Strategie pentru salvarea proiectului de construire a staţiei de epurare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Strategie pentru salvarea proiectului de construire a staţiei de epurare

* dacă acest plan va primi acordul comisarilor europeni, atunci Brăila ar putea avea, în sfârşit, o staţie de epurare modernă

După ce, în urmă cu câteva luni, părea sortit eşecului, acum există din ce în ce mai multe şanse ca proiectul de construire a staţiei de epurare de la Brăila să devină realitate. Astfel, aşa cum a explicat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, primarul Aurel Simionescu, la nivel central s-a discutat, împreună cu comisarii europeni, varianta ca lucrările să se deruleze anul acesta doar pe bani europeni - pentru ca această parte de cofinanţare să nu fie pierdută - urmând ca restul să se deruleze, de la anul, pe cofinanţarea românească. Edilul-şef consideră că există şanse destul de mari ca această variantă să fie aprobată atât la nivel naţional cât şi la nivel european, însă totul depinde de următoarele runde de negocieri.

"Mâine (azi - n.r.) vreau să fac o discuţie cu doamna consul a Turciei la Constanţa, legat de firma «Sistem Yappi» şi problemele pe care le are în Turcia. Până una-alta, la staţie se lucrează, nu în ritmul în care ar trebui, dar se lucrează. Datoriile au rămas cele pe care ei le au la diverşi furnizori de materiale, la subcontractori...Noi nu avem nicio datorie către ei, toate lucrările care au fost efectuate până acum au fost plătite. A fost o discuţie mai lungă la Bucureşti, la comitetul de monitorizare, în prezenţa comisarilor europeni, despre situaţia de la Brăila. Noi dorim să continuăm anul acesta lucrările pe banii europeni, iar anul viitor pe bani româneşti. Cred că această variantă chiar va merge, astfel încât să nu se piardă finanţarea şi să avem, într-un final, staţia de epurare", a comentat Simionescu. Acesta a mai adăugat că indiferent de situaţia actuală, cert este că, până în maxim 2019, Brăila trebuie să deţină o staţie de epurare modernă, deoarece după data respectivă nu va mai putea deversa pur şi simplu apele uzate în Dunăre, aşa cum se întâmplă acum. Simionescu a mai adăugat că, totodată, a trimis către "FinansBank", cea care a emis scrisorile de garanţie pentru proiectele de la Brăila şi Galaţi, o scrisoare în care a solicitat confirmarea faptului că turcii de la "Sistem Yappi" au primit linia de finanţare de care au nevoie pentru continuarea lucrărilor, cel puţin în aceste 2 judeţe: "Turcii zic că au primit linia de finanţare, dar, ca să fim siguri, am întrebat şi noi la bancă. Nu le-am cerut detalii despre contract sau mai ştiu eu ce, ci doar să confirme că, într-adevăr, pe 1 iunie, vor deschide linia de finanţare pentru «Sistem Yappi». Teoretic, ar trebui să fie adevărat".

A trecut de jumătatea contractului, dar a executat doar 13% din lucrări

Amintim că la începutul acestei luni, viceprimarul Stănel Necula explica că şansele ca planul privind cheltuirea cu prioritate a banilor europeni să meargă, sunt foarte mari: "Memorandumul de finanţare spune că avem obligaţia să cheltuim cu prioritate banii europeni aduşi ca finanţare prin ISPA, ceea ce înseamnă că la restul de 16 milioane de euro rămaşi din grantul european, cu o rată lunară de 2 - 2,5 milioane euro de lucrări decontate, ne-am putea încadra în termen", se arăta optimist la momentul respectiv Necula.

Precizăm că în eventualitatea în care comisarii europeni nu vor agrea varianta prezentată mai sus de finanţare a lucrărilor, mai există o şansă ca proiectul să fie, totuşi, realizat. Speranţa vine în contextul în care, la nivel central, s-a obţinut acordul Bruxelles-ului de prelungire a termenelor de finalizare-implementare a proiectelor finanţate prin ISPA, demarate însă după 2004 ca proceduri de adjudecare a contractelor de execuţie a lucrărilor. Practic, tocmai acest ultim tren speră municipalitatea să-l prindă, astfel încât să evite situaţia de a returna banii europeni investiţi până acum în proiect. "Proiectul nostru cu staţia de epurare este mai vechi de 2004, însă începerea efectivă a lucrărilor a fost în 2009 şi sperăm că ministrul secretar de stat Bogdan Drăgoi va reuşi să obţină încadrarea Brăilei în acest lot", explica, tot la începutul acestei luni, vicele Necula.

Cei de la "Sistem Yapi - Passavant" au trecut deja de jumătatea contractului, însă nu au executat decât 13% din lucrări. Dacă staţia nu va fi finalizată până la sfârşitul acestui an, municipalitatea brăileană ar putea fi pusă în situaţia de a rambursa toate fondurile europene alocate prin proiectul ISPA, până în acest moment.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro