Public năucit, marţi seara, în sala de spectacole a Centrului Cultural "Ginta latină" din Chişinău, acolo unde trupa de actori a Teatrului "Maria Filotti" a jucat cea mai recentă piesă regizată de Radu Afrim la Brăila, în cadrul Festivalului BITEI, cel mai important eveniment de teatru din Republica Moldova.
Să expui "Sufletul. Puncte de veghere" la Chişinău, în faţa unui public al cărui vis obsesiv este să emigreze, să evadeze dintr-o ţară în care salariul unui actor nu depăşeşte 100 de euro pe lună, reprezintă, cred, nu numai o provocare, ci un act de curaj. Este ca şi când ai pune în faţa spectatorilor o oglindă fermecată, în care îşi pot vedea, caricaturizat, viitorul de emigranţi. Alunecând de la est la vest, păcălindu-se că repară Europa defectă, personajele lui Radu Afrim întruchipate de actorii de la Maria Filotti îţi traduc drama emigrantului, soarta călătorului etern, a omului dezrădăcinat, ce nu-şi găseşte odihna nici după moarte. Sufletul ţărilor estice, ucise de comunism, bântuie, în fond, un continent întreg, iar piesa regizată de Afrim după o povestire a scriitorului bulgar Dimitre Dinev expune această problemă, însă o face cu atâta umor, încât nu ai cum să rămâi cu chipul împietrit chiar dacă te regăseşti cumva în vreunul dintre tinerii actori ce-ţi joacă rolul pe scenă. Iar asta s-a văzut cu supramăsură la Chişinău, unde spectatorii - foarte atenţi la text şi la mesaje - şi-au luat porţia de umor şi au aplaudat frenetic. E şocantă piesa lui Afrim nu datorită limbajului decupat fără menajamente din realitate, nu datorită imaginilor percutante, ci, în primul rând, pentru naturaleţea cu care este trasată graniţa firavă dintre viaţă şi moarte, linia subţire care ne desparte de neant. Priveghiul lui Nikodim Stavrev (Dan Moldoveanu) este cel mai potrivit moment pentru a priveghea nu moartea, ci viaţa. Nikodim mortul devine spectatorul unor vieţi distruse. O colecţie de destine ratate, adunate într-un spaţiu în care şi lacrimile sunt de vânzare bagatelizează drama morţii şi o face de preferat vieţii fără sens. Este poate motivul pentru care toate personajele încearcă patul mortului, în vreme ce, de partea cealaltă, răposatul Nikodim îşi însoţeşte tovarăşii în cele-ale-vieţii. De altfel, îmbinarea - uneori comică, alteori de-a dreptul sinistră - dintre dragoste şi moarte, dintre eros şi thanatos, îndulceşte cumva mesajele şi dă o savoare nelumească piesei lui Afrim.
Şocant, plin de tragic şi umor, spectacolul lui Radu Afrim a umplut sala din Chişinău, piesa de la "Maria Filotti" făcând nu numai deliciul publicului, ci şi al directorului artistic al Festivalului BITEI, Petru Vutcărău. "Sunt impresionat. E ceva extraordinar. Radu Afrim e tot timpul inedit. Chiar dacă are stilul său, tot timpul este inedit, vine cu surprize şocante, picante, cu surprize plăcute, foarte spectaculoase. Este un om în care teatrul cred că s-a născut. A pornit din el. Geme, musteşte de teatru. De fiecare dată când văd un spectacol de-al lui Radu Afrim am impresia că este inepuizabil în fanteziile lui, în căutările lui. E o lume infinită Radu Afrim şi mă bucur că a fost cu acest spectacol în festival. Publicul de la Chişinău îl iubeşte, îl aşteaptă. E un lucru îmbucurător faptul că Radu Afrim i-a găsit pe actorii din Brăila. Că s-au găsit unii pe alţii", a declarat Vutcărău în exclusivitate pentru "Obiectiv - Vocea Brăilei".
"Sufletul. Puncte de veghere" s-a jucat pentru prima dată la Brăila pe 27 septembrie 2009. Din distribuţie fac parte Liliana Ghiţă (Sladka Srebreva), Alin Florea (Josef Schutt), Liviu Pintileasa (Zeko Zekov), Emilian Oprea (Bora Soric), Mihaela Trofimov (Nadeshda Prekupenko), Dan Moldoveanu (Nikodim Stavrev), Monica Zugravu Ivaşcu (Pavlina Stavreva), Claudiu Urse (Dobrich), Adrian Ştefan (Stoicicov), George Crinta (Todor) şi Ionel Spălatu (Franz Bayer). Coregrafia este semnată de Andrea Gavriliu, sunetul de Marian Ecmegian. Ilustraţia muzicală îi aparţine lui Radu Afrim, selecţia costumelor a fost făcută de Ana Pavel, iar costumele actriţei Liliana Ghiţă au fost realizate de Cosmin Florea. Septimiu Stoica l-a asistat pe regizorul Radu Afrim, iar luminile sunt opera lui Aurel Cosma. Piesa se va juca din nou la Brăila, pe 9 iunie, când se va afla în atenţia selecţionerului pentru Festivalul Naţional de Teatru, principala manifestare de profil din România.