultă că beneficiarii de ajutor social şi părinţii obligaţi să presteze acţiuni sau lucrări de interes local au efectuat sau nu au efectuat orele de muncă, sunt prezentate de instituţii în planul de acţiuni sau de lucrări de interes local, până la data de 23 a fiecărei luni, pentru luna în curs.
Ei bine, pentru anul 2020, persoanele aflate în astfel de categorii pot presta muncă în folosul comunităţii la câteva dintre direcţiile Primăriei. În proiect a fost prezentat şi numărul de persoane solicitate de unele dintre acestea.
Este vorba despre: Serviciul de Utilitate Publică de Administrare a Fondului Locativ şi a Cimitirelor Brăila (lucrările se pot executa în tot cursul anului şi constau în activităţi de întreţinere, curăţenie în sezonul cald şi deszăpezire în sezonul rece), care a solicitat 40 de persoane beneficiare de ajutor social; Serviciul de Utilitate Publică Seroplant Brăila (lucrările constau în greblat frunze, tăiat lăstari, adunat hârtii şi resturi vegetale, săpa şi mărunţit pământul, încărcat resturi materiale şi vegetale în mijloace de transport. Lucrările se pot executa în toată perioada anului, excepţie iarna, când condiţiile meteo nu permit), care a solicitat 25 - 30 de persoane; Serviciul de Utilitate Publică de Administrare şi Gospodărire Locală (lucrările înseamnă activităţi de curăţenie - adunat hârtii, resturi vegetale, măturat -, la Stadionul Municipal şi Patinoarul Brăila sau alte locaţii de pe raza Municipiului. Lucrările se pot efectua în perioada martie - octombrie), care a solicitat 10 persoane cu un număr minim de 70 de ore/persoană/lună; punctele de depozitare a produselor alimentare distribuite categoriilor de persoane cele mai defavorizate (activităţi de manipulare a ajutoarelor alimentare distribuite în cadrul Programului Operaţional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate finanţat din fonduri de ajutor european), unde nu se specifică numărul de oameni; Direcţia de Asistenţă Socială Brăila (activităţi de manipulare - încărcare/descărcare la locul de depozitare şi la domiciliul beneficiarului -, a materialului lemnos acordat gratuit cu titlu de ajutor de urgenţă în baza HCLM 375/31.08.2017), care a solicitat 4 persoane; Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Brăila (ore de acţiuni sau lucrări de interes local pentru părintele apt de muncă, pe durata aplicării măsurii de protecţie specială, conform art. 67 din Legea 272/2004, constând în activităţi de încărcare-descărcare produse livrate de către operatorii economici, destinate asigurării hranei beneficiarilor, precum şi lucrări de întreţinere a spaţiilor verzi, aferente sediilor administrative primăvara, vara şi toamna, respectiv deszăpezire iarna şi lucrări de întreţinere clădiri), care precizează că numărul necesar de persoane nu poate fi estimat; instituţiile şi serviciile publice din subordinea CLM Brăila şi a autorităţii executive a Municipiului Brăila, bunurile proprietate publică sau private ale municipalităţii (operaţiuni de igienizare şi alte activităţi de muncă necalificată, în toată perioada anului şi lucrări care constau în activităţi de deszăpezire, în perioada sezonului rece), pentru care nu s-a specificat numărul estimat de lucrători; alte instituţii publice şi/sau de interes public (unde acţiunile sau lucrările de interes local se vor desfăşura cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii, fără a depăşi regimul normal de lucru), unde de asemenea nu se specifică numărul necesar de oameni.
Proiectul a fost aprobat în unanimitate.