• numai serviciile juridice, cadastrale şi de asistenţă sunt evaluate la peste 622.000 euro, fără TVA • exproprierile, care înseamnă alţi bani, ar urma să se facă pe raza a 4 localităţi: Brăila, Vădeni (judeţul Brăila), Smârdan şi Jijila (judeţul Tulcea) • în total, ar fi vorba despre circa 500 de imobile însemnând terenuri şi construcţii aflate pe amplasamentul Podului peste Dunăre • pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de exproprieri şi transferuri de teren în suprafaţă de circa 1.122.195 mp, pe raza ambelor judeţe • finanţarea va fi asigurată prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 şi de la bugetul de stat
Statul român, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pregăteşte exproprierile de terenuri pentru a face loc celei mai mari investiţii în infrastructură din ultimii ani, Podul suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea. Compania a publicat zilele acestea în SEAP (sistemul electronic de achiziţii publice) anunţul de licitaţie pentru atribuirea unui contract generos, cu o valoare maximă evaluată undeva la 6220.000 euro, fără TVA, privind asigurarea serviciilor juridice, cadastrale şi de asistenţă aferente procedurii de expropriere. Mai precis, CNAIR vrea să contracteze servicii de “Întocmire documentaţii cadastrale, rapoarte de evaluare şi asigurare servicii juridice de asistenţă şi reprezentare în vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare proiectării şi execuţiei obiectivului de investiţie «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila», pe raza localităţilor Brăila şi Vădeni, judeţul Brăila, şi localităţile Smârdan şi Jijila, judeţul Tulcea”. Estimarea în ce priveşte numărul total de imobile ce ar urma să fie expropriate sau să constituie obiectul unui transfer este de 464 de unităţi pe raza ambelor judeţe vizate încadrul mega-investiţiei.
Valoarea minimă estimată este de 1.920.960 lei, fără TVA, autoritatea contractantă optând totodată şi pentru achiziţia ulterioară de noi servicii similare de la ofertantul câştigător al prezentei licitaţii în cuantum de 960.480 lei, fără TVA, (reprezentând 50% din valoarea estimată a contractului), context în care valoarea maximă estimată se ridică la 2.881.440 lei fără TVA (echivalentul a circa 622.600 euro şi va acoperi o perioadă de 18 luni de la data atribuirii).
Firmelor sau specialiştilor interesaţi de acest contract li se solicită să constituie o garanţie de participare în cuantum de 36.400 lei, precum şi să facă dovada, printre altele, că în ultimii 3 ani, au realizat documentaţii cadastrale aferente procesului de expropriere derulat în conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010, pentru infrastructură de transport, pentru un număr minim de 200 imobile.
După cum precizam mai devreme, tipul procedurii în cadrulprezentei achiziţii publice este “licitaţia publică” având criteriu de atribuire “Cel mai bun raport calitate-preţ” în cadrul căruia 40% vine din preţul ofertei, câte 6 procente din experienţa deţinută de Managerul de contract, a celor doi experţi autorizaţi în domeniul cadastral, a expertului evaluator, precum şi a celor doi avocaţi implicaţi în prestarea serviciului solicitat de CNAIR. Mai departe, alţi 15% din punctaj vor veni pe partea de fundamentare a planului general de abordare a strategiei de expropriere şi, în fine, 10% din responsabilităţile personalului propus în implementarea activităţilor contractului.
Potrivit anunţului publicat în SEAP, termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare expiră joi, 25 ianuarie 2018, ora 16.00, iar data limită de evaluare a ofertelor a fost stabilită pentru jumătate lunii februarie, anul viitor.
Mai trebuie precizat că finanţarea acestui contract are două surse: Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 şi Bugetul de Stat.
Cine a câştigat contractul de proiectare şi execuţie a Podului
Reamintim că, în prima parte a lunii octombrie, CNAIR a anunţat că adjudecatarul licitaţiei pentru proiectul investiţional “Pod suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea” este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA.
Cei doi asociaţi declaraţi câştigători au la activ mai multe proiecte, similare celui de la Brăila, în întreaga lume. Italienii de la Astaldi, de exeplu, au realizat al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, dar şi podul din zona Basarab din Bucureşti, în timp ce japonezii de la IHI Infrastructure Systems au participat la realizarea unor poduri suspendate în SUA, Kazhstan, Turcia şi Japonia.
Mai detaliat, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260,25 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).
Ca o paranteză, mai trebuie spus că deja unul dintre ofertanţi, mai precis asocierea formată din China Communication Construction Company Ltd (China) - China Road and Bridge Corporation (China) - Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) - Euro Construct Trading '98 SRL (Romania) - CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China), a contestat de două ori rezultatul licitaţiei, dar a pierdut în ambele cazuri la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, ca instanţă având competenţe în tranşarea unor litigii pe parte de achiziţii publice. Asocierea chineză poate ataca, mai departe, la Curtea de Apel Bucureşti cea mai recentă decizie a CNSC.
Investiţia principală, Podul peste Dunăre are o amprentă pe sol de circa 112,2 ha pe raza ambelor judeţe
Revenind, câştigătorul licitaţiei va trebui să proiecteze şi să construiască, în linii mari, podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km.
Podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri şi două deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare. În total, s-a estimat că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de exproprieri şi transferuri de teren în suprafaţă de circa 1.122.195 mp, pe raza ambelor judeţe.
Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.