• ieri s-a desfăşurat proba obligatorie a profilului a examenului de bacalaureat • atât cerinţele de la istorie, cât şi de la matematică nu ar fi trebuit să dea dureri de cap candidaţilor, acestea fiind accesibile, după cum ne-au precizat inspectorii şcolari • la istorie, absolvenţii profilului uman au avut de rezolvat subiecte ce au cuprins cunoştinţe despre Evul mediu, lupte şi instituţii, paşoptism, perioada postbelică şi Războiul Rece • la matematică, elevii au avut de rezolvat subiecte referitoare la numerele complexe, logaritmi, matrice, derivate şi integrale
Absolvenţii de clasa a XII-a au trecut peste încă o probă de foc a examenului maturităţii. Proba obligatorie a profilului - istorie pentru filiera umană, matematică pentru real – s-a desfăşurat miercuri, iar emoţiile candidaţilor s-au risipit în momentul în care au văzut subiectele.
La istorie, cerinţele au testat cunoştinţele despre Evul Mediu, lupte şi instituţii, paşoptism şi criza orientală, cu un exemplu de implicare a României în conflict, iar, la final, candidaţilor li s-a cerut să elaboreze un eseu despre statul român în perioada postbelică. Subiectele au fost accesibile, aşa cum ne-a spus Andreea P., imediat după ce a ieşit din sala de examinare. “Sunt mai fericită decât am fost la română! Cred că am rezolvat totul bine. La eseu, ne-a dat comunismul şi Războiul Rece. Noroc că m-am trezit azi-dimineaţă la 6 şi am repetat chiar lecţia despre Războiul Rece. Subiectele au fost chiar uşoare”, ne-a declarat candidata.
Corina Pavel, inspector istorie, susţine că cerinţele au fost foarte bine redactate, au fost clare şi nu ar fi trebuit să ia prin surprindere niciun elev bine pregătit. “Din punct de vedere al conţinutului, subiectele au acoperit o perioadă foarte largă: epoca medievală, epoca modernă şi cea contemporană. Din punct de vedere al textelor la prima vedere, la subiectele I şi II, sunt texte din compendii de istorie pe care le utilizează la clasă şi profesorii de istorie atunci când realizează fişe de lucru. Textele au fost clare, cerinţele au fost formulate extrem de clar, au fost precizate foarte bine intervalele de timp, fapt ce i-a ajutat pe elevi să răspundă corect. Totul a fost lucrat de profesori la clasă, iar simulările au fost date pe acelaşi tipar. Practic, cerinţele nu ar fi trebuit să ia prin surprindere niciun elev pregătit. Sper că vor fi note bune şi foarte bune”, ne-a declarat aceasta.
Şi la matematică subiectele puteau fi rezolvate cu uşurinţă cu ajutorul cunoştinţelor acumulate la clasă în cei patru ani de liceu, potrivit prof. Cătălin Stănică, inspector de matematică. Absolvenţii de clasa a XII-a de la matematică-informatică, ştiinţele naturii, pedagogic şi tehnologic au avut de rezolvat subiecte referitoare la numerele complexe, logaritmi, matrice, derivate şi integrale.
“La simulările de peste an de la matematică, am dat subiecte cam în acelaşi spirit cu subiectele care au picat azi la examen (ieri -n.r.). Există o structură foarte clară în alcătuirea cerinţelor: punctele “c” de la subiectele II şi III sunt mai dificile. Ce s-a cerut anul acesta la punctele “c” de la fiecare parte, sunt lucruri cunoscute de către elevi. Trebuia să aplici ceva ce ai învăţat înainte, nu trebuia să faci nimic creativ. Asta pentru cine a învăţat. Subiectele au fost accesibile, medii chiar, aş putea zice. Nici aceste “c”-uri nu au fost ieşite din comun. Nu au fost capcane. Colegii mei, profesorii de matematică, lucrează la clasă chiar în spiritul în care au fost concepute aceste subiecte pentru bacalaureat”, ne-a precizat prof. Cătălin Stănică.
Spusele inspectorului de matematică sunt confirmate de către candidata Ana P. La ieşirea din sala de examen, aceasta ne-a spus că subiectele au fost uşoare şi se aşteaptă să ia cel puţin 9,90. “Mi-a plăcut mult cum a fost conceput subiectul. Nu a fost greu, dar felul cum a fost redactat a dat puţin de gândit. Dacă nu iau 10, un 9,90 tot iau”, au fost cuvintele Anei.